Hej!
Vi ska renovera samtliga golv som med största sannolikhet är orginal från när huset byggdes 1982. Det är linoleum el. plastmatta i alla sovrum samt hall och kök. Skulle vilja veta exakt vad det är för golv så att vi kan renovera på bästa sätt. Jag tror att det är linoleummatta då det i ett av sovrummen finns en skada i mattan där jag pillat loss en bit. Ena bilden är på den skadade mattan och den andra på biten jag pillade loss från mattan, ser i mina ögon mer ut som naturmaterial än plast, vad tror ni som kan sånt här?

Huset är byggt 1982 och vi vill lägga klinkers i köket så där antar jag att vi behöver riva mattan innan. Så har lite frågor kring projektet.

Behöver vi vara oroliga för asbest?

Hört att det ska finnas nån sprit för att få bort limrester från linoleummattor, vad är det och vart hittar jag det?

I övriga rum funderar vi på att lägga trä eller laminat på golvet, hur funkar det, behöver skadan på bilden åtgärdas på något sätt innan man kan göra det? Hur gör man med dörrar på smidigaste sätt, kommer ju bygga på någon/några centimeter beroende på val av golv?

Hur hade ni själva gjort, rivit ut detta golv eller lagt nytt golv på? Skadad del av gulaktig linoleummatta med utsatta fibrer från en bit som är pillad loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad golvdel av misstänkt linoleum med frilagda fibrer och bit lösgjord från mattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för all hjälp jag kan få här

På 80talet var det högsta mode med alla nya plastmattemönster. Linoleum var betydligt dyrare och hade färre valmöjligheter. Frågan är då om resterande del av huset är mer påkostat än ett standardhus?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du ska inte behöva vara orolig för asbest om det är byggt 1982. Men det är bra att hålla ögonen öppna ändå!

BirgitS
V Vemvetdet skrev:
I övriga rum funderar vi på att lägga trä eller laminat på golvet, hur funkar det, behöver skadan på bilden åtgärdas på något sätt innan man kan göra det?
Olika golv har olika krav på underlagets jämnhet så du behöver kolla hur det är med i jämnhet i alla rum. En plast-- eller linoleummatta tål mycket mer ojämnheter än parkett- och laminatgolv etc. Skadan i mattan kan kanske lagas med husfix eller liknande.
V Vemvetdet skrev:
Hur gör man med dörrar på smidigaste sätt, kommer ju bygga på någon/några centimeter beroende på val av golv?
Du får mäta hur mycket fritt det är under varje dörr och om det räcker till för det nya golvet. Man kan ta bort t.ex. 1 cm från underkanten av dörren om det behövs.
V Vemvetdet skrev:
Hur hade ni själva gjort, rivit ut detta golv eller lagt nytt golv på?
Det finns mattor, plattor och parkett från 60-talet kvar under våra parkettgolv (förutom där väggarna är borttagna).

Om du tar bort en tröskel kanske det är lättare att se vad det är för sorts matta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.