smurfen72 skrev:
Har för mig att man brukar räkna med att betong brunnit färdigt på 28 dagar och ska du inte ha tät skikt eller liknande bör det räcka.
28 dagar är bara en referensålder (vid 20 grader C) för att definiera betongens hållfasthet för dimensionering och provning.
Betongen fortsätter lång tid efter detta att hårdna och få en hållfasthetstillväxt. Likaså uppkommer det bla krympningar och därmed sprickbildning under lång tid efter de 28 dagarna så därför brukar 3 månader vara ett normalt mått för att i möjligaste mån undvika släppningar i bla lagd klinker pga just krympning. Gärna längre....

Ger ökad temperatur snabbare brinntid? Finns det i så fall en kritisk temp som om den överstiga försämrar processen?

oceanis skrev:
28 dagar är bara en referensålder (vid 20 grader C) för att definiera betongens hållfasthet för dimensionering och provning.
Betongen fortsätter lång tid efter detta att hårdna och få en hållfasthetstillväxt. Likaså uppkommer det bla krympningar och därmed sprickbildning under lång tid efter de 28 dagarna så därför brukar 3 månader vara ett normalt mått för att i möjligaste mån undvika släppningar i bla lagd klinker pga just krympning. Gärna längre....
Har även för mig att den anses färdig krympt även om den säkert krymper lite till har du koll på hur mycket den krymper före resp efter 28 dagar ?

smurfen72 skrev:
Har även för mig att den anses färdig krympt även om den säkert krymper lite till har du koll på hur mycket den krymper före resp efter 28 dagar ?
Krympningen beror på många olika saker så det är nog omöjligt att i generella termer säga något när den är färdigkrympt men definitivt inte efter 28 dagar likaså hur mycket. Det beror på VCT, armeringens läge, om krymreducerare är tillsatt etc etc. Ofta tillsätter man ju alkoholer som krymreducerare vilka sänker ytspänningen i porvattnet men jag skulle nog säga att krympning pågår minst ett par år. Ibland pratar man om slutkrympning efter 650 dagar men naturligtvis sker det inte linjärt så krympningen minskar hela tiden. Den största krympningen sker dock i början av processen men jag har sett betongelement som varit hela efter en månad men som fått tydliga sprickor efter flera månader.

Använd Ardex A35Mix, så kan du lägga golv snabbare.

• Gilla
Evolito
  • Laddar…
Tack! Nu snackar vi. Den produkten verkar ju ge helt andra förutsättningar! Jag satt just och undrade vad alla firmor som bilar upp golv i badrum använder sig av. Inte verkar deras arbete ha ett två månader långt uppehåll.

• Gilla
jannes3
  • Laddar…
Lite dyr bara jämfört med en säck grovbetong för 39kr.

Nu handlade det ju om en 25cm smal ränna i en källare med oisolerad platta och då behöver man inte krångla till det förmycket.

Undrar hur dom gör i TV program som bygglov?
Där är allt färdigt på 4 dagar. Inte en chans att nåt hinner torka igenom vare sig det är färg, fix, puts eller lim.

MagHam skrev:
Undrar hur dom gör i TV program som bygglov?
Där är allt färdigt på 4 dagar. Inte en chans att nåt hinner torka igenom vare sig det är färg, fix, puts eller lim.
Mycket är gjort i förväg innan tv-teamet o dess snickare kommer, en kompis med hans firma var med i arga snickaren, de började riva och rusta ett par veckor innan Anders och co dök upp.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
buspojken skrev:
Mycket är gjort i förväg innan tv-teamet o dess snickare kommer, en kompis med hans firma var med i arga snickaren, de började riva och rusta ett par veckor innan Anders och co dök upp.
Sen finns det mys-ernst som bara får det att se bra ut.

Fixa badrum och kök som inte ens har vattenrör till blandaren.

Mina föräldrars granne jobbade tidigare på den firman som gjorde arga snickarens backjobb.
Efter vad jag fått höra så skulle aldrig dåren fått kliva över min tröskel

Fjojtmehmet skrev:
Sen finns det mys-ernst som bara får det att se bra ut.

Fixa badrum och kök som inte ens har vattenrör till blandaren.

Mina föräldrars granne jobbade tidigare på den firman som gjorde arga snickarens backjobb.
Efter vad jag fått höra så skulle aldrig dåren fått kliva över min tröskel

Intressant!! Utveckla gärna... Eller allra hellst, starta en ny tråd om "Arga snickaren" om du har en massa rolig info.... 😀

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Hejsan!
Nyfiken på hur resultatet blev och hur du gjorde? Armerade du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.