C
Carolina E: Här kommer en bild så der hela böor lite tydligare [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
F
Finndjävel: Laminatgolv ska läggas så att du först lägger kortsidan hela vägen från vägg till vägg och sedan klickar i långsidan på hela längden. Inte en bräda åt gången. Att det gick att göra så med IKEAs klickgolv beror troligtvis på att det är dålig kvalitet på sponten.
2 svar · 948 läst
C
Christian Wigren: Hej Peter, fick du tag på något golv? Jag har själv samma behov som du. mvh Christian
1 svar · 941 läst
C
Christian Wigren: Hej ! Är det någon som har Kährs Trentino, 1-stav matt ek att sälja, jag behöver bara någon kvadrat. Mvh Christian
0 svar · 410 läst
J
Jerreboy: före flytspackel
8 svar · 2,1k läst
·
I
Isatho79: [citat] Okej, hur ser du att den inte är isolerad? Hur kan man se det? Kan man tilläggsisolera om den inte är det?
6 svar · 636 läst
·
K
Kallebo: Ok. Dessutom är rädslan för asbest överdriven så plocka bort och slipa är nog rätt väg
4 svar · 5,7k läst
E
epw: Det finns ett verktyg för att riva mattan. Mattstripper, funkar som en motordriven osthyvel. Då har du perfekta förutsättningar att lägga klinker direkt på betongen.
3 svar · 3,0k läst
A
Alamedan: Jag vill varna för Byggmax flytspackel basic. Mycket olika kvalitet i 10 olika säckar och gick inte att flyta ut jämt. Fick prima om och byta spackel. Slår ett slag för Ardex K 39! Dyrt, men golvet blev slätt som en skridskobana. Körde endast med piggroller. Köpte K 39 via Bejer. Fanns inte i affären men levererades dagen efter beställning. Nu har vi lagt Bjelin fiskbensparkett över.
0 svar · 1,8k läst
·
P
peter.linkan: Av vad jag förstått är platonmatta bra att lägga först. Men jag undrar, driver den inte bara ut fukten mot väggarna istället? Samt. Många har skrivit att de lagt platonmatta och sedan gymmatta på. Men någon skrev att de lade platonmatta, sen spånskiva, och sen gymmatta. Vad gäller här - vad är nödvändigt?
1 svar · 2,1k läst
K
kniv: Det duger gott med att bara lägga parkettgolvet direkt på den underlagsfoam som redan ligger där. Hade det varit åldersbeständig plast som ångspärr, då hade du behövt lägga lumppapp eller foam på den för just stegljud.
8 svar · 2,0k läst
·
K
kniv: Jag hade helt sonika kapat snett på några golvbitar så det följt räcket. Lägg ut de bitar som ska ligga där och markera ett streck vart de bör kapas. Lägg sedan styrskena för sänksåg och såga. Alternativt en rak, lång planka eller dylikt som kan användas som styrskena för cirkelsåg. I värsta fall går det med sticksåg eller fogsvans, men lite mer jobb. Avsluta med att
1 svar · 1,8k läst
·
VLJ
VLJ: Priset fick avgöra så fick bli finbetong och lite armering. Inget behöver av plast mot trä/golvspån?
9 svar · 2,0k läst
·
F
fredand44: [citat] Ha ha, misstänker att jag nog hade fel angående min gissning. Igår när jag höll på med osb:n så trampade jag igenom ett fack och landade i utrymmet under. Förbaskat oxå, även om det gick hyfsat bra med mig. Mvh Fredrik
1 svar · 2,1k läst
·
Wigert
Wigert: [citat] Nej. Har förvisso grävt bort det gamla golvet i källaren, dränerat och isolerat samt lagt golvvvärme så klimatet där är som boyta.
16 svar · 3,9k läst
H
Henand22: Jag har nyligen anlitat en firma för att gjuta om altangolvet på sommarstugan så den förra hade stora sprickor i sig. Vi bestämde att hantverkaren skulle bila upp 3/4 av altanen för att sedan gjuta en ny. Bilningen gick fint men det är vid gjutningen som det har blivit problem. Första gjutningen så hade han med sig för lite betong vilket resulterade i att han fick gjuta det i två
0 svar · 776 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon natursten som ser ut så där. Hur tjocka är plattorna? Våra PVC-plattor, som är från början av 60-talet och ligger kvar under delar av parkettgolven, är limmade på masonitskivor (ser i alla fall ut så). Men oavsett vad det är det många byggmaterial som är direkt olämpliga att slicka på. Asbest är olämplig att andas in. Eternitskivor
3 svar · 1,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] Bild?
1 svar · 738 läst
E
Enn: Haha, varför kollar dom inte om golvet var plant innan dom la golvet första gången?
4 svar · 1,4k läst
E
Enn: Knacka bort det lösa. Prima. Spackla sedan om inte allt för mycket har gått bort med Ardex a-45 aka byggspackel
5 svar · 917 läst
·
Astronicle
Astronicle: [citat] Tack för tips! Epoxifärg, kommer inte alla ojämnheter att vara kvar då? Gissar att det här golvet inte rör på sig särskilt mycket mer så en tanke jag hade var att armera och flytspackla 15mm eller mer om.det går och sedan måla med Epoxifärg. Men osäker på om det kommer att spricka och ha sig eller inte.
2 svar · 974 läst
·
BirgitS
BirgitS: En tunn EPS lär inte stoppa värmen från att spridas neråt.
21 svar · 3,3k läst
J
Joak: Du får inte ställa fötterna på vinylgolvet. Tillverkarna är kinkiga med garantin annars.
4 svar · 2,2k läst
·
S
S_B_O: Stod just och funderade på något liknande när jag läste vad Paroc rekommenderar. De skriver: "Bjälklagskanter längs ytterväggar isoleras till full tjocklek en meter in i bjälklaget för att ge ytterligare säkerhet mot luftläckage och därmed ett varmare golv. Användning av 70 mm isolering i den återstående delen av bjälklaget förbättrar ljudisoleringen.
3 svar · 2,1k läst
·
EddieHansson
EddieHansson: [citat] Spillet från den på höger sida börjar du med på vänster sida och sen fortsätter du tills kanten blir för smal. Först då börjar du om. Spillet blir inte så stort då.
5 svar · 2,2k läst
·
A
Argastesnickaren: [citat] Varför lägga det???
1 svar · 1,3k läst
P
PerSaukko: Nå ja, skarv blev det! Hade nog gått att fortsätta, men det upptäcktes en liten nivåskillnad på golven och tiden var knapp så det blev enklast så. Tillverkarens rekommenderade maxmått är bara angivet på helt rektangulära/kvadratiska ytor.:thinking:
3 svar · 1,8k läst
·
T
Töreln: Ännu ett sent svar :). Nu står jag inför samma problem. Hur gjorde du tillslut? Å hur har det funkat dessa 6 år?
4 svar · 3,1k läst
J
Joakim Johansson: Hej, Jag är på jakt efter cirka 5 meter t-list i massivt furu. Gärna vitbehandlad. Den ska vara nätt och göra övergång mellan trägolv i furu och stengolv vid öppen spis. Har ni någon rekommendation? Tack!
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.