Golv
ippe: Vi såpade bara. Blev kanonnöjda men golvet är ju känsligt vilket var ok för oss eftersom det var övervåningen där vi enbart hade sovrum. Är det risk för mer slabb och spill hade jag gått för någonting annat tror jag. Verkar som att många är nöjda med hårdwax så det kanske är värt att kolla upp. Hoppas du blev något klokare iaf.. Mvh Nils
Kojfabriken: Skruva fast golvet där det knarrar så det sitter ordentligt i golvbjälkarna. Om du ändå ska riva upp, kan du ju passa på att skruva i hela vägen längs var det är spikat (om du kommer så långt ner när du tar bort laminaten dvs.). Spikar tenderar ju att poppa upp med åren, så spika gärna ner uppstickare eller dra upp dem och byt mot skruv. Ska du inte så långt ner när du river
Torkad gubbe: Det låter som reklamerbart, beror på vilken nivåskillnad du pratar om. Olika tillverkare har olika toleranser normalt brukar det vara 0,2mm men det finns både hårdare och lättare regler på marknaden.
hul: [citat] de blir bra mycket snyggare än att göra någon fusklösning med fog eller foglister
offlarjon: [citat] Problemet är höjden, har inte många mm att göra på uppåt nämligen. Pratade dock med plattsättaren igår & han löser det åt mig med vinkelslip & diamantklinga, så förhoppningsvis blir det tillräckligt jämnt för att slippa flytspackla.
justusandersson: Är känslan på golvet begränsad till någon speciell del? Det är jättesvårt att ge råd på distans. Kan du ta några foton kan det möjligtvis hjälpa.
finklemcgraw: Vi rev idag upp golvet i ett av sovrummen på nedre våningen. Inte för att det varit några problem med lukt utan för att golvet var i väldigt slitet. Konstruktionen är (nerifrån och upp): Syllar ingjutna i betongen Regelverk fäst med spik i syllarna (höjd över betongen ca 6 cm) Bärande golvplank (ca 2 cm tjocka) Så här ser det ut efter rivning av golvplanken samt borttagning av ca 5
BirgitS: Nordex S-golvvårdssystem innefattar en produkt som heter S-Remove: http://www.fhk.se/produkt-kategori/stadredskap-rengoringsmedel/rengoringsmedel/nordex-s-golvvardssystem/
justusandersson: [citat] Det måste vara ett missförstånd. Jag har inte skrivit något om polerad granit. Polerad sten har betydligt bättre friktion än vad en blankglaserad klinkerplatta har. Om TS har hittat en klinkerplatta som de gillar men ändå vill förändra den har de inte hittat rätt.
Yaken: Problemet är om golvet är lagt under köksskåpen (det ser ut som ett kök på bilden). Då trycker de ju ner golvet och det blir svårare för det att ta upp de naturliga rörelserna som uppkommer när luftfuktigheten ändras. Då blir det sådär. Men i ett "vanligt" rum så ska det inte spricka mitt i rummet, om det är ett klickgolv som läggs utan limning ska skarvarna vara så starka att
Daggen79: hej Vi har fått problem med fukt och det verkar som det är betongplattan som gjort att det bildas fukt osv. Radhuset luktar och kläder luktar? Någon som har erfaren het av dessa golv och liknande problem?
Snespikarn: [citat] Om man lägger Platon Blå och sen spånskiva måste/bör man ha Platob Uppvik och om man har det måste man då ha Platons lister?
Mårtensson19: Har tyvärr inte järnkoll på grunden. Borde väl dock ha funnits en byggstandard 1978?
skutten11: Är det ek så har den kroknat i fibrerna , blir nog svårt att få den att vara plan om nästan omöjligt , utan att sätta skruv i den på mitten 2 st Ta ett par mässingskruv och försänk lite så skallen kommer under så kommer den att stannar kvar som rak Annars blir det en ny tröskel , köp en gå tillbaka med en krokiga och ta pengarna
MagHam: Jordfelsbrytaren bryter när ström avleds till jord och inte kommer tillbaka i neutralledaren. Golvet kan mycket väl vara spänningssatt ända tills någon kommer in barfota och tar i vattenkranen. Det beror på om t ex metallrör och liknande kommer i kontakt med nätarmeringen i golvet. Då kan JFB bryta redan innan nån får en stöt.
Noits: Jag ändrade första bilden så den är sist nu. Men den bilder är tagen där det ska vara en tröskel vid en dörr, men eftersom golvet inte livar mellan rummen så kommer ju det se jättekonstigt ut sen när det är klart och så vill jag inte ha det. Ja den 4e bilden som nu är 3e visar glipor i golvet vilket jag antar att det inte ska vara då det blir väldigt svårt att torka golvet
Tosse: Menar du att det skiljer 10 mm i höjd mellan golven där tröskeln ligger? Då får du bara lägga en liten listbit under på den lägre sidan. Kanske byta till ett lite mer rejält foder runt dörren som täcker glipan och går hela vägen ned. Jag tror du får till det där! Ibland kan det vara så att man vill spara lite pengar och säger att man själv tar bort och sätter tillbaka listerna
1337: Vissa golvtillverkare har övergångslister som är av likadan kulör/träslag som golven. Annars hade jag valt aluminiumskena med ilägg som finns i en mängd färger.
JohanPersson: Fick besked från en golvläggare som sysslar mycket med detta att man lägger lim på staven också samt spikar så funkar det bra att lägga på spånskiva. Har redan spånskivor hemma så jag kör på det, lägga en sträng på varje stav känns inte som några problem
Immobil: Försök få bort så mycket som möjligt av det tryckta. Förslut sedan med betong.
Rabbithole: Som sagt är en mattaffär bra. Mattlandet här i Göteborg är ett exempel. Vinylmatta eller linoleum på rulle är bra om det smutsas så det behöver skuras. Annars tycker jag textilmattor är bra eftersom dom hjälper till att hålla ljudnivån låg.
NiBaBaD: Ok, jag delar er uppfattning men detta ar en 40m2 uthyrningsstuga som kommer att jobba hårdast på sommaren. Att jag valt klinker i hallen ar i forsta hand for att spara parketten från grus och smutsiga skor.
freter: hej! Jag har lagt flytande klickgolv i nästan hela köket. Men ska nu riva bort köksinredningen innan jag lägger golv där också. Det börjar bli trångt om utrymme ... Finns det något skäl till att man inte kan börja flytta tillbaks köksmöblemanget? Tänker då särskilt på min stora tunga och platskrävande kökssoffa ... Det blir ca två meter mellan soffan och stället där jag
chaser: [citat] Kvaliten på själva golvet är bra tycker jag, hade ca 10st brädor med kvalitetsfel på 110m2 vilket får vara helt OK. Tycker att kortsidoskarvarna blir sådär, även när jag lagt andra golv med 5Gc låsningen tycker jag inte det blir hundra. Men det är väl en billigare typ av låsning. Lätt att lägga iallafall.
Rabbithole: Lägg ett flytande klickgolv med struktur istället om ni nu vill ha det.