I slutskedet av renoveringen slipades v-rumsgolvet och behandlades med osmo hårdvaxolja 3062. Strax därpå monterades soffa, matbord och vitrinskåp för glatta livet, tills det att den spirande känslan av att snart kunna flytta in utbytes till en avgrundsdjup tomhet. Det 70 kilo tunga vitrinskåpet med utbuktande skruvhuvuden på baksidan hade dragits en dryg halvmeter och åsamkat det ni ser på bilden. Efter evigt dividerande vann parten som inte ville göra om hela processen och nu vänder jag mig helt enkelt till er: Har någon erfarenhet av att laga skador av denna karaktär (drygt 1-2 mm djup)? Det som lyser runtom skadan är ett försök att lägga på lite hårdvaxolja i själva springan, men det blev skit som ni ser.

Alla förslag är välkomna, men i första hand alla som inte innebär att slipa om allt.

• Trägolv med synlig skada och repa orsakad av ett tungt vitrinskåp, med försök till lagning synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kanske kan få det där fixat med ett strykjärn och en fuktig handduk.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Oj det hade jag inte ens tänkt på! Värt att testa tänker jag. Tack för tipset

ClasseClas
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja jag har läst om det men slagits ner av dem som säger att det är svårt att få till bra på ett golv som vårt med holländskt mönster, men det är kanske bara nej-sägare som inte varit tillräckligt noggranna och tålmodiga? Tack för tips och länk!

ClasseClas
På ett sätt är det svårt eftersom det är en längre repa. Med andra ord kommer det att ta tid att åtgärda repan så den inte märks efteråt. Ska du byta ut delar av parketten tar det garanterat ännu längre tid.

Ja men om inte annat kommer jag hinna bli proffs innan repan är ifylld. Har också några mindre repor i andra rum som jag kan öva på. Tror som du att det inte är idé att byta delar av parketten - särskilt då den är lagd 1953.

Maskera ordentligt längs med det rödmarkerade och sen slipar du med en excenterslip.
Börja med P40 vid skadan och arbeta dig ut mot kanten men spar någon centimeter och slipa tvärs över skadan så du inte slipar som ett sträck rakt ovanpå.
Sen när det börjar se vettigt ut byter du till P80 och slipar lite närmare kanten.
Och avsluta med P120 hela vägen ut mot kanten.
Va noga och slipa ej på närliggande golv som inte har skadats.
Om du skulle se skadan från sidan så är spåret som format som ett V.
Det du vill göra är att slipa så att det istället blir ett väldigt brett V vilket gör att det knappt syns sen.

Med en blöt urvriden handduk och strykjärn på hög värme kan man forma trä. Nu är det extra tjock lager hårdvaxolja på som troligen försvårar det men jag hade provat iallafall på ett sida för att se om det får någon effekt.
Jag hade även aktat mig från att göra på ovan nämnda sätt rakt ovanför en skarv.

Lycka till och uppdatera gärna med bilder sen

• Trägolv med skada markerad i rött, instruktioner för slipning och reparation diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyfiknast skrev:
Maskera ordentligt längs med det rödmarkerade och sen slipar du med en excenterslip.
Börja med P40 vid skadan och arbeta dig ut mot kanten men spar någon centimeter och slipa tvärs över skadan så du inte slipar som ett sträck rakt ovanpå.
Sen när det börjar se vettigt ut byter du till P80 och slipar lite närmare kanten.
Och avsluta med P120 hela vägen ut mot kanten.
Va noga och slipa ej på närliggande golv som inte har skadats.
Om du skulle se skadan från sidan så är spåret som format som ett V.
Det du vill göra är att slipa så att det istället blir ett väldigt brett V vilket gör att det knappt syns sen.

Med en blöt urvriden handduk och strykjärn på hög värme kan man forma trä. Nu är det extra tjock lager hårdvaxolja på som troligen försvårar det men jag hade provat iallafall på ett sida för att se om det får någon effekt.
Jag hade även aktat mig från att göra på ovan nämnda sätt rakt ovanför en skarv.

Lycka till och uppdatera gärna med bilder sen
Hej och tack för tipset! Mycket tacksam.

Har provat med strykjärn och det kan måhända vara jag som gör fel men oljan verkar knappt vilja rubba på sig. Fläcken och repan finns alltså kvar. Jag gillar verkligen denna iden men ser också svårigheterna med den. Behöver få till den här millimeterprecisionen i kanterna med både maskeringstejpen och excenterslipen så det inte syns när det är oljat sen. Har du några tips på en excenterslip och papper som kan göra jobbet?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns repsatser med färgade vaxstavar där man värmer ner vaxet i repan och spacklar det jämnt. Genom att blanda olika färgstavar så går det i stort att dölja skadan helt och hållet. Exempel
[länk]
Har gjort den reparationen på ett holländskt förband, förvisso lackat men med klart acceptabelt resultat. Då var det en garderob som valde att glida längs golvet. Inte helt lätt men efter några försök så blev det godkänt, även om det inte är helt osynligt för mig som vet var jag ska titta.
Nyfiknastförslaget är annars ett klart intressant tillvägagångssätt. Bra tänkt utanför min begränsade box.

Har provat med strykjärn och det kan måhända vara jag som gör fel men oljan verkar knappt vilja rubba på sig. Fläcken och repan finns alltså kvar. Jag gillar verkligen denna iden men ser också svårigheterna med den. Behöver få till den här millimeterprecisionen i kanterna med både maskeringstejpen och excenterslipen så det inte syns när det är oljat sen. Har du några tips på en excenterslip och papper som kan göra

Jag har provat med strykjärn och blöt handduk på ändskärbrädor i ek, och la på en blöt handduk, körde med strykjärn på högsta värmen fram och tillbaka i några minuter sen snabbt som attan på med 2 reglar av ek och tvinga fast den hårt mot plant underlag och låt stå 1 dygn, det funkade.

Har läst att märken och mindre skador självläker när man skurar golvet om man har skurgolv så en viss effekt har ju vatten men det är bäst att det är obehandlat trä så vattnet får en chans att tränga in.

Jag har en Festool Ro 150 och en Ro 90.
Den större skulle funka för att slipa av ytan och den mindre har ett utbytbart huvud och man kan sätta dit ett triangelformat och sen ändra till oscillerande (vibrerande) läge för att ta kanterna.
Skulle nog även slipa försiktigt den yttersta 1cm mot kanten för att få till en snygg övergång och för att inte råka komma över på det som inte ska slipas. Där är oscillerande läget bra, det går lite långsammare men det sticker inte iväg för dig som the roterande läget kan göra.

Som tejp skulle jag använda den rosa maskeringstejpen från TESA. Tror den heter sensitive.
Vanlig billig standard maskeringstejp lämnar ofta märken och limrester så den skulle jag undvika helt.
Maskera 3x rader brett och sätt sedan en remsa silvertejp ovanpå så har du ett gott skydd.

Festools slippapper håller hög standard.
Jag gillar deras serie GRANAT, den ger fint resultat och håller bra.
Börja med P40 och stega upp till P80 och avsluta med P120.
Kör först med den stora slipen P40 sen trekantsslipen P40 på hörnen, sen stora maskinen P80 sen trekantsslipen P80 osv.
Ju högre upp du går på slippapper ju längre tid får du slipa, tänk dubbla tiden varje gång du byter till ett finare slippapper.
Och du måste ha en dammsugare kopplad till maskinen annars kommer det slipdamm precis överallt.

Du borde kunna hyra bägge maskiner och dammsugar för 400 - 700kr för 1 dag och sen kanske 100kr för slippapper.

Nu var det inte meningen att skriva ett långt och vid anblick avancerat inlägg och få något enkelt att framstå som svårt utan det är mer en utförlig förklaring bara(y)

Dammsug noga mellan varje byte av slippapper och väldigt noga innan du behandlar på nytt

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.