Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
huggan: Det vanligaste asbestet är svartlim i dessa fall och jag tycker inte det ser ut som det, men ska man veta ska man skicka på analys. Risken med asbest är att bli exponerad vid många tillfällen under lång tid. Att det skulle bli några symptom av detta är osannolikt.
AG A: [citat] Jag har tilläggsisolerat min vind med träfiber. Har tidigare eldat med ved. Det gör jag visserligen fortfarande, men då jag köpte ny panna, så satte jag den i pannrum i garagebyggnaden istället. Nu på vintern blir isoleringen väldigt blöt emellanåt. Men då det är välventilerat så torkar det väldigt fort. Träspån/träfiber, tål att bli fuktigt/blött om och om igen. Bara
etompau: [citat] Torka ytan med något rengöringsmedel/mögeltvätt. Sätt tillbaka listen. Känn efter om där finns något luftdrag vid golvytan.
citadel: [citat] Det är faktiskt en rimlig tolkning, dvs att hela gipsskivan avses som ytskikt och inte just bara ytskiktet på gipsskivan.
hempularen: Efter att ha sett bilden från insidan av kanalen så säger jag också eternit.
albinivik: [citat] Kolla så ångspärren sluter tätt vid skorstenen..
BirgitS: Grov sand har förekommit som ljuddämpning ovanpå betongvalvet mellan lägenheter. Den sanden får man inte röra utan tillstånd av styrelsen. Men det där ser ju lite grövre ut, kanske nedrasad puts från betongväggen?
Matti_75: Det där ser ut som stänk av någon form av bruk/ puts.
Hållis 13: Hej. Vi har mycket spindlar och även några silverfiskar. Fick tips om att spreja rödcederolja utmed golv och taklister. ”Spindlarna hatar det men vi människor tycker det luktar trevligt” stod det i reklamen. Nja säger jag. Det luktar väääldigt mycket och inte jättetrevligt som t.ex Teak eller mahogny. Hur länge sitter den starka doften i ?
Gustav Ellström: För den som undrar. Ingen asbest i limmet. Jäkla skit att få bort dock. Men nu är det slipat.
AddeAdd: [citat] Tack för återkopplingen
Löt57: [citat] Jag har precis upptäckt samma vita gegga som du beskrev. Det sitter som i ett stråk längs en lagning av betonggolvet som täcktes av nån sorts tjärpapp, plastfilm, spån med svart yta underst, masonit, ljuddämpande plast och sist men inte minst ett utsökt laminatgolv. Betonggolvet har tidigare varit garage och jag misstänker att dom haft en golvbrunn som dom täppt igen med betong
Hybro: Mäta luftflöden in och ut i luftventiler. Länkar till ett annat forum där jag skriver om mitt mätprojekt. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4901325#p4901325
Kardan79: [citat] Du/ni är uppenbart väldigt oroliga, varför det kanske kan vara värt för er att själva bekosta åtgärder för att minska oron. När vi upptäckte problem i huset vi köpt tog vi hit en firma som kunde rekommendera olika åtgärder för att minimera emissioner från betongplattan efter en fuktskada och förtvålad lim till våtrumsmatta. Vi vidtog dock inte någon av de åtgärderna,
ylven: En helt annan vinkel. Om du dubblar luftutbytena så halverar du radonvärdet. Är det självdrag i huset nu? Var försiktig så att du inte drar luft från källaren till boendeplan. Man vill ju gärna dra ut det genom källaren och ta luft från boendeytan, risken är bara att det är för stort fuktighetsinnehåll i den luften så att relativ fuktighet blir för hög i den svalare källaren.
Josth: Ok, bra att kolla i vart fall. Det var billigare och enklare förr. Kanske de numera inte får ha utpekade radon-labb med hänsyn till EU-regler och upphandlingsregler som inte får gynna något särskilt testlabb.
Revälg: [citat] Haha, jo, nog vet jag att det är hysteri, men jag gillar att vara försiktig. Hade jag varit så hysterisk så hade jag nog inte gett mig in i det. Lite anekdoter: Min morfars föräldrars hem kläddes med eternitskivor 1950. Det var morfar som sågade till skivorna för hand och min då 5-åriga mamma agerade bärhjälp. Vi tillbringade varje sommar i den kåken under min uppväxt på
ricebridge: [citat] Det är inte farligt, vad det än är. Asbest använde man inte på det sättet, och mögel är bara att tvätta bort från händerna. Så använd fingrarna du. Smular det sig och känns torrt så är det gammal beläggning från under korkmattan som dött av ålderdomssvaghet. ”Bara” att skrapa dän, men det är inte så ”bara” heller, för det brukar vara tids- och
Harald Blåtumme: [citat] Det är som jag antydde ganska väletablerade jon-baserade teknologier som funnits i många decennier (NTP, Non Thermal Plasma). Det hade varit intressant att forska vidare i detta, finns en del olika varianter och typiskt är tillverkarna återhållsamma med exakt vad det handlar om för teknik, dokumenterad vetenskapligt testad effektivitet och om ozonproduktionen håller sig på
Dowser4711: [citat] Det fyller samma funktion, men i alkaliska batterier är det inte en syra, utan en bas. Typiskt kaliumhydroxid.
Dilato: Kan vara, javisst. Behöver du bry dig, egentligen inte (förutsatt att du vidtagit normalt skydd mot byggdamm). Fukta så det inte ryker damm, packa in i plastsäck, normal dammask på munnen = inga problem alls.
droopy: [citat] Kan vara alger, vilket inte är så ovanligt i våtutrymmen. Prova med "algtvätt" av något slag
The_Andy_Pandy: [citat] Vi har inte gjort något sedan vi flyttade in för 4 år sedan. Är precis som du säger uppriven och dant och vad jag förstår är det från att man satte spottar i taket i köket under. I de bästa av världar så hade jag rivit ut det och lagt nytt där. Den där tvärslån I taket är rätt plöy och dry är fuktigt under så det droppar från den uppenbarligen. Körde fuktmätaren i
Huggmejsel: Har också ett hus med ventilerad takfot. Ingen fuktspärr mot bostadsdelen. Satte igen det mesta av ventliationen och har nu en torrare vind. Vinden suger sannolikt upp mindre mängd varm, fuktig rumsluft ju mindre det dras ut från vinden via ex takfot eller andra ventilationslösningar.
Hybro: Avfuktaren och FTX har nu knallat på i minst 8 år. Tänker mig att byta samtliga kullager och smörja upp eventuella glidlager i båda maskinerna till sommaren. Beställer samtigt drivrem till rotor i FTX. Kommer att lägga en ny isolerad tub, för alternativ tilluft till FTX, från sydsidan av huset. Gratis värme soliga vinter- och vårdagar. Lägger ett spjäll, så jag kan ta luft från