2 701 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Skarva gammalt och nytt golvspån
Hej!
Har delvis brutit upp golvet i hallen för att lägga värmegolv. Ska skarva det gamla golvspånet med nytt men kan inte utnyttja sponten i det gamla spånet.
Kan jag kapa befintligt spån mitt på längs golvregeln (45mm) med cirkelsåg, och sedan lägga nya spånet (kantsågat) kant i kant. Vardera spånet har alltså 22mm av regeln att vila på. Limmas och skruvas.
25cm från denna tänkta skarv (alltså mitt emellan 2 reglar) ligger väggen med ingången till badrummet. Spännvidd 2m på denna skarv.
Mvh
Har delvis brutit upp golvet i hallen för att lägga värmegolv. Ska skarva det gamla golvspånet med nytt men kan inte utnyttja sponten i det gamla spånet.
Kan jag kapa befintligt spån mitt på längs golvregeln (45mm) med cirkelsåg, och sedan lägga nya spånet (kantsågat) kant i kant. Vardera spånet har alltså 22mm av regeln att vila på. Limmas och skruvas.
25cm från denna tänkta skarv (alltså mitt emellan 2 reglar) ligger väggen med ingången till badrummet. Spännvidd 2m på denna skarv.
Mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag skarvar hellre mitt mellan och limskruvar en rejäl bit skiva på undersida skarv.
Protte
Protte
Tack! I detta fallet tror jag dock att det blir platsbrist för jag ska lägga gles på kortlingar under för slingorna, och där får jag ju iofs lite extra stöd för det nya spånet. Kanske kan tillåta lite mindre stödyta på regeln för den nya och låte den gamla få 2/3 av regelbredden.prototypen skrev:
Då har jag i alla fall 2 alternativ att bolla mellan!
Klicka här för att svara