Hej!

Jag har rivit upp allt gammalt golv för att få samma nivå i flera rum (med olika golv idag) men det ställer nu till problem. Jag ska lägga ut vinylklickgolv, redan inköpt, och enligt spec får det inte variera mer än 1mm på 20cm eller 4mm på 2m. Hur förbereder jag bäst ytan undertill? Lägga ut golvspån etc eller masonit? Det är dels lättbetong men även spån längre bort i bild. Flytspackling vill jag undvika då jag ska lägga flera rum i omgångar och vill ha samma nivå överallt. Se bild för exempel, där är en djup grop där el går ner till taklampa på nedanvåningen.

Golvet är följande: https://www.pergogolv.se/sv-se/vinyl/otra-pro/v3607-40017_modern-grey-oak

Tacksam för hjälp!

• Rivit betong- och spångolv med kablar och ojämnheter, renoveringsprojekt i förberedelse för vinylklickgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har ingen bra input om hur du ska jämna ut. Men har själv lagt in pergos vinylklickgolv och är jätte nöjd med golvet som sådant. Dock känner man lite små ojämnheter genom golvet så det är inte all lika förlåtande som laminat eller liknande som är mycket hårdare. Mitt tips är att var noga med underjobbet för att senare slippa öppna upp och fixa det i efterhand.

Mvh
Henrik

• Gilla
Moeses
  • Laddar…
T
Det bästa hade varit att flytspackla men det är inte är inte så lätt för en lekman att flyta tunt och få det bra.

I ditt fall ska du nog satsa på ett renoveringsgolv som blir ett tillägg på 65 kr kvm i så fall på ditt Pergogolv som ändå är rätt så dyrt i inköp. Detta golv är lätt att lägga och passar ypperligt för lekmän.

https://www.bauhaus.se/forestia-renoveringsgolv-12-mm

Tack för hjälpen! Kikade också på det renoveringsgolvet, blir nog så då! Ska fylla i de värsta hålen först tänkte jag sen lägga ut renoveringsgolvet.

Mest om någon annan hittar tråden. Beslutade mig för att flytspackla ändå, gick väldigt smidigt! :) Nu är man en erfarenhet rikare!

• Nyligen flytspacklat golv i tomt rum med fönster och radiator, jämnt och slätt resultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Amatörinstallatör och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.