Någon som har erfaranheter av Elastilon? Om det funkar bra och var man kan få tag i det? Hittar väldigt lite info om det trots att det refereras till både på Siljan och Boens hemsidor.

Det är alltså en utrullningsbar självhäftande matta som gör att man kan lägga massiva trägolv direkt på betongplatta (med golvvärme) utan att behöva skruva. Verkar ju grymt smidigt och verkar rätt välanvänt utomlands, men som sagt svårt att hitta info om det i Sverige.

Puffar denna fråga då jag själv är intresserad av samma sak! :-)

bjolo360 bjolo360 skrev:
Någon som har erfaranheter av Elastilon? Om det funkar bra och var man kan få tag i det? Hittar väldigt lite info om det trots att det refereras till både på Siljan och Boens hemsidor.

Det är alltså en utrullningsbar självhäftande matta som gör att man kan lägga massiva trägolv direkt på betongplatta (med golvvärme) utan att behöva skruva. Verkar ju grymt smidigt och verkar rätt välanvänt utomlands, men som sagt svårt att hitta info om det i Sverige.
Hej; har du fått mer info? Har du själv använt - isf, erfarenhet av det?

Vad har du för förutsättningar? vilket golv ska/vill du lägga?
Har ett flertal projekt med elastilonmonterade golv där det för det mest gått både bra.

Generellt skulle jag säga ett tungt golv med kontrollerat inomhusklimat och helst inte golvvärme är att föredra.
Tänk även på att det blir en flytande konstruktion vilket förutsätter att du möblerar så att golvet inte låses fast.
I Holland fungerar det bra men där används det till framförallt ekgolv i kortlängder (30-100cm).

Vad innebär det att du har "ett flertal projekt"? Har du lagt golv åt andra/ dig själv? Eller säljer du Elastilon? Jag söker återförsäljare som har 15 m rullar av Elastilon strong, kan du ge tips?

Herman55 Herman55 skrev:
Vad innebär det att du har "ett flertal projekt"? Har du lagt golv åt andra/ dig själv? Eller säljer du Elastilon? Jag söker återförsäljare som har 15 m rullar av Elastilon strong, kan du ge tips?
Jag har sålt tusentals m2 och även utbildat hantverkare vid läggning. Vi har slutat sälja elastilon eftersom det inte är en helt idiotsäker produkt.
Jag kan beställa hem den åt er men avråder.
Reflektioner:
*Det blir en flytande läggning vilket gör att den har samma funktion och nackdelar som ett lamellgolv/parkett/klickgolv. (enklare och billigare att lägga ett lamellgolv fortfarande riktigt trä)
*Den är relativt dyr (drygt 250:-/m2 pris:2015-10-20 ) vilket gör att lösningar med plywood / hellimning är bättre lösningar.
*Fördel bygger lite på höjden och kladdar inte lika mycket som hellimning.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan du fixa 15 m rullar? Pris?

Får bara tag på 25m2 rullar och den kostar 4900:- tar 2-3 dagar men innan jag beställer vill jag veta mer Vad för golv skall du lägga? tjocklek / bredd / träslag.

T Torkad gubbe skrev:
Får bara tag på 25m2 rullar och den kostar 4900:- tar 2-3 dagar men innan jag beställer vill jag veta mer Vad för golv skall du lägga? tjocklek / bredd / träslag.
Jag tackar för din omtanke om mina golv men försäkrar att jag har väldigt bra kunskap och underbyggnad för mitt beslut. Har jobbat med träforskning och även i anslutning till spetskunskaperna vad gäller torkning av svenskt lövträ. Har även skrivit informationsmateriel i ämnet.
25 m rullar är inte aktuellt för mig, så då köper jag från annat håll.

Det låter bra då behöver jag inte dra att du bör (läs ska) välja ett golv av tillräcklig tjocklek och så smalt som möjligt för att du inte ska få problem. Ej heller dra igång med luftfuktighetens viktighet. Som du märker har jag sett för många projekt som gått åt pipan och jag vägrar vara delaktig i sådana. Jag önskar dig lycka till och tänk på att vid köp utanför Sveriges gränser så gäller deras köplag och reklamationsrätt om inget annat står på köpehandlingen. Jag har även varit med om ett flertal projekt som har blivit superfina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.