Hej!
Vi ska lägga nytt golv i vardagsrummet då det vi har nu är fruktansvärt slitet. Det är också en skada mitt i golvet som vi undrar vad som kan vara orsaken. Är det någon som har några gissningar? Köpte huset 4 år sedan och märket var där från början.
Vi ska lägga nytt golv i vardagsrummet då det vi har nu är fruktansvärt slitet. Det är också en skada mitt i golvet som vi undrar vad som kan vara orsaken. Är det någon som har några gissningar? Köpte huset 4 år sedan och märket var där från början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tippa på att någon försökt byta/sätta tillbaka en ekstav i golvet och inte lyckats så bra med det.N Noob1n skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 251 inlägg
Ni har en fin parkett med s k holländskt förband. Ni kommer aldrig mer ha råd att lägga något liknande.
Samma sak sade jag till min son som ville riva ut sin parkett för den var sliten. Han lyssnade och lät slipa/lacla parketten som blev supersnyggt efteråt. Han sålde lägenheten med rejäl vinst.
Samma sak sade jag till min son som ville riva ut sin parkett för den var sliten. Han lyssnade och lät slipa/lacla parketten som blev supersnyggt efteråt. Han sålde lägenheten med rejäl vinst.
Med tanke på den uppenbara skadan så kommer det inte se bra ut att bara slipa och lacka. Men eftersom vi är medvetna om att detta golv är dyrare än det nya billiga vi kommer köpa så ska vi bara lägga det ovanpå det gamla - för att senare ha möjlighet att ändra oss. Vardagsrummet är ändå i mycket lägre nivå jämfört med resterande hus så det blir bra att komma upp i nivå. Tack för din inputT Thomas_Blekinge skrev:
Jag anlitade en snubbe som slipade om mitt vackra vardagsrumsgolv och även, på ett riktigt sätt, bytte ut trasiga stavar. Det blev otroligt bra och kostade med rot-avdrag 4500kr för 20kvm. Är oerhört nöjd med beslutet att göra så istället för att lägga nytt, vilket jag tänkte först.
Medlem
· Blekinge
· 12 251 inlägg
Sabba inte det snygga golvet ni äger, snälla!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser ut som lamellbrädor från 1950-talet. Materialet under stavarna är i så fall kryssfanér, som inte går sönder så lätt. Jag tycker skadans orsak bör utredas först. Hur gammalt är huset och hur ser golvkonstruktionen ut?
Jaså? Det tyckweJ justusandersson skrev:
Jaså! Lamell säger du. Vi har inte bra koll på golv men de flesta som ser golvet påstår att det är slipbar parkett. Golvet är ju väldigt nött och repigt.J justusandersson skrev:
Golvet sviktar svagt där skadan är och när vi lägger nytt ska vi lyfta på den skadade staven för att se hur det ser ut under. Huset är byggt 75 och under detta golv är det platta på mark