11 097 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Problem: Ta bort lister vid golvbyte
Hej!
Ska inom kort börja renovera på min övervåning. Detta innebär riva en vägg och en garderob samt lägga nytt golv, cirka 50 kvm.
Problemet jag nu har stött på är listerna. Dom som sitter idag är sk. "Antikklister" dvs lite bredare vita. Jag vill gärna ha "standard" lister när jag är klar med jobbet.
Dom är både spikade och skruvade. Mitt problem är dock att få bort dessa snyggast? Risken är ju stor att tapeten kanske hänger med? Det blir ju ett väldans extra jobb och gå runt och måla över iom att dom befintliga listerna idag täcker större delar av tapeten än vad dom nya kommer göra.
Hur hade ni lättast gått till väga?
Tacksam för svar.
Ska inom kort börja renovera på min övervåning. Detta innebär riva en vägg och en garderob samt lägga nytt golv, cirka 50 kvm.
Problemet jag nu har stött på är listerna. Dom som sitter idag är sk. "Antikklister" dvs lite bredare vita. Jag vill gärna ha "standard" lister när jag är klar med jobbet.
Dom är både spikade och skruvade. Mitt problem är dock att få bort dessa snyggast? Risken är ju stor att tapeten kanske hänger med? Det blir ju ett väldans extra jobb och gå runt och måla över iom att dom befintliga listerna idag täcker större delar av tapeten än vad dom nya kommer göra.
Hur hade ni lättast gått till väga?
Tacksam för svar.
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Om du får bort listorna så kommer tapeterna troligen inte räcka ända ned till golvet . Med nya smala lister blir det en taperfri rand.
Att få bort: först får man separera listerna från tapeterna, helst med en rakbladskniv. Sedan är det våld som gäller. Skaffa bräckjärn, det finns såna som är gjorda av plattjärn, de är smidigast. Lossa alla skruvar. Sök ett ställe där det finns en liten springa mellan list och vägg. Skydd väggen med något tunt, kreditkort fungerar perfekt.
Vicka loss listen. Om någon spik sticker ut med skallen dra ut den.
Man kan även dela listen med ett multiverktyg.
Att få bort: först får man separera listerna från tapeterna, helst med en rakbladskniv. Sedan är det våld som gäller. Skaffa bräckjärn, det finns såna som är gjorda av plattjärn, de är smidigast. Lossa alla skruvar. Sök ett ställe där det finns en liten springa mellan list och vägg. Skydd väggen med något tunt, kreditkort fungerar perfekt.
Hej!T Thomas_Blekinge skrev:Om du får bort listorna så kommer tapeterna troligen inte räcka ända ned till golvet . Med nya smala lister blir det en taperfri rand.
Tack för snabbt svar.
Har lossat några lister bakom dörrarna och det ser ut som att tapeten går hela vägen ner.
Kommer bli ett jäkla målande längst alla lister för att få detta snyggt...
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Vad är det du ska måla? Köper du inte färdigmålade listor?
Det jag menar är att listerna som sitter idag är nästan dubbelt så höga som dom nya jag ska sätta.
Detta innebär ju att en del av tapet som ej är målad i samma kulör jag har idag kommer att synas. Därav måste jag måla denna delen i alla rum? Eller är jag ute och cyklar?
Detta innebär ju att en del av tapet som ej är målad i samma kulör jag har idag kommer att synas. Därav måste jag måla denna delen i alla rum? Eller är jag ute och cyklar?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Räkna med att måla om väggarna helt. Det kanske räcker att rolla nedre delen 2ggr, och en gång på resten. Att hålla på och dutta tar längre tid än att måla alltihop.
Gör målningen innan du lägger nya golvet, så kan du slabba som du vill.
Gör målningen innan du lägger nya golvet, så kan du slabba som du vill.
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Troligen kommer du att se tapetkanten genom målningen om du inte ta och spackla. Men testa!
Klicka här för att svara