3 594 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
One betongslip to rule them all?
För ett par timmar sen hade jag aldrig hört talas om en betongslip (jag ligger med andra ord rätt långt ner på erfarenhetsskalan). Men nu verkar jag tydligen kunna behöva betongslip både för att :
-slipa ytan på hemmagjord bänkskiva till utekök
-slipa altan med skabbig klinker innan den primas och det sen läggs ny klinker
-ytslipa målat källargolv i oinredd källare innan primer och sen plattor läggs i samband med allmän uppfräschning av källaren
-kanske rentav även kan ta bort gammal ful puts och jämna till ny puts på grunden
Tänker jag rätt när jag tänker att det kan vara värt att investera i en "riktig" (handhållen) betongslip? Eller kan jag lika gärna hyra ordentliga grejer vid behov eftersom de är så mkt effektivare? Vanlig basic vinkelslip och vanlig basic rondellslipmaskin finns redan i garaget.
Era kloka synpunkter mottages med tacksamhet
-slipa ytan på hemmagjord bänkskiva till utekök
-slipa altan med skabbig klinker innan den primas och det sen läggs ny klinker
-ytslipa målat källargolv i oinredd källare innan primer och sen plattor läggs i samband med allmän uppfräschning av källaren
-kanske rentav även kan ta bort gammal ful puts och jämna till ny puts på grunden
Tänker jag rätt när jag tänker att det kan vara värt att investera i en "riktig" (handhållen) betongslip? Eller kan jag lika gärna hyra ordentliga grejer vid behov eftersom de är så mkt effektivare? Vanlig basic vinkelslip och vanlig basic rondellslipmaskin finns redan i garaget.
Era kloka synpunkter mottages med tacksamhet
Glöm vinkelslip, du lär bränna den på 5 röda om du försöker använda den som betongslip. Jag hade personligen investerat i en 125mm Flex-maskin med kropp gjord för 150mm, kostar sisådär runt 10.000kr, går att hitta billigare om man vet vart man skall leta. Vilka diamantslip man använder är A och O - de bästa i min mening är från HTC (ägs numera av Husqvarna). Funderar själv på att köpa en, har hyrt den alldeles för många gånger 
Jag köpte en begagnad Flex betongslip från ett uthyrningsställe i vintras. Minns inte exakt vad den kostade men jag har för mig att det var ungefär motsvarande några dagars hyra så det kändes klart värt det. De dyker upp med jämna mellanrum på Tradera och andra auktionssajter så det är bara att hålla ögonen öppna.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hilti dg 150 är en av dom bästa maskinerna men dyr htc är knappast mitt förstahandsval för slipskålar till den typen av arbete vi köpte mycket av hilti och hagby
Som sagt, Flex är det bästa man kan uppbringa inom betongslipar, till och med bättre än Hiltis varianter om du frågar mig. Äger själv en Flex LD18-7 150R och den är klockren. Just nu ett väldigt bra pris på nedanstående sida, 8500 kr!
https://protools.se/sv/flex-betongs..._SPgZfUX9qaeGm4KiDDsgWVdLbbH6z0BoCiBEQAvD_BwE
https://protools.se/sv/flex-betongs..._SPgZfUX9qaeGm4KiDDsgWVdLbbH6z0BoCiBEQAvD_BwE
Jag har en Makita NPC5000c och en Flex Supraflex!
Ska du slipa sten/betong och få fina ytor så rekomenderar jag supraflexen. Den har ställbar hastighet och kan användas till sten,metall & trä
När jag ska avverka mycket material men mindre precision så tar jag fram Makitan.
Ska du slipa sten/betong och få fina ytor så rekomenderar jag supraflexen. Den har ställbar hastighet och kan användas till sten,metall & trä
När jag ska avverka mycket material men mindre precision så tar jag fram Makitan.
Beror ju lite på vad man ska göra...
Skulle jag skrota ner puts eller färg från putsade väggar utan att ha krav på finish efter slip så kan det nog funka med biltema /jula slipskålar
Slipa hård gammal betong med resultat som går att måla så skulle jag kontakta någon som kan och satsa på en dyr skål
Skulle jag skrota ner puts eller färg från putsade väggar utan att ha krav på finish efter slip så kan det nog funka med biltema /jula slipskålar
Slipa hård gammal betong med resultat som går att måla så skulle jag kontakta någon som kan och satsa på en dyr skål
Klicka här för att svara