Golv
ringduvaren: [citat] Klinkers hade helt klart varit snyggt men kräver en helt annat typ av insats. Dels har jag mängder med knepiga vinklar, en golvbrunn och ett antal rör som kommer upp från golvet. Jag har också en värmepump som står på golvet som hade behövt kopplas ner och lyftas ut. Min tanke med att måla var att helt sonika fuska och bara måla in under så långt jag kom åt.
skutten11: Går inte att lägga direkt på . mattan kommer troligtvis bli randig av underlaget , men du kan lägga spontat golvmassonit och limma skarvarna , det flyter och hela masonitpaketet ligger löst sedan lägga mattan på den . När mattan kommer på så blir det lite mindre värmeöverföring , mattan isolerar lite ,
Demmpa: Efter att golvmattan är lagd, spacklas ca 3dm bredd ”kil” från mattkanten och uppåt, spackelkilen gör att det blir en mjuk övergång. Tapeten/väggmattan läggs sedan med överlapp över uppviket.
nino: ja det är inga problem, det är väl höjden som kan bli problem men kolla vid dörrar så ser du, ibland får man kapa dörrbladen
Anna_H: Går det inte att kompromissa och slipa bort det värsta och flyta upp resten? Givetvis avgränsar man mot övriga rum så att det inte flyter vidare.
Thomas_Blekinge: Hej och välkommen till detta forum! Har du fått en genomgång av värmesystemet och hur du kan ställa in det? Det första är väl att försöka reglera värmen upp. Det brukar finnas ett fördelarskåp där alla värmeslangar går ihop. Att ställa in rätt flöden kan vara lite knepigt om man inte har gjort det förut. Tänk på att det kan över ett dygn eller mer innan du märker något
anders07: Jag skulle inte chansa utan något som "bär" upp lite... Kanske något sånt här: http://www.mynewsdesk.com/se/knaufdanogips/pressreleases/aquapanel-r-floor-tile-underlay-en-tunn-och-stabil-golvskiva-som-bygger-endast-6-mm-975198
Atom: [citat] Lite svårt med ca 80 kvm där köket/ön står på. Måste kunna fixa det på något sätt. I värsta fallet lägger jag några stenar på skarven. Tills limmet tagit över.
_JpK_: Sänk ner spånet mellan golvreglarna.. Lim och skruva läkt på reglarna 22mm ner och lägg spån emellan.. då vinner du 22mm
anders07: Alternativ två är det du ska välja! Nivell har isoleringen"hängande" ovanför plattan under golvet och så går luftflödet mellan plattan och isoleringen. Jag har 13-16 cm höjd på mitt Nivellgolv (p.g.a ojämn/sned) platta. Platonmatta kommer att stänga inne fukten eftersom det krävs cirkulation av luften och under en större yta fungerar det inte med "självdrag". Nivell har även en
AM86: [citat] Har kollat bakom golvlisterna runt om där brädan slagit sig men där ligger den inte emot någonstans, skumt
Atom: Ättika fungerade. Tillsammans med klorin som blekte.
Thomas_Blekinge: Jag har slipat och lackat ett sådant golv. Men det syns tydligt att golvet inte är gjort för att synas utan en funktionell yta. Turlig nog har jag ingen hund men vi hade små barn med gummistövlar. Golvet var mjukt och blev slitet inom ett par tre år. Nu skulle jag välja klinker.
Landmer: Tack för svaren! så här lite sent.. Det blev LK's rekommendation med Killto produkter som användes i brist på svar om Ardex. Borde flytspacklat såhär i efterhand, men blev inlurad på det där med golvgips så jag hade redan köpt golvgips mm innan jag insåg att flyta hade varit bättre..
henke_benke: [citat] sånt är borta redan. personal läser i broshyr vid enkla frågor
Lärospånet: http://terrazzorestorationblog.com/dispelling-some-terrazzo-restoration-myths/
justusandersson: Jag tror att det ser ut så här, om huset är byggt 2001: [bild] Underifrån: betongplatta, reglar, parkettbrädor. Det finns inget undergolv i trä. Är byggnadsåret verkligen 2001? Något skumt är det dock. Ett modernt golv skall inte kännas så. Om du vill bygga ovanifrån kan du lägga nya kraftigare parkettbrädor ovanpå de gamla. Men då ökar golvets höjd, vilket kan skapa andra
tomjakob: Vi hade problem med att golvet på övervåningen knarrade otroligt mycket var man än gick. Huset är byggt på 70 talet även det. Jag gick och letade efter reglar och när jag väl hittat en regel så skruvade jag i spånskiveskruv längs hela regeln och mätte 600 till nästa regel och gjorde samma på varje regel. efter det försvann det mesta av knarret. Nu är ytterst lite knarr kvar på
SSSS: Kolla på sid 21 här för vilka lösningar som Isola rekommenderar http://www.e-pages.dk/isola/156/fullpdf/1.pdf
Roxy6april: [citat] Var köpte du Kronotex Ocean Oak golvet?
Adcadc: [citat] Tack för svar! Detta sa en vän som hållit på lite med detta oxå. Medan en annan sa att jag ska lägga tvärtom pga fönstret och att det skulle se bättre ut tvärtom, men det känns mest logiskt så som du säger tror jag. :)
Swecowboy: [citat] Tack för ditt svar Björn. Jag tänker följa dina råd: Vad tror du om denna underlagsskiva från Bauhaus: Underlagsskiva XPS Maxima 5mm eller denna: https://www.bauhaus.se/underlag-pro-acoustic.html Jag tänker följande golv: Skruvat/limmat golvspånplatta mot bjälklaget>en av stegljudsmattorna ovan>två flytande gips på toppen.Facken isoleras så som du beskrev. Hur låter detta?
justusandersson: Den lamellträliknande underbrädan talar för att det är 60-tal. Har du kollat med Kähr och Forshaga?
AtlasFop: Om golvet är gjort 1971 och det inte blivit nått fukt problem än, så bör det inte vara nått problem. Skulle rekomendera att du väljer parkett istället för laminat, det är kallt plastigt och otroligt fuktkännsligt. Parketten andas och tål mer fukt. Städa nålfiltsmattan så ska inte det heller va nått problem. Låter du den va kvar så kan du skippa underlagsfoamen. Då kan golvet
begion: Jag har gjort ett tillbygge på betongplatta där det bl.a. ska vara ett 60kvm kök. Har letat efter lite roliga klinkers men slogs av idén att bara behandla betongen på nåt trevligt sätt. Googlade lite och fick då upp en del betonggolv som syrabehandlats ("acid stain") som åtminstone ser schyssta ut på bild. Dock hittar jag ingen leverantör i Sverige av dessa produkter (ex. "Heritage