12 663 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Är epoxifärg verkligen något att ha i garaget?
Blir säkert jättebra, är bara anti-biltema rent generellt då jag upplever att "man får vad man betalar för".C Chran skrev:hmm, jag ska precis åka och köpa nu efter jobbet faktiskt. Är det något du testat själv och vet att det är så?
Jag tyckte mig läsa lite här och där att hagmanns och biltema skulle vara rätt lika.
Jag tycker man ofta ser med att folk brukar säga att det är ren skit från Biltema vad man än talar om. Medan jag själv mest bara har bra erfarenheter av Biltemas grejer.
Tänk på när du blandar epoxi att det - till skillnad från polyester mm - är noga att blanda rätt proportioner och att det blir ORDENTLIGT blandat.
Polyester är en kedjereaktion, medan de flesta epoxi behöver hitta en "härdarmolekyl" att binda med. Gör de inte det så blir inte resultatet bra/varierande.
Polyester är en kedjereaktion, medan de flesta epoxi behöver hitta en "härdarmolekyl" att binda med. Gör de inte det så blir inte resultatet bra/varierande.
Bra inlägg.D DTanner skrev:Tänk på när du blandar epoxi att det - till skillnad från polyester mm - är noga att blanda rätt proportioner och att det blir ORDENTLIGT blandat.
Man ska också vara medveten om att epoxi är starkt allergiframkallande, även den vattenlösliga varianten, så man ska vara mycket försiktig med att få det på huden. Det är väldigt olika från person till person, men har man otur räcker det med en exponering och sen kan man aldrig hantera epoxi igen. Detta hände en bekant till mig.
Tackar så mycket för alla svar, det uppskattas!
Jag bestämde mig för att inte vela mer och bara köpa Biltemas och köra på. När jag sedan kom dit och stod med burken i händerna så blev jag riktigt osäker. Det slutade med att jag gick därifrån tomhänt.
En positiv överraskning var att på burken stod det att 4KG räcker till 32m2, vilket var det dubbla än vad som står på internet. Så det skulle bli hälften så dyrt än vad jag hade tänkt.
Men ändå så blev jag osäker. Jag tänkte att vill jag verkligen stå och måla om efter några år. Antingen en sektion, där bilen går in och ut dagligen, eller så får man ta ut allt och göra det igen.
Det känns som att vill man ha ett fint golv även om några år så är det väl det som gäller, frågan är bara hur länge det håller..
Så jag ändrade mig helt och hållet efter det, och tänkte att jag kör på farsans rekommendation. Det får bli klinker istället.
Jag ville inte ha det alls först men med tanke på att jag troligtvis aldrig behöver bry mig om golvet igen så länge som jag har garaget så känns det rätt så värt det. Kan bli riktigt snyggt det också.
Så det blev en helomvändning.
Jag bestämde mig för att inte vela mer och bara köpa Biltemas och köra på. När jag sedan kom dit och stod med burken i händerna så blev jag riktigt osäker. Det slutade med att jag gick därifrån tomhänt.
En positiv överraskning var att på burken stod det att 4KG räcker till 32m2, vilket var det dubbla än vad som står på internet. Så det skulle bli hälften så dyrt än vad jag hade tänkt.
Men ändå så blev jag osäker. Jag tänkte att vill jag verkligen stå och måla om efter några år. Antingen en sektion, där bilen går in och ut dagligen, eller så får man ta ut allt och göra det igen.
Det känns som att vill man ha ett fint golv även om några år så är det väl det som gäller, frågan är bara hur länge det håller..
Så jag ändrade mig helt och hållet efter det, och tänkte att jag kör på farsans rekommendation. Det får bli klinker istället.
Jag ville inte ha det alls först men med tanke på att jag troligtvis aldrig behöver bry mig om golvet igen så länge som jag har garaget så känns det rätt så värt det. Kan bli riktigt snyggt det också.
Haha, jag känner igen mig. Skönt att att bestämt sig, mellan olika troligen hyffsat likvärdiga lösningar, och så tvärvänder man ändå.C Chran skrev:Tackar så mycket för alla svar, det uppskattas!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är Dormakaba dKey verkligen OK i försäkringshänseende?
Fönster & Dörrar -
Beg Vedpanna är det verkligen så dåligt?
Värme allmänt -
Ska fogmassa verkligen vara såhär stel?
Fasad -
Silverline MyrSTOPP - fungerar det verkligen?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är verkligen vår elanvändning så extrem?
Elavtal, elpriser & elförbrukning