Hej.

Vi har köpt ett hus från 1929 där tidigare ägare lagt in en plastmatta i köket som vi kommer ta bort när vi rustar upp köket senare i år. Jag lyfte lite på mattan och hittade detta under, jag antar att det är ett undergolv men det ser väldigt tätt och fint ut. Kan vi ha detta om vi behandlar det så det blir mer tåligt och hur/vad bör vi använda i så fall? Eller är det bättre att lägga in nytt över? Kan det räcka med att såpskura?

Jag vet att det ser fuktigt ut i ena sidan, en vattenskål hade vält där för ett tag sedan och är anledningen till att jag lyfte upp mattan.

• Gammalt trägolv under vit plastmatta med kvarvarande vattenskada och tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mlbrg skrev:
Hej.

Vi har köpt ett hus från 1929 där tidigare ägare lagt in en plastmatta i köket som vi kommer ta bort när vi rustar upp köket senare i år. Jag lyfte lite på mattan och hittade detta under, jag antar att det är ett undergolv men det ser väldigt tätt och fint ut. Kan vi ha detta om vi behandlar det så det blir mer tåligt och hur/vad bör vi använda i så fall? Eller är det bättre att lägga in nytt över? Kan det räcka med att såpskura?

Jag vet att det ser fuktigt ut i ena sidan, en vattenskål hade vält där för ett tag sedan och är anledningen till att jag lyfte upp mattan.
Ser ju vackert ut
Vi hade ett likannde "undergolv" som vi slipade av och vaxade (med pigment).
Men det går säkert att "såpskura" också om man vill underhålla det på det sättet...

Ta av mattan helt först så du ser att hela golvet är ok innan du beslutar dig. Det kan ju finns ngn större skada någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.