Golvet är givetvis slipbart, men stavarna är pålimmade ovanpå en bräda och är inte löstagbara som äldre tiders stavparkett. Är huset byggt 1975 så är det nog en spånskivebräda. Tidigare använde man kryssfaner (dvs en sorts plywood) som material till brädan. Antagligen har någon tappat något tungt som skadat både ytan och underlaget. Att reparera detta så det blir snyggt är ett jobb för en proffsig finsnickare. Man måste fräsa bort ytskiktet och såga bort en del av den skadade brädan och förstärka underifrån.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Är huset byggt 1975 så är det nog en spånskivebräda. Tidigare använde man kryssfaner (dvs en sorts plywood) som material till brädan.
Plywood används väl fortfarande för de flesta golv med en slityta av trä? Spån har jag bara sett på folieparkett och fanergolv med en slityta på 0,5-1 mm.

Jag har absolut ingen totalkoll på golvmarknaden. Poängen med mitt inlägg var att framhålla att nyare parkettbrädor inte har den gedigna underbyggnad som var vanlig på 50-60-talen vilket skulle kunna förklara den aktuella skadans uppkomst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.