Hej!
Som rubriken lyder ska jag lägga ett klinkergolv i min hall. Måste då få bort mina lister som sitter i en betongvägg med spik. Jag har försökt att få bort listerna själv men det sitter så förbannad hårt och är rädd att skada väggen och listen.
Har provat och redan blivit en liten skada i listen och lite på väggen.

Vad har ni för tips när det gäller lister mot bettongvägg såhär?

mvh J

Ja, de kan sitta som bara den. Mitt tips är kofot som är tunn och bred i ändarna och den kraft som behövs. Väggen är inte så svår att laga efteråt, men socklarna får du förmodligen byta då de troligen far illa eller går sönder.

Och bakom kofoten kan man lägga ett väggskydd, ex en liten träbit, en gammal planka e d. Sedan får man bestämma sig om listen ska återanvändas (svårt) eller ersättas (lätt).

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, de kan sitta som bara den. Mitt tips är kofot som är tunn och bred i ändarna och den kraft som behövs. Väggen är inte så svår att laga efteråt, men socklarna får du förmodligen byta då de troligen far illa eller går sönder.
T Thomas_Blekinge skrev:
Och bakom kofoten kan man lägga ett väggskydd, ex en liten träbit, en gammal planka e d. Sedan får man bestämma sig om listen ska återanvändas (svårt) eller ersättas (lätt).
Blivit en liten skada redan på väggen och listen. Kanske är enklast att köpa nya sen bara? Har försökt att trycka ner ett bräckjärn för att få lite utrymme..

Antar att man får spackla om väggen där nere i värsta fall eller måla? Kanske ser konstigt då eftersom det blir olika nyanser men..

J J0ppe1 skrev:
Blivit en liten skada redan på väggen och listen. Kanske är enklast att köpa nya sen bara? Har försökt att trycka ner ett bräckjärn för att få lite utrymme..

Antar att man får spackla om väggen där nere i värsta fall eller måla? Kanske ser konstigt då eftersom det blir olika nyanser men..
Spackla du så måste du måla, men det är nog ingen som detaljgranskar de kvadratcentimetrarna som drabbas, så eventuell nyansskillnad blir du nog förlåten för.

Och ja, det är bara att köpa nya socklar och ersätta de som går sönder.

Om man vill plocka bort golvlister så kollar man i hörnen för att se vilken som ska lossas först. Om du vill återanvända en list kan det vara enklare att dra ut spiken mot väggsidan av listen om det är en dyckert. Med hovtång. Då slipper man flisningar på finsidan.

Finns borr som man borrar bort skallen på spiken med, sedan brukar listen komma av rätt snällt medans resten av spiken sitter kvar i väggen. Men då får man spackla slipa rätt snyggt vid återmontage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.