Hej hej
Jag håller på att renovera i ett hus som jag nyligen köpt. Det är en 50-tals funkisvilla i souterräng. Från början hade vi inte tänkt göra något åt "gillestugan" i källaren för vi kände ingen lukt alls av mögel/fuktskada men det var ett så bedrövligt fult laminatgolv lagt på det uppreglade golvet så jag gav mig an det ändå för att se hur det såg ut under.
Krux nummer ett är att det går rör till elementet ovanpå betonggolvet så då skulle jag behöva ha hit en rörmokare som leder om vilket såklart blir en rätt så stor apparat.
Krux nummer två är att den uppbyggda innerväggen, som jag hade tänkt ha kvar, vilar på golvreglarna.
Krux nummer tre är att det är cirka 8-9 centimeters nivåskillnad mellan lägsta och högsta punkten i rummet så jag kommer inte vinna särskilt mycket takhöjd mot det uppreglade golvet om jag tar bort och lägger in typ platon och ett nytt golv.
Golvet i sig ser torrt och bra ut och trädistanserna som reglarna vilar på visar inte några vidare värst tecken på att fuktskador. Någon som har lite färgskiftningar 1-2 centimeter i botten. Konstruktionen är gjort någon gång på 70/80-talet tror jag (köpt av dödsbo så jag kan inte fråga) så det verkar ju ha uppenbarligen inte vara några större problem med fukt.
Lite osäker på hur jag ska göra.
Alternativ 1: Leda om rör, flytspackla upp golv till jämn nivå, lägga platonmatta och nytt golv = ganska stor investering framför allt i tid men det kommer ju också ryka ett par tusenlappar mer än väntat.
Alternativ 2: Lägga in ny isolering och ett massivt trägolv ovanpå träreglarna väl medveten om att det är en riskkonstruktion men som, om inte vinden vänder och tuppen gal, kommer funka fint i några år till = inte särskilt stor kostnad eller tidsinvestering. Hade det funnits tecken på problem med fukt hade det här såklart inte varit något alternativ men i dagsläget funderar jag på om det ändå kan vara vettigt att, så att säga, skjuta på problemet lite framåt till förmån att få ett fungerande rum snabbare och billigare.
Ska tilläggas att huset har ett FTX-system installerat och ventilationen är mycket god genomgående i huset.
Vad säger ni kloka människor? Om jag kör på alternativ 2; vilken typ av isolering ska jag lägga in för att vara så safe som möjligt?
EDIT: Ska tilläggas att rummet behöver kunna tas i bruk rätt så omgående också så det funkar inte att jag låter det stå som byggarbetsplats alltför länge
Jag håller på att renovera i ett hus som jag nyligen köpt. Det är en 50-tals funkisvilla i souterräng. Från början hade vi inte tänkt göra något åt "gillestugan" i källaren för vi kände ingen lukt alls av mögel/fuktskada men det var ett så bedrövligt fult laminatgolv lagt på det uppreglade golvet så jag gav mig an det ändå för att se hur det såg ut under.
Krux nummer ett är att det går rör till elementet ovanpå betonggolvet så då skulle jag behöva ha hit en rörmokare som leder om vilket såklart blir en rätt så stor apparat.
Krux nummer två är att den uppbyggda innerväggen, som jag hade tänkt ha kvar, vilar på golvreglarna.
Krux nummer tre är att det är cirka 8-9 centimeters nivåskillnad mellan lägsta och högsta punkten i rummet så jag kommer inte vinna särskilt mycket takhöjd mot det uppreglade golvet om jag tar bort och lägger in typ platon och ett nytt golv.
Golvet i sig ser torrt och bra ut och trädistanserna som reglarna vilar på visar inte några vidare värst tecken på att fuktskador. Någon som har lite färgskiftningar 1-2 centimeter i botten. Konstruktionen är gjort någon gång på 70/80-talet tror jag (köpt av dödsbo så jag kan inte fråga) så det verkar ju ha uppenbarligen inte vara några större problem med fukt.
Lite osäker på hur jag ska göra.
Alternativ 1: Leda om rör, flytspackla upp golv till jämn nivå, lägga platonmatta och nytt golv = ganska stor investering framför allt i tid men det kommer ju också ryka ett par tusenlappar mer än väntat.
Alternativ 2: Lägga in ny isolering och ett massivt trägolv ovanpå träreglarna väl medveten om att det är en riskkonstruktion men som, om inte vinden vänder och tuppen gal, kommer funka fint i några år till = inte särskilt stor kostnad eller tidsinvestering. Hade det funnits tecken på problem med fukt hade det här såklart inte varit något alternativ men i dagsläget funderar jag på om det ändå kan vara vettigt att, så att säga, skjuta på problemet lite framåt till förmån att få ett fungerande rum snabbare och billigare.
Ska tilläggas att huset har ett FTX-system installerat och ventilationen är mycket god genomgående i huset.
Vad säger ni kloka människor? Om jag kör på alternativ 2; vilken typ av isolering ska jag lägga in för att vara så safe som möjligt?
EDIT: Ska tilläggas att rummet behöver kunna tas i bruk rätt så omgående också så det funkar inte att jag låter det stå som byggarbetsplats alltför länge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har haft exakt samma problem i min gillestuga. Jag körde på en variant av alternativ 2 (massivt trägolv) som du redan är inne på. Dock skippade jag isoleringen helt och hållet förstod aldrig syftet med den, gör fortfarande inte det. Hellre att det låter lite ihåligt än att riskera bädda in fukt och skapa lukt. Lukten var ju huvudskälet till att man började rota i konstruktionen överhuvudtaget.
Nu 7år senare har lukten ännu inte återkommit. Det jag rekommenderar med alternativ 2 är att inte ha organiska distanser under reglarna samt ventilerade socklar. Ställbara skruv är suveränt. Därtill bör man se över regelavståndet så det inte knakar och knarrar onödigt mycket, kanske några förstärkningar här och var i regelverket.
Nu 7år senare har lukten ännu inte återkommit. Det jag rekommenderar med alternativ 2 är att inte ha organiska distanser under reglarna samt ventilerade socklar. Ställbara skruv är suveränt. Därtill bör man se över regelavståndet så det inte knakar och knarrar onödigt mycket, kanske några förstärkningar här och var i regelverket.
Tack för svaret! Ja det lutar mot att det blir alternativ två av någon variant. Jag funderade också på att byta ut distanserna som du föreslår för det måste ju vara det som är störst risk för fuktskada. Ställbar skruv låter ju som en utmärkt idé! Själv hade jag funderat på om det gick att använda något icke organiskt under de befintliga distanserna men ställbar skruv låter ju ett par hundra snäpp bättreL Lenza skrev:Har haft exakt samma problem i min gillestuga. Jag körde på en variant av alternativ 2 (massivt trägolv) som du redan är inne på. Dock skippade jag isoleringen helt och hållet förstod aldrig syftet med den, gör fortfarande inte det. Hellre att det låter lite ihåligt än att riskera bädda in fukt och skapa lukt. Lukten var ju huvudskälet till att man började rota i konstruktionen överhuvudtaget.
Nu 7år senare har lukten ännu inte återkommit. Det jag rekommenderar med alternativ 2 är att inte ha organiska distanser under reglarna samt ventilerade socklar. Ställbara skruv är suveränt. Därtill bör man se över regelavståndet så det inte knakar och knarrar onödigt mycket, kanske några förstärkningar här och var i regelverket.
Problemet med att skippa isoleringen är att golvet primärt kommer användas som dansyta till min tonårsdotter som dansar på professionell nivå, dvs inte bara någon gång då och då. Och då riskerar ju golvet att bli lite som en trumma. Har det inte kommit någon ny fantastisk isoleringsprodukt som inte stänger inne fukten tro?
Klicka här för att svara