Hej! Vi flyttade vid årsskiftet och gör om förrådet (souterräng) på 10m2 från 70-talet till extrarum/kontor. Lecablock med puts på väggarna och målat betonggolv. Tanken var att lägga foam och laminatgolv.

Vi har sett att det i hörnet längst in i souterrängdelen finns några ställen där golvfärgen bubblat upp och bubblan gått sönder (området är runt 10x10cm stort). Nu har det varit torrt ute och 30 grader, och plötsligt känner vi att det är fuktigt i det hörnet. Betongen i hålen är fuktig, och golvet cirka en halvmeter ut från hörnet, längsmed ytterväggen är lite fuktig. Skit, tänkte vi. Vi kan inte lägga ned en förmögenhet på ett ventilerat golv.

Vad säger ni? Hur löser man det på enklaste sätt? Ett extrarum trots allt. Kan vi lägga foam och laminat på ändå? Plast möglar väl inte, så borde inte börja lukta? Har kikat lite på att istället för foam lägga platonmatta, men gör det någon skillnad?

Vi behöver någon form av ventilering (kanske paxfläkt) och vi kommer att ställa in ett element så att vi får komforttemperatur på vinterhalvåret. Behöver vi en avfuktare också? Jag tänker att vare sig element eller avfuktare kommer väl åt att torka upp i det hörnet då fukten ju kommer utifrån och liksom är evig del av året? (Jag vet, jag vet, vi borde dränera, men det ligger så jäkla djupt och svårtillgängligt precis på kanten av vår tomt, och som sagt, minsta möjliga ansträngning. Och väggarna verkar ju vara schyssta, det är under plattan vattnet verkar finnas.)

Väldigt tacksam för tips på möjliga lösningar då det skulle göra all skillnad att kunna sova ostört under den bebistid som kommer (tidigare barn fick en av oss att gå in i väggen av sömnbrist).
GetAttachmentThumbnail

BirgitS
I källare med tillskjutande fukt brukar man rekommendera klinker (små plattor med breda fogar) eller heltäckningsmatta av ventilerad typ (balkongmatta). Att lägga någon sorts plast på golvet som förhindrar att fukten avdunstar från golvet är olämpligt.

När det gäller avfuktare så kan du ju börja med att mäta luftfuktigheten under ett år och se om den håller sig på ett bra värde (har för mig att det ska vara under 70 % förutom under korta perioder).

Den olämpliga golvfärgen bör nog tas bort.

Möblera inte på ett sätt som förhindrar luftflödet i de delar som är mest utsatta (hörn, långt ner på väggar).

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.