MLA72
MLA72: [citat] Jag la ingenting mer än Lithurin (hantverkaren 2 varv och jag själv 2 varv) som jag skrev direkt när det var klart. För de ca 5 tkr som jag betalade för allt efter rotavdrag, får jag nog säga att jag är nöjd. Golvet såg ju för risigt ut före. Betongen var tydligen inte av någon vidare kvalitet och det är nog svårt att trolla för rimliga pengar. Så här ser golvet ut nu,
22 svar · 19,8k läst
·
L
Länsmar: Huset är byggt 2009 så förhoppningvis ska det väl vara gjort riktigt! Väljer du att lägga golv över det befintliga eller river du det tidigare? Jag tänkte som så att det blir bökigt med trösklar, dörrar osv om golvhöjden höjs och därav bättre att riva tidigare så det blir ungefär samma höjd som det var innan? Tack för svaren! [citat]
5 svar · 5,1k läst
partyoverallt
partyoverallt: [citat] Jag tror ändå att plattan behöver bilas bort isoleras om, gjutas ny etc. Då denna yta byggdes i syfte av att vara biyta och nu ska den bli till boyta. Minst måste ny groda bilas upp för avlopp då panna och tvätt placeras i denna yta.
9 svar · 1,8k läst
·
U
Utdelning: Kommer inte hända något. Tillverkarens garantier av golvet gäller förmodligen inte men det kommer inte komma fukt upp i golvet iaf.
1 svar · 1,4k läst
N
naderiano: [citat] Tack för svar. ska se när jag har lust och tid ska fixa det... återkommer i forumet nör det är gjort :D
5 svar · 1,1k läst
B
bryggarebob: Här är lite bilder
6 svar · 1,7k läst
·
A
Annelie Månsson Hassby: [citat] Tack för svar! Vi ska fundera på hur vi gör. Tanken från början var att ifall det fanns ett plankgolv under skulle vi slipa och fixa det. Nu lutar det nog åt att lyfta hela golvet och lägga in trägolv där.
6 svar · 1,8k läst
·
O
Oscar Se: [citat] [citat] Tack för svar!
2 svar · 1,0k läst
·
V
Vardagsrum: Fint golv! Ser oljat ut på just den bilden tycker jag. Prova försiktigt med ett fint sandpapper på någon undanskymd del, så känner du nog om det är oljat eller lackat. Lack är ett rent aber att slipa bort och oljebehandlat trä tenderar att kleta ihop sandpappret rätt fort.
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det ser mest ut som linoleummatta som Bronken skrev, men skulle kunna vara en plastmatta också (beroende på ålder).
4 svar · 734 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Gran
1 svar · 3,8k läst
·
Antwerpen
Antwerpen: [citat] Det är underlaget som är skevt ser jag nu. Plankorna är raka. Jag får palla upp dem med några lager korkmatta. Tack
5 svar · 2,5k läst
·
Sittställning
Sittställning: [citat] Snyggast utan ;)
7 svar · 2,1k läst
·
M
MagHam: Vänta en vecka tills det torkat innan du bedömer vad som är bestående missfärgning.
3 svar · 1,6k läst
·
B
Byggareadam: Tjena - kreativa tips tack! Vi är nyinflyttade i lägenhet och har slipat & lackat golven. Nästa steg blir att snygga till & måla lister .. bla med smyglist för att täcka mellanrum mellan list och golv. vi upptäckte dock ett hål fyllt med fogmassa i ett hörn så hur skulle ni lösa detta? Det ser ut som en gammal lagning av trägolvet… eller? [bild] [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Unken doft kan lika gärna bero på dålig ventilation eller att någon tidigare har rökt i lägenheten. Man kan sanera asbest själv genom att följa samma regler som sanerarna gör.
1 svar · 1,3k läst
K
kniv: Ligger nuvarande golv flytande borde det ju vara en väldigt snabb aktivitet att ta bort, då slipper du att det nya golvet bygger så mycket på höjden
1 svar · 944 läst
maah
maah: Jag står inför att i helgen börja bygga om ett badrum. Jag ska utöka befintligt badrum med ca 1m², en yta som tas från köket. Befintligt badrum är med plastmatta, flytspackel och golvspån. Den delen från köket som ska införlivas i badrummet ligger det spårad spånskiva. Jag hoppas kunna riva ut plastmattan och bila bort flytspacklet och sen kommer golvkillen och flytspacklar allt på
0 svar · 1,2k läst
Joco_
Joco_: Jag är verkligen ingen expert, men i mitt förra hus (70-tals villa med oisolerad betongplatta) lade jag platon (byggmax-varianten), foam och 14 mm ekparkett (klick), upplevde inte det som kallt på något vis. Se däremot upp för laminatgolv, vilket jag hade i ett av rummen, det upplevdes kallare.
1 svar · 884 läst
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Vill du få det helt slätt så behöver du en golvslip för betong, typ 500-1000kr med maskin och slitage på diamantverktygen. Räkna med att lägga en dag och gör det helst ett gäng veckor efter att plattan gjutits. Gör du det innan väggarna satts upp så behöver du bara skölja plattan med vatten under tiden du slipar för att ta hand om dammet, är väggarna uppe behöver du nog en
4 svar · 1,7k läst
T
topmount: Tycker styrelsen svarade fint och tydligt. Tänker att stadgarna blir väldigt långa om de skall nämna allt man inte får göra med ytor som föreningen har ansvaret över. Kort sagt får du inte göra förändringar på ytor du inte har ansvaret över. Kan du kontakta förra ägaren och bara höra ifall han/hon har fått styrelsens godkännande. Har tidigare ägare fått det blir det mycket
6 svar · 5,4k läst
BirgitS
BirgitS: Lumppapp, som är 1 mm tjock, fungerar bra för utjämning också.
4 svar · 1,8k läst
T
Torpetvara: Glasverandan på vårt gamla torp är inte i det bästa skicket. Lite snett o vint gör inget men nu svajar golvet. Känns som golvbräderna hänger i luften. Finns det något enkelt o smidigt sätt att få ordning på detta?
0 svar · 893 läst
J
Jan_G: Tips från bil-världen. Skaffa en liten burk med samma lack som använts. Skrapa ur repan med vass kniv, lägg i lack med liten pensel (Typ vattenfärgspensel). Låt torka. Behövs det mer, lägg i på nytt. Du kan behöva båder 2-3 och 4 lager innan repan är fylld. Sen kan du slipa lätt med fint papper och polera upp ytan och lägga på lite hårdwax. Jag har gjort så i köket, funkade bra.
3 svar · 971 läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Hej, Ja det måste vara ett slätt underlag. Jag har spånskivor. Lade en hel del tid på att spackla skarvar och skruvhål. Plattorna är 2mm tjocka och ganska styva, så de kan ta små defekter i underlaget, men som alltid, underlagsarbetet avgör resultatet. Plattorna på bilden är Forbo Marmoleum Stardust (beige) och Forbo Marmoleum Cornish Grey (grå). Stardust går i lite
4 svar · 7,2k läst
·
L
Linnéa Classon: Tack för tipset!
2 svar · 1,7k läst
E
Evaan: Jag köpte förra året ett hus med, låt oss säga en del renoveringsbehov. Jag har låtit andra fixa tak, dränering och badrum, men nu tänkte jag ge mig på att fixa till hallen själv. Jag har ägt hus tidigare, men då var jag inte ensam ansvarig för underhåll så jag har väl i ärlighetens namn inte så himla mycket egen erfarenhet av bygg/renovering. Men hur svårt kan det vara…
0 svar · 1,7k läst
·
Rotvälta
Rotvälta: Det var lite så jag tänkte och tänkte de kanske fanns en mirakelkur men det är lite som du säger.. Uppriktigt sagt, läropengar.. yes det är lite i den sinnestämningen jag redan går i:) Skaffade ett golvskydd, men allt för sent!
4 svar · 2,0k läst
·
T
twoody: 22mm ska du använda.
2 svar · 1,9k läst
·
Mats-S
Mats-S: Normalt så brukar man lägga en pallningskloss eller liknande för att bära upp tröskeln på mitten. https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506#1245=53807 Men har du något annat "bra att ha" hemma så kan du lika gärna använda det för att stötta mitten :-)
1 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.