Golv
Totte_S: I tidigare svar har det sagts att man tätar med det man har ;) Ett gyllene tillfälle att tömma påbörjade tuber med latex, silikon eller annan byggfog. Testade själv med billigaste latexfogen jag hittade och det fungerade såklart helt problemfritt.
nino: Beror ju lite på vad man ska göra... Skulle jag skrota ner puts eller färg från putsade väggar utan att ha krav på finish efter slip så kan det nog funka med biltema /jula slipskålar Slipa hård gammal betong med resultat som går att måla så skulle jag kontakta någon som kan och satsa på en dyr skål
Stefan N: Har du tillskjutande fukt är inte flytspackel speciellt lämpligt. Finns speciella (dyra) spackel som tål fukt.
klaskarlsson: [citat] Ser ju vackert ut Vi hade ett likannde "undergolv" som vi slipade av och vaxade (med pigment). Men det går säkert att "såpskura" också om man vill underhålla det på det sättet... Ta av mattan helt först så du ser att hela golvet är ok innan du beslutar dig. Det kan ju finns ngn större skada någonstans.
BirgitS: Jag tror inte det blir bra att blanda olika sorters olja.
Fairlane: Klart de måste stå för material om det behövs. Förstår inte riktigt hur de lyckats (eller misslyckats) så mycket. Jag gör det bättre utan att vara golvläggare. Inte mycket mer att göra just nu än att ge de en chans till.
Moeses: Mest om någon annan hittar tråden. Beslutade mig för att flytspackla ändå, gick väldigt smidigt! :) Nu är man en erfarenhet rikare!
AAT: [citat] Haha, jag känner igen mig. Skönt att att bestämt sig, mellan olika troligen hyffsat likvärdiga lösningar, och så tvärvänder man ändå. :rofl: Hur blev resultatet nu då? Bild? :-)
BirgitS: [citat] Är det inte bättre att se till att golvgipset blir tillräckligt plant, dvs. att ta upp höjdskillnader under golvgipset med typ masonitskiva och lumppapp? Små höjdskillnader går ju att ta upp genom tjockleken på fixet.
Düsseldorff: [citat] Man kan tycka olika såklart. Men det "ska" vara skurkloss om du vill göra det i tidsenlig standard.
SoderD: Jag håller på att ta bort allt golv i ett 70-talshus med betongplatta på mark. Därefter ska det läggars platonmatta med trägolv ovanpå. Problemet nu är att vardagsrummet har ren betong medan resten av rummen har flytspackel lagt direkt på betongen. Först blir det nivåskillnad mellan vardagsrummet och resten av rummen men framförallt så är det väl inte superbra att ha kvar spacklet
BirgitS: Men om ni nu vill ha laminat så är väl en tunn masonitskiva lämplig. Välkommen till forumet också!
Ostbergskan: Det här golvet ligger i husets gamla garage, som gjorts om någon gång i tiden. Används inte längre som garage. Men är detta plattor eller matta?
BirgitS: [citat] Olika golv har olika krav på underlagets jämnhet så du behöver kolla hur det är med i jämnhet i alla rum. En plast-- eller linoleummatta tål mycket mer ojämnheter än parkett- och laminatgolv etc. Skadan i mattan kan kanske lagas med husfix eller liknande. [citat] Du får mäta hur mycket fritt det är under varje dörr och om det räcker till för det nya golvet. Man kan ta bort
Prinsmamma: Hej! Vi har slipat vår gamla ekparkett och oljat med Tre stjärnor golvolja i nyansen kastanj. Ett hästjobb som jag inte rekommenderar någon(!) men resultatet blev ganska bra. Det enda som stör mig är att det har blivit några små, mörka fläckar på en del ställen, utan att jag förstår varför. Någon som har tips på åtgärd av detta? Jag har polerat med oljan utan att kunna utjämna
oskarsch: Det ser jättefint ut! Hur har det fungera nu när du använt det i några år?
Nyfiknast: Har provat med strykjärn och det kan måhända vara jag som gör fel men oljan verkar knappt vilja rubba på sig. Fläcken och repan finns alltså kvar. Jag gillar verkligen denna iden men ser också svårigheterna med den. Behöver få till den här millimeterprecisionen i kanterna med både maskeringstejpen och excenterslipen så det inte syns när det är oljat sen. Har du några tips på en
BirgitS: För att höja och jämna ut underlaget runt förhöjningen kan ju 1-3 lager lumppapp (1 mm/lager) fungera. Flytspackel måste ju ha en viss tjocklek så det kan ju sluta med att det blir problem med att stänga dörren.
Goraan: [citat] Hej igen Vi valde kährs lt 6mm olympus. Lagt i hela köket även under skåpen (nytt ikeakök)och i hallen. Väldigt lätt att lägga. Det har nu legat i 3 månader och det ser otroligt snyggt ut. Den relativt matta ytan bidrar till att det inte blir något retsamt släpljus från fönstren. Nu återstår det att se hur det klarar skåpen. Pratat med flera snickare och alla säger att de
Oldboy: Staniolpappret kan ha agerat fuktspärr. Eller så var det omslaget till snickarens lunchmackor, eller så är det ngn mus som släpat dit det. Det är sannolikt oisolerat, om man nu inte varit väldigt slarvig och struntat i att isolera just det hörn där det nu är borrat.
tank77: Nej, man använder inte armeringsnät på betonggolv! Vanligt flytspackel brukar klara 4-50mm tjocklek och tunnflyt 0-10mm så kör på vanligt flytspackel då det är billigare och det billigaste för icke hantverkare hittar du på tex Hornbach där det finns Mapei för 139 kr säcken. https://www.hornbach.se/shop/Flytspackel-MEGALINE-Megaplan-golvspackel-20kg/7766239/artikel-detaljer.html
BirgitS: I källare med tillskjutande fukt brukar man rekommendera klinker (små plattor med breda fogar) eller heltäckningsmatta av ventilerad typ (balkongmatta). Att lägga någon sorts plast på golvet som förhindrar att fukten avdunstar från golvet är olämpligt. När det gäller avfuktare så kan du ju börja med att mäta luftfuktigheten under ett år och se om den håller sig på ett bra värde
somesundaymorning: Nu under sommaren knastrar golvet när ingen går på det. Jag kan höra det från rummet bredvid eller vakna av det mitt i natten. Det låter högt, som om något äter i träet. Det låter inte som knarr. Det är tunn parkett ovanpå foam. Vad kan det vara som gör att det låter så? När man går på stället ljudet kommer ifrån händer inget.
Mike Andersson: [citat] Kanske använder fel termer, men menar ju plasten under trägolvet som tejpad ihop med plasten från väggarna. Kanske kallas ångspärr?
ceagustavsson: Finns det något annat man kan täta sprickorna med något som är flytande typ lim eller liknande? Lite krångligt med epoxy eftersom det kan lösa upp vissa material :)
tergo: [citat] Handspackla golvet | Weber Saint-Gobain Sweden AB (se.weber)
Jerrynilsson6: [citat] Har idag konstaterat att jag har bjälkar i dimension 70x145 med 600mm c/c. Bjälkarna är 3,5m långa med stöd efter 2m Min fråga är hur gör jag med håltagning i bjälkarna många 34mm hål till tom slangar för golvvärme. Hade tänkt förstärka bjälkarna på båda sidorna med 30mm plywood.
BirgitS: Jag tycker det är alldeles utmärkt med 2 m klinker framför ytterdörren eftersom då kan flera personer få plats och ta av sig skorna utan att kliva på den ömtåliga parketten. Så vitt jag kunde se på en av bilderna verkar det vara typ golvspånskiva i botten, sen några mm foam och slutligen parkettgolvet. Ska man lägga in en stor dörrmatta så gäller det ju bara att bygga på något