När vi började renovera i hallen och tog bort garderober upptäckte vi att det inte fanns något golv under. Således ett hål på ca 180cmx20cm.
Pratat med de förra ägarna som inte hade lagt in golvet, fick alltså reda på att golvet är över 10år gammalt, vilket verkar vara då man slutar tillverka samma golv. Det är ett golv i ekparkett med klickfunktion. Vi har varit in till två byggvaruhus med en bit golv men de har inget likadant. Vi hittade några golvbitar i källaren men de täcker inte riktigt hela hålet. Se bild.
De som la golvet innan har dessutom delat golvbiten som är närmast hålet, alltså sågat av själva klickfunktionen.
Någon som har förslag kring hur man kan lösa detta?
Pratat med de förra ägarna som inte hade lagt in golvet, fick alltså reda på att golvet är över 10år gammalt, vilket verkar vara då man slutar tillverka samma golv. Det är ett golv i ekparkett med klickfunktion. Vi har varit in till två byggvaruhus med en bit golv men de har inget likadant. Vi hittade några golvbitar i källaren men de täcker inte riktigt hela hålet. Se bild.
De som la golvet innan har dessutom delat golvbiten som är närmast hålet, alltså sågat av själva klickfunktionen.
Någon som har förslag kring hur man kan lösa detta?
För att de ska bli bra så är det nog nytt golv i hela hallen som gäller. Det kommer bli svårt att matcha ett 10 år gammalt golv med nya bitar åven om du hittar samma typ av golv. Kommer bli en markant färgskillnad.
Tack för din synpunkt! Det tråkiga är att golvet sträcker sig från hallen och in i köket. Vi måste isf byta ut allt. Om vi ändå vill laga hålet, bör vi såga av klickfunktionen på en ny golvplankor och limma ihop med det som är?T tobben87 skrev:
Tack! Har också tänkt på klinker, att riva upp lite mer golv och göra en kvadrat framför ytterdörren. Min sambo tyckte att det skulle bli för stor yta med klinker i och med att ”hålet” är 180cm långt. Har också funderat på att laga det så bra man kan och sen lägga på en stor matta. Men vi är osäkra på hur man lagar det, var börjar man? Har köpt foam för att komma upp i samma höjd som golvet som ligger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tycker det är alldeles utmärkt med 2 m klinker framför ytterdörren eftersom då kan flera personer få plats och ta av sig skorna utan att kliva på den ömtåliga parketten.
Så vitt jag kunde se på en av bilderna verkar det vara typ golvspånskiva i botten, sen några mm foam och slutligen parkettgolvet. Ska man lägga in en stor dörrmatta så gäller det ju bara att bygga på något som kommer upp i samma höjd, dvs. typ 2 lager golvspånskiva plus någon tunnare masonitskiva och/eller ev. något lager lumppapp (1 mm/lager).
Så vitt jag kunde se på en av bilderna verkar det vara typ golvspånskiva i botten, sen några mm foam och slutligen parkettgolvet. Ska man lägga in en stor dörrmatta så gäller det ju bara att bygga på något som kommer upp i samma höjd, dvs. typ 2 lager golvspånskiva plus någon tunnare masonitskiva och/eller ev. något lager lumppapp (1 mm/lager).
Klicka här för att svara



