Tänkte byta golv vid renovering. Och överväger vilken konstruktion jag skall välja
Huset är platta på mark från 64 och ser ut som på ritningen. Alltså
Betongplatta-mineralull-armerad överbetong.
Sen papp och ytgolv.
Sökt som en galning på Internet men blir inte klok.
Inga oönskade dofter eller dylikt.
Är platonmatta med ventilerade socklar -cellplast -övergolv en fungerande konstruktion?
Oerhört tacksam för svar
Huset är platta på mark från 64 och ser ut som på ritningen. Alltså
Betongplatta-mineralull-armerad överbetong.
Sen papp och ytgolv.
Sökt som en galning på Internet men blir inte klok.
Inga oönskade dofter eller dylikt.
Är platonmatta med ventilerade socklar -cellplast -övergolv en fungerande konstruktion?
Oerhört tacksam för svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Även om de 60 mm mineralull som finns mellan betongplattan och det gjutna övergolvet inte motsvarar dagens isoleringsstandard räcker de för att förhindra kondens i övergolvet. Jag tror inte du behöver någon platonmatta. Jag tror att den enklaste lösningen är att regla upp och isolera med stenull. Lägg syllpapp under reglarna. Sedan ett golv med önskat material. Höjden på den samlade konstruktionen måste bestämmas med hänsyn till den disponibla rumshöjden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sent var rätt ord... Jag vet faktiskt inte vad provent underfoam är för något. Ge en mer specifik ledtråd. Blanda inte in upplevelsen av golven, det säger inget om de verkliga förhållandena utan beror mer på vilket golvmaterial man går på.
Ett märke likt karelia eller va det heter kort o gott fuktspärr - frigolitkilor - fuktspärr.
Ca 3mm total tjocklek
Påstås att det blir distans mellan över o undergolv som resulterar i mindre fuktvandring från båda håll.
Ca 3mm total tjocklek
Påstås att det blir distans mellan över o undergolv som resulterar i mindre fuktvandring från båda håll.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den mesta fukt som finns i en betongplatta kommer från inneluften. Med isolering under eller inuti betongplattan förhindras kondens. Du kan säkert använda karelia eller liknande material, så länge som du inte stänger in något organiskt material.
Klicka här för att svara