Golv
justusandersson: Om spånskivan blir väldigt ojämn efter att du tagit bort plattorna, måste du kanske överväga att skruva fast ett tunnt skikt (t.ex. tunn k-plywood) så att du får en slät yta att limma gipsen på. Att gipsen limmas tror jag är viktigt för att plattorna och inte minst dess fogar skall sitta kvar. Jag tycker det blir ganska stor skillnad på slutresultat om plattorna läggs av proffs,
Scitz0: Ok tack för svaren, känner mig bekväm med att gå vidare utan att tänka för mycket på det nu :)
Deathtrip2000: Vattenskärning är nog den metod som ger bäst resultat. Den skurna sidan kommer att få en liten rundning av skärstrålen, i storleksordning r=0,2-0,5 mm. Det snyggaste resultatet får man, om man har möjlighet att vattenskära alla sidor av hexagonen.
Mangemange87: Hej, jag har en fråga om någon kan svara ungefär vad det kostar att lägga klinkers på ca 14kvm. Man skall både ta bort det gamla och vi räknar med i värsta att det behövs flytspacklas. Vad kostar det ungefär?
heimlaga: Varför kastar du ut golvet? Vad du än sätter in för material blir det knappast lika bra.
emto87: Hej igen, Nu har man lagt plastfolie under "ebisol isoleringen", fast när man ser på instruktionen nedan så står det att det ska vara åt andra hållet. Gör det någon skillnad? [bild] [bild]
ricebridge: Om jag då förstår dig rätt: Det du behöver göra är dels att skydda mot värme, dels fördela vikten från hjulen. Enklast är väl att köpa en skiva brandgips och lägga under. Ovanpå denna lägger du t ex en plåtskiva som är någon dryg mm tjock - finns på Biltema - som du målar med värmetålig färg. Eller eldfast tegel. Ingetdera ska dock fästas fast.
skutten11: Laminat är plast och rör sig med temperaturerna , vid kall läggning lite kortare och varm läggning lite längre , när dom förändras så går dom fram och tillbaka olika , och hur det kärvar mellan dom , beror även på hur brett det är i längdriktningen på skivorna
skutten11: År det helt så varför inte återanvända det , kan var lite tilltryckt på några ställen , använd sunt förnuft och se hur det ser ut
Avle: Det gör ju det hela lite lättare, inget problem med bärighet då. Var bara noga med att slipa bort limrester och ta bort uppstickande spikar så de inte är i vägen när du lägger klinker. Lägg primer innan du sätter plattorna om det är betongrent så att inte plattan suger för mycket.
Corn_1: Hej Ska slipa vår trall som är 10 år gammal, den har börjat spricka och är full av stickor. Tänkte slipa ner ytan samt olja in. Frågan är vilken slipmaskin ska jag använda, Edge som är lätt och använda eller klassisk golvslip (bandslip) som tar nog bättre och går fortare med tanken på att jag ska slipa 100 kvm Trallen är i dålig skick och ganska ojämn på visa ställe. Vad tror
KnockOnWood: Det står på burken vilket lösningsmedel man skall använda för att ta bort färg. Men nu har den väl torkat och det är försent :( Så då är det bara att slipa om och behandla parketten på nytt. Det går säkert att göra detta lokalt, kanske med försiktig sickling. Lycka till! Och täck över underlaget nästa gång ni målar! Rekommenderar en rulle mjölkpapp!
EssoJ: [citat] Hellimma parketten mot underlaget. Mjukfogen kan läggas oavsett riktning på parketten. Så här gjorde min golvläggare. [bild]
Morgan SE: Vi blev övertygade att välja ett linolium golv att ersätta det befintliga med när vi fått en vattenskada i köket, tyvärr visar det sig att när golventreprenören la in click 55 Tarkett på 3mm fogskumsmatta så känns varje skarv i plattorna! Sedan påstod stt ojämnheter på 6-8 mm skulle försvinna med tiden men när man går barfota känns det bara än värre ju längre tid plattorna
Thomas_Blekinge: Flytspackla och måla med epoxi eller 2K färg.
Bödde: Hej Anna! Beskriv för betongfirman vilka önskemål ni har så vet de bäst vad som passar. Det brukar vara svårt att få det 100 utan flytspackel. Är ni däremot noggranna så kommer ni undan med väldigt lite flytspackel. Om ni lägger golvet utan att spackla bort åsar och dalar är risken överhängande att golvet svajar, knäpper, blir svårlagt, och att ni får ett dåligt resultat. Det
Oldboy: Golvets utförande beror framförallt på om det finns fuktproblem i plattan. Om hela plattan i gillestugan är torr så kan det klara sig utan ventilerat golv. Finns det ngn form av fuktproblem så är ventilerat golv det enda som fungerar. Ett ventilerat golv säkerställer en god nattsömn om man är bekymrad för fukt. Det bör inte heller bli några problem vid en ev försäljning senare. Om
justusandersson: [citat] Det är svårt att ange generella principer för så gamla hus. En hel del var lokal tradition. Mycket kan också ha ändrats under åren. Stockarna kan vara av rundvirke. Från början fanns inga trossbottnar. Var rädd om golvbrädorna, är de gamla så är de handsågade.
Torkad gubbe: konstigt de gånger jag har varit i kontakt med dom så har de alltid sagt att när det är platta på mark skall det vara fläkt.
BirgitS: Försäkringsbolag har kraftigare fläktar för uttorkning efter vattenskador.
lunxer: [citat] Svarar på min egna fråga :) Verkar som att nya mattor är antistatbehandlade. Toppentips @Dan_Johansson
Carinasb: [bild] Vad är rimligt prisavdrag för en inlagd heltäckningsmatta som visar sig ha två tuftfel, inte stora med de märks väl. Mattans pris är ca 500kr/kvm exkl läggning. Mattan är ca 48 kvm.
HsEgen: Låter ju bra det där med blåbäret :D Ok. Blir att skura på nu då. Tur att jag gillar det, gratis träning.
Anna_H: Det ÄR maten. Och det behöver inte vara plastburken i sig tomatsåsen varit i, det kan vara vanliga mattallrikar med rester av köttfärssås som är i samma maskin. Tomat (eller annat som färgar) + fett + värme + plast = färg i plasten, då porerna öppnas av värmen. Kyla sluter porerna så att den färgade oljan kryper ut och kan torkas bort. Inte alls säkert att det funkar i detta fall,
BirgitS: Ja, då är det nog bäst att vänta några månader.
jojjemockasin: Jag har nyligen installerat Optivent. Lägger man golv med tjocklek om minst 14mm behövs ingen skiva eller liknande som undergolv.