I ditt fall på en gammal betongplatta med golvvärme tror jag inte plasten har någon större betydelse. Plasten är för att undvika fukt från plattan och den lär vara torr nu. Du behöver inte vika upp plasten längs väggarna i vilket fall som helst. Det är inget problem att gå på plasten med strumpor.

Har du kollat (med lång aluminiumlinjal) att klinkern är jämn, dvs inga ojämnheter eller större fogsprång? En fördel med 14 mm parkett kan vara att det bättre tar upp eventuella små ojämnheter än ett 7 mm golv.

f91jsw skrev:
I ditt fall på en gammal betongplatta med golvvärme tror jag inte plasten har någon större betydelse. Plasten är för att undvika fukt från plattan och den lär vara torr nu. Du behöver inte vika upp plasten längs väggarna i vilket fall som helst. Det är inget problem att gå på plasten med strumpor.

Har du kollat (med lång aluminiumlinjal) att klinkern är jämn, dvs inga ojämnheter eller större fogsprång? En fördel med 14 mm parkett kan vara att det bättre tar upp eventuella små ojämnheter än ett 7 mm golv.
Har kollat med mitt långa vattenpass och klinkern är jämn, och den ligger på diagonalen så det borde inte orsaka några problem.

Hur vart resultatet? Räckte det med 7 mm golv? Kommer värmen igenom?

Jag har tänkt göra samma sak och blir nyfiken om det går..

Tack på förhand för svar!

• Gilla
Alma1000
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Om ingen avråder mig så kommer jag att köra på:
* Åldersbeständig plast ([länk])
* Grålumppapp ([länk])
* 7mm parkettgolv ([länk])

Några frågetecken kvarstår innan jag kan dra igång.

Jag har tänkt att först tejpa plast och lumppapp mot golvet för att förenkla läggningen. Skall det läggas omlott, i så fall hur mycket? Skall plast och eller lumppapp vikas upp mot vägg, eller ska det lämnas öppet några cm? Hur mycket ska jag lämna mellan golv och vägg? Golvytan är ca 80kvm och formen är som på bilden

[bild]
Hej!!
Hur gick det för dig med ditt golv??? :)
Vi håller på att kika på att lägga laminat ovanpå klinker, ser väldigt likt ditt ut! Även vi har en kamin att ta hänsyn till.
Hoppas få höra lite hur Du gjorde och hur det blev :)
Med vänlig hälsning, Maja

M Majahjort skrev:
Hej!!
Hur gick det för dig med ditt golv??? :)
Vi håller på att kika på att lägga laminat ovanpå klinker, ser väldigt likt ditt ut! Även vi har en kamin att ta hänsyn till.
Hoppas få höra lite hur Du gjorde och hur det blev :)
Med vänlig hälsning, Maja
Hej!
Ursäkta sent svar. Golvet blev fantastiskt, jag är mycket nöjd :-) Golvet känns varmt och skönt, men ev. effektförlust är svårt att veta eftersom jag satt in ny värmepump och fått lägre kostnader..

Golvhandlaren sa att jag inte kunde lägga så stor yta utan skarvar. Men jag chansade och har inte märkt minsta problem (ännu).

Jag gjorde en liten fuling vid spisen. Lämnade en cm runt plåten och har sedan skurit till en utbytbar matta runt spisen. Jag kan ersätta mattan med en plåt eller liknande i framtiden tänker jag.
Ett trägolv med en skräddarsydd utbytbar matta runt en spisens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pilotniq
  • Laddar…
Skulle du få problem med golvet kan man bara såga ett snitt med en såg mitt på golvet och sen foga det.

H huggan skrev:
Skulle du få problem med golvet kan man bara såga ett snitt med en såg mitt på golvet och sen foga det.
Precis. Men nu har jag haft en sommar och en vinter med mitt nya golv så jag tror inte det kommer hända något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.