13 353 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Mögel och rötskador pga läckande elementrör
Skulle ta det lugnt om jag vore som du. Gamla kåkar tål en hel del. Är ingen expert men har renoverat ett gammalt hus. Finns många skador som uppstått genom åren där man åtgärdat orsaken men inte nödvändigtvis tagit bort allt skadat material. Den mest uppenbara skadan är andra stockvarvet uppifrån. Där finns stora skador. Man bytte tak på 1880-talet (finns dokumenterat) p.g.a. att torvtaket läckt. Man passade samtidigt på att öka takhöjden med ett stockvarv, dock utan att byta det skadade stockvarvet närmast tidigare tak. Eftersom detta fungerat i 140 år (snustorrt men bitvis väldigt sprött) såg jag ingen anledning att åtgärda nu. Jag tror att det duger bra att torka ut med luftavfuktare under några veckor.
Du har troligen rätt. Man får känna om det blir dålig lukt.hscn skrev:
Skulle ta det lugnt om jag vore som du. Gamla kåkar tål en hel del. Är ingen expert men har renoverat ett gammalt hus. Finns många skador som uppstått genom åren där man åtgärdat orsaken men inte nödvändigtvis tagit bort allt skadat material. Den mest uppenbara skadan är andra stockvarvet uppifrån. Där finns stora skador. Man bytte tak på 1880-talet (finns dokumenterat) p.g.a. att torvtaket läckt. Man passade samtidigt på att öka takhöjden med ett stockvarv, dock utan att byta det skadade stockvarvet närmast tidigare tak. Eftersom detta fungerat i 140 år (snustorrt men bitvis väldigt sprött) såg jag ingen anledning att åtgärda nu. Jag tror att det duger bra att torka ut med luftavfuktare under några veckor.
Fast då måste det väl till mycket vatten?Fulkemisten skrev:
Skulle säga att en avfuktare räcker. Om man värmer med byggfläkt kan mycket fukt förångas på kort tid och avfuktaren hinner inte med. I värsta fall sticker den fukten då iväg till annan del av konstruktionen (t ex råsponten på vinden) och kondenserar. Då har man tyvärr bara flyttat problemet.
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag?
Om det skulle vara så illa av att torka upp en vattenskada med byggfläkt, så skulle mitt hus vara totalt förstört efter alla långkok på spisen (inklusive ölkok), långa duschar och våttorkning av golv.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
så länge det är trämaterial allting så torkar det av sig själv så fort läckaget är åtgärdat. Det är bara när det ligger normal isolering man river upp "allt" för det torkar väldigt dåligt och hinner oftast mögla innan det torkat också.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Apropå skämtet om att täcka över och sälja direkt..
Så var det gjort i vårt kök. När vi köpte huset så låg det laminatgolv i hela köket (stort arbetskök, utan matplats), lite märkligt eftersom alla andra golv i hela huset var antingen marmor, parkett, eller massiva furugolv i sovrummen.
När vi några år senare byggde om köket, och bla. rev ett litet badrum som låg vägg i vägg med köket, där kyl o frys var på kökssidan, så upptäckte jag en rätt allvarlig vattenskada, men kunde inte förstå var den kom ifrån, fanns inga tecken på att vatten kommit från badkaret eller någon ledning, men väggen mot köket var skadad i nederkanten. Felsökningen komplicerades av att det var rejäla vattenskador i väggen runt badkaret, man hade satt mosaik på en gipsskiva helt utan tätskikt. Men det fanns inga skador under badkarskanten, förrän nere i golvet.
När jag rev bort laminatgolvet i köket, så låg det ett parkett golv under, som var helt borta under frysen, det hade varit ett hål på ca 40x40 cm, som man bara lade laminat över. Köksgolvet var uppreglat på betongbjälklag, reglarna gick att riva med bara händerna, utan verktyg en dryg meter bort från frysen.
Så var det gjort i vårt kök. När vi köpte huset så låg det laminatgolv i hela köket (stort arbetskök, utan matplats), lite märkligt eftersom alla andra golv i hela huset var antingen marmor, parkett, eller massiva furugolv i sovrummen.
När vi några år senare byggde om köket, och bla. rev ett litet badrum som låg vägg i vägg med köket, där kyl o frys var på kökssidan, så upptäckte jag en rätt allvarlig vattenskada, men kunde inte förstå var den kom ifrån, fanns inga tecken på att vatten kommit från badkaret eller någon ledning, men väggen mot köket var skadad i nederkanten. Felsökningen komplicerades av att det var rejäla vattenskador i väggen runt badkaret, man hade satt mosaik på en gipsskiva helt utan tätskikt. Men det fanns inga skador under badkarskanten, förrän nere i golvet.
När jag rev bort laminatgolvet i köket, så låg det ett parkett golv under, som var helt borta under frysen, det hade varit ett hål på ca 40x40 cm, som man bara lade laminat över. Köksgolvet var uppreglat på betongbjälklag, reglarna gick att riva med bara händerna, utan verktyg en dryg meter bort från frysen.
Ja, så är det ju, jag var lite snabb på att generalisera. Det hade ju varit värre med tappvattenläcka och 2 kubik vatten i konstruktionen. Då bör man ha metoder för att ta hand om fukten, en är att torka långsamt.tensiden skrev:
Inte för att vara sån... men vårt uthus håller på att ätas upp av (möjlig) envis trägnagare som lever i trä som varit vått men torkat. I huset var hela trossbotten slut och bara att byta efter ett tidigare läckage från taket i kombination med dålig ventilation i grunden. (Det är i alla fall teorin.) Allt hade torkat upp och det luktade inget mögel eller unket eller så i huset. Så jag håller inte med riktigt om att vatten inte är farligt när det har torkat.
Använd inte värmefläkt , hela golvet kan slå sig och du måste byta allt. Absolut bäst och enklast är att ta ner källartaket , rensa bort spån och lufttorka under lång tid .Täck nuvarande hål i golvet och pensla Boracol (giftigt) på mögliga ytor låt stå länge ochPianogreen skrev:
lägg i stenullsisolering .
Tack för råd. Det är ett grovt ekgolv så jag tror det tål viss användning av värmefläkt. Tänkte låte det stå och torka över vintern och ozonbehandla huset nästa vår.S Spikin skrev:
Problemet är inte ekstavparketten, ek drar inte till sig mycket vatten. Undergolvet och träbjälkar drar till sig vatten och sväller.
Då dras golvspiken ut något och går inte tillbaka när golvet/bjälkar torkats och krympt .Full kontroll över skadan fås enklast och
billigast genom att ta ner källartaket. Det går att dra fast löst undergolv från källaren. Löst undergolv kan medföra att parketten
släpper och golvet knirkar vid gång.
Då dras golvspiken ut något och går inte tillbaka när golvet/bjälkar torkats och krympt .Full kontroll över skadan fås enklast och
billigast genom att ta ner källartaket. Det går att dra fast löst undergolv från källaren. Löst undergolv kan medföra att parketten
släpper och golvet knirkar vid gång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
