Har lagt klinker nu på ca 17 kvadrat. Fixet, Killto Flexfix, har torkat ca 1 dygn. Står 1 dygn för absorberande material, men betong kanske inte är det? I så fall ska jag foga imorgon.
Funderar lite på hur jag ska göra när rummet är hyfsat stort, delar jag upp det i olika omgångar?
Har fogat en gång för några år sedan, kom inte ihåg så mycket men minns att fogen blev flammig. Kanske använde jag för mycket vatten. Men har funderat på vattnet också, jag har eget vatten som är väldigt kalkrikt, kan det bidra till flammigheten? Kanske lika bra att åka och fylla vatten från någon mack?

Om jag förstått det rätt så fogar jag diagonalt, när fogen börjat torka efter ca 30-60 minuter putsar jag av den med en svamp. Kvar kommer det vara lite smuts/fog/hinna men denna putsar man bort dagen efter med trassel eller trasa? Fogen är Killto kakelfog.

R
Du får köra fogen i ett stycke med inrutning i kvadrater av lämplig storlek som färdigställs blir att jobba en stund tills du är klar , det gäller att inte ha för tjock fog då går den inte ner i botten på utrymmet , fogen ska pressas ner , den första utdragningen hur som helst , sedan diagonalt över så överflöd går bort .,tänk att inte göra för stora ytor på en gång fogfixet torkar

Köp en riktig tvättbalja med tillhörande svamp så blir det bättre än att ha en vanlig hink.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.