1 666 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kombon plastmatta och krypgrund
Vi har köpt ett fritidshus byggt 1976 med krypgrund. I krypgrunden har tidigare ägare tilläggsisolerat taket på krypgrunden med frigolit. Krypgrundsgolvet är inte tilläggsisolerat men det har vi för avsikt att göra (samt installera en avfuktare).
På golvet invändigt i fritidshuset ligger någon typ av platsmatta inlagd i samtliga rum förutom badrum.
Vi ska nu lägga laminatgolv och funderar över om vi behöver ta bort plastmattan innan eller om vi kan lägga laminatgolvet direkt på? Min tanke är att det eventuellt kan vara fukt under plastmattan och det är inte för att det luktar eller så utan jag tänkte att eftersom det är tilläggsisolerat med frigolit underifrån i krypgrunden så fukten inte kan komma ut någonstans. Men det är här jag behöver experthjälp av er
Skulle vara så tacksam för hjälp/tankar/info!
På golvet invändigt i fritidshuset ligger någon typ av platsmatta inlagd i samtliga rum förutom badrum.
Vi ska nu lägga laminatgolv och funderar över om vi behöver ta bort plastmattan innan eller om vi kan lägga laminatgolvet direkt på? Min tanke är att det eventuellt kan vara fukt under plastmattan och det är inte för att det luktar eller så utan jag tänkte att eftersom det är tilläggsisolerat med frigolit underifrån i krypgrunden så fukten inte kan komma ut någonstans. Men det är här jag behöver experthjälp av er
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Frigolit är inte helt diffusionstätt. Om bjälklaget över krypgrunden varit isolerat tidigare är det inte under plastmattan det kan finnas fukt. Jag tycker ändå att du ska ta bort plastmattan först. Det är knappast ett material med evig livslängd. Det är synd att bygga in det. Laminatgolv är billiga och slitstarka i hemmiljö men väldigt kalla. Inte alltid optimalt i fritidshus.
Klicka här för att svara
