2 691 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Förstärka golv bjälkarna för golvvärme.
Hej jag är i start groparna med att lägga vattenburen golvvärme i köket och har noterat att det står på golvspånskivorna att det ska vara max 600mm c/c mellan golvbjälkarna. Bor i ett hus som är byggt 1924 och i övriga rum som jag har haft golvet uppe i har det varit mellan 1000-1200mm mellan bjälkarna hur förstärker jag, med massor av kortlingar ? Eller hur ?
Ska även lägga golvvärme i hallen där har jag noterat åldersbestämning plast mellan betong och flyttspakel vad betyder det? Ingen isolering under betong ?
Mvh en med ett gammalt hus.....
Ska även lägga golvvärme i hallen där har jag noterat åldersbestämning plast mellan betong och flyttspakel vad betyder det? Ingen isolering under betong ?
Mvh en med ett gammalt hus.....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Valet av strategi beror främst på golvbjälkarnas dimensioner och spännvidd. Av erfarenhet skulle jag tro att den bästa lösningen är att lägga in nya golvbjälkar mellan de gamla. Spånskiva klarar inte större bjälkavstånd än 600 mm utan att böja ner mycket. Kortlingar ökar inte bjälklagets bärförmåga. De kan hjälpa till att fördela punktlaster för att reducera svikten. Ska de vara till någon nytta här måste de ligga på 600 mm avstånd, vilket blir jobbigt. Men jag misstänker att golvet behöver förstärkas. Mät upp bjälkdimensioner och spännvidd så kan du få bättre svar.
Det där med plast på betongen i hallen förstår jag inte. Du har väl en källare under betongen?
Det där med plast på betongen i hallen förstår jag inte. Du har väl en källare under betongen?
Jag skulle tro att bjälk dimensionerna är okej eftersom det bär lasten idag men det får undersökas närmare när jag bryter upp golvet.J justusandersson skrev:Valet av strategi beror främst på golvbjälkarnas dimensioner och spännvidd. Av erfarenhet skulle jag tro att den bästa lösningen är att lägga in nya golvbjälkar mellan de gamla. Spånskiva klarar inte större bjälkavstånd än 600 mm utan att böja ner mycket. Kortlingar ökar inte bjälklagets bärförmåga. De kan hjälpa till att fördela punktlaster för att reducera svikten. Ska de vara till någon nytta här måste de ligga på 600 mm avstånd, vilket blir jobbigt. Men jag misstänker att golvet behöver förstärkas. Mät upp bjälkdimensioner och spännvidd så kan du få bättre svar.
Det finns inte källare under klinkers golvet i hallen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det tror inte jag. Golvsvikten i ett hus från 1924 brukar vara för stor för den typen av golvlösning som du tänker dig. Men det är lätt att kontrollera.J Jerrynilsson6 skrev:
Man lägger inte ångspärr på en kall yta. Då kommer flytspacklet att samla upp kondensfukten. Utan isolering ska man inte ha någon plast.
Mitt hus från 1936 har jag bjälklag av 100x200 mm med 1000 mm mellanrum. Spännvidd på allt från 2,5 m upp till 4,5 m. Sviktar lite grann där det är 4,5 meter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med dessa dimensioner och c/c-avstånd ligger sviktgränsen strax under 4 m, så det stämmer nog. Skruvlimmat kraftigt skivmaterial (plywood) kan kompensera för en del.
Du tror alltså att det finns isolering under betongen ?J justusandersson skrev:
Jag skulle gissa att det sitter ett rätt stabilt plank golv där idag. Är detta relativt rakt och fint och utan svaj så kan ett alternativ vara att skruvlimma de spårade skivorna direkt uppepå dessa.J justusandersson skrev:
Justusandersson, jag skulle gissa att plywood get mer stabilitet mer mm än råspont och kanske därav är det bästa alternativet men annars är råspont också skulle kunna fungera?
Observera att eftersom ingen av ovanstående lösningar följer en monteringsmanual så kanske man inte kan rekommendera någon av ovanstående lösningar och de kanske kan räknas som lite ortodoxa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej det tror jag inte. Du missförstod vad jag skrev. Plastfolie ska ligga ovanpå isoleringen. Finns det ingen isolering, ska det inte vara någon plastfolie.J Jerrynilsson6 skrev:
Det finns många lösningar men man måste utgå från de faktiska förutsättningarna. Den största tänkbara bjälklagshöjden brukar vara en begränsande faktor. Med 1000 mm c/c-avstånd mellan golvbjälkarna behöver golvbrädorna vara ca 34 mm tjocka. Det kan vara en lösning att lägga spånskivan ovanpå golvbrädorna, men ofta behöver man skruvlimma skivorna mot golvbjälkarna för att uppnå det önskade resultatet. Plywood har ca 4 ggr så hög elasticitetsmodul som spånskiva.
Jag vet att man har haft golvet uppe 2012 pga vattenläcka i köket vad som blev gjort då är jag inte säker på.A Avle skrev:Jag skulle gissa att det sitter ett rätt stabilt plank golv där idag. Är detta relativt rakt och fint och utan svaj så kan ett alternativ vara att skruvlimma de spårade skivorna direkt uppepå dessa.
Justusandersson, jag skulle gissa att plywood get mer stabilitet mer mm än råspont och kanske därav är det bästa alternativet men annars är råspont också skulle kunna fungera?
Observera att eftersom ingen av ovanstående lösningar följer en monteringsmanual så kanske man inte kan rekommendera någon av ovanstående lösningar och de kanske kan räknas som lite ortodoxa.
Men någon gång på tidigt 90 tal gjordes köket och då monterades golvspån 24mm?
Har idag konstaterat att jag har bjälkar i dimension 70x145 med 600mm c/c. Bjälkarna är 3,5m långa med stöd efter 2m Min fråga är hur gör jag med håltagning i bjälkarna många 34mm hål till tom slangar för golvvärme. Hade tänkt förstärka bjälkarna på båda sidorna med 30mm plywood.J Jerrynilsson6 skrev:
Klicka här för att svara