Nu har jag grävt ur grunden och ska gjuta en isolerad platta innanför syllen. Vi gjorde samma manöver i två angränsande rum för ett par år sen med hjälp av hantverkare, men jag tänkte försöka få ihop allt själv den här gången (med hjälp av en betongbil).

Den stora utmaningen jag har är hur jag ska få den nya golvhöjden att bli precis lika hög som i grannrummen. Det är ju många lager (makadam, cellplast av två sorter, betong och eventuellt flytspackel) och bara några millimeter fel kommer bli tokigt - jag vill inte ha trösklar mellan rummen.

Är det flytspackel ovanpå betongen med ingjuten golvvärme som ska se till att det blir perfekt höjd? Ska man i så fall se till att ha lite marginal när man gjuter betongen? Hur mycket? (vill inte flytspackla mycket i onödan förstås). Eller är det bara att vara väldigt noggrann som är tricket?

E
Lägg dig på en nivå så du hamnar ca 10 cm från färdigt golv med isoleringen så kan du juistera plattan när du lägger ut betongen så du kommer i nivå med befintliga golvet. Detta löser du lätt med en laser. Är du osäker så be betongbilen skicka med en gubbe som kan hjälpa dig. Blir det 7 cm på något ställe och 12 på något så är inte det hela världen bara allt hamnar i våg.

Jag har nu konstaterat att golvet inte var i våg när det låg där tidigare. Det diffar mer än en centimeter från mitten av rummet (1,75 m)... Kan man flytspackla snett? (d.v.s. inte rakt enligt laser/vattenpass)

Skulle nog påstå att det är lättare att missa höjderna med betong än med flytspackel om man är ovan, i kombination att få det plant nog.
Vill nog rekommendera att grovgjuta med betong först, lämna ett par cm till godo, och sen flytspackla upp till önskad nivå.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Jag har nu konstaterat att golvet inte var i våg när det låg där tidigare. Det diffar mer än en centimeter från mitten av rummet (1,75 m)... Kan man flytspackla snett? (d.v.s. inte rakt enligt laser/vattenpass)
Ja, men det krävs lite vana.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.