Hej!
Bor i rådhus och installerade en braskamin förra året. Upptäckte stor omfattad fukt problematik uppe på vinden (kallvind). kontaktade Försäkringsbolaget som sa till mig att kontakta Anticimex. Snubben från Anticimex konstaterade att det rör sig om att värmen från sovrummet har tagit sig upp till vinden vilket han orsakat kondens som i sitt tur har orsakat skador som syns på bilder. Folksam så klart säger att de inte kommer hjälpa mig med detta och att det är mitt problem som jag själv ska fixa (trots att jag har stor villa försäkring).
När man lägger handen på träet så är det helt blott.

Borde röret från kaminen som går via vinden vara isolerat och inbyggt också för den är varm när vi använder kaminen. Bidrar värmen från den till kondens också?

citerar info som han från Anticimex skrev i protokollet:
Konstruktioner / Vind Underlags tak / bjälkar / vägg
Missfärgningar och mikrobiell påväxt finns på underlag staket via konvektion. problemet har tilltagit efter installerad braskamin som går ut genom taket. Spår efter kondens dropp noteras på isolering då varm luft möter kall luft. Yttertaket är äldre från 1981 så inkommande yttre fukt via genomföringar, spik genomslag mm kan inte uteslutas. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlag staket indikerar att vinden tillförs fukt inifrån bostaden. För att komma tillrätta med detta måste fukt tillförseln inifrån bostaden minskas. Detta kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt att eventuella otätheter i vinds bjälklaget (tak/vägg vinklar, taklucka mm.) tätas. Se även faktablad om vindsutrymmen på anticimex.se/faktablad. Om problematiken kvarstår rekommenderas en fördjupad undersökning för att bestämma exakt orsak och åtgärd

Anser att jag behöver ta in något företag för att torka det hela samt sanera och undrar om någon har haft likande problematik och kan rekommendera ett firma?

Tackar för hjälpen för dig som orkar...

• Fukt och missfärgning på vinden, synliga skador på bjälkar orsakat av kondensproblem efter installation av braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar på vind med synlig fukt- och mögelskada samt missfärgning.
    Skapa konto
  • Trästomme och vägg på vinden med synlig missfärgning och mögelpåväxt, möjligen orsakad av fuktproblem från kondens.
    Skapa konto
  • Svart kaminrör genom tak med synlig isolering. Träbjälkar har mörka fläckar, tecken på fukt- och mögelskador. Ventilationsproblem på vinden.
    Skapa konto
janwide
Att kaminen skulle förvärra problemen verkar osannolikt. Värmen från skorstenen borde snarare göra vinden torrare. Förutsatt att genomförningarna är täta.

Jag skulle i första hand kolla upp frånluften i bostaden. T.ex. att badrumsfläkt och spisfläkt är på plats och funkar. Om inte så är detta första åtgärden.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Att kaminen skulle förvärra problemen verkar osannolikt. Värmen från skorstenen borde snarare göra vinden torrare. Förutsatt att genomförningarna är täta.

Jag skulle i första hand kolla upp frånluften i bostaden. T.ex. att badrumsfläkt och spisfläkt är på plats och funkar. Om inte så är detta första åtgärden.
Ventilationen funkar.

Glömde skriva att det största fukt problematiken är exakt ovanpå ett sovrum där skorstenen från kaminen också går. Med andra ord det är otroligt varmt i sovrummet när vi eldar. Kan vara 35 grader.

På andra sidan av vinden är det inte fukt allas eller i mycket mindre omfattning.

på den sidan av innertaket där skorstenen finns så finns det bara svarta fläckar men träet är inte fuktigt. Troligtvis just för att det torkar när vi eldar. Värmen räcker dock inte till andra sidan av taket och där är träet väldigt blott.

• Wow
Sthlm_
  • Laddar…
janwide
Klurigt. Vad gör ni egentligen i sovrummet så att luftfuktigheten blir så hög?!

Skämt åsido så verkar det i så fall vara fuktspärren som är problemet. Har ni tilluft utifrån i sovrummet?

• Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Klurigt. Vad gör ni egentligen i sovrummet så att luftfuktigheten blir så hög?!

Skämt åsido så verkar det i så fall vara fuktspärren som är problemet. Har ni tilluft utifrån i sovrummet?
Vi gör barn i sovrummet ;)

Jag såg igår att en sån grej som jag har på fönstret som har i uppgift att släppa ut luften (heter det fuktspärr?) var stängd. tänkte aldrig på det tidigare, tyvärr..
Helt ärligt så hade jag även, idiot som jag är, snålat på att ventilationen hemma var igång 24/7. Jag förstod inte vikten av det och nu fick jag lära mig det hårda vägen :/

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Ventilen i ditt fönster ska vara tilluft. Frånluft är främst i kök och badrum.

janwide
Som jag förstår det så ska man ha ett undertryck (skapat av frånluften) i huset som förhindrar att så mycket fuktig luft läcker upp på vinden. Så ventilation 24/7 är ett måste.

• Gilla
Pawel76
  • Laddar…
Kolla genomföringar.

Jag har installerat mekanisk frånluft och ångbroms men fick ändå lite mögel på vinden. Såg att elektrikern hade dragit tomma installationsrör mella vind och övervåning. Så då kunde fuktig varm luft komma upp på vinden alternativ att undertrycket är tillräckligt för att konstant suga in luft som också kan vara fuktig och kondensera. Det har hur som försvunnit sedan jag tämpte igen dess genomföringar.

• Gilla
Pawel76
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Som jag förstår det så ska man ha ett undertryck (skapat av frånluften) i huset som förhindrar att så mycket fuktig luft läcker upp på vinden. Så ventilation 24/7 är ett måste.
Ja, jag lärde mig min läxa nu

Jag har gjort fuktutredningar på bl a fuktiga vindar i 25 år.
Rena värmeläckage är bara till fördel för vinden! Det blir mindre kondens på en varm vind.
Ångvandringen genom bjälklagets material är försumbar.
Det är alltid läckage av fuktig luft inifrån som orsakar såna här skador! Lyft och titta på isoleringens undersida så brukar man se dammansamlingar som visar var luften läcker ut. LUFTTÄTA med plast/tejp/skum/drev/gamla kallingar/tuggummi (nåja, ni förstår vad jag menar...)

• Gilla
lurius och 2 till
  • Laddar…
K Kajsas husse skrev:
Jag har gjort fuktutredningar på bl a fuktiga vindar i 25 år.
Rena värmeläckage är bara till fördel för vinden! Det blir mindre kondens på en varm vind.
Ångvandringen genom bjälklagets material är försumbar.
Det är alltid läckage av fuktig luft inifrån som orsakar såna här skador! Lyft och titta på isoleringens undersida så brukar man se dammansamlingar som visar var luften läcker ut. LUFTTÄTA med plast/tejp/skum/drev/gamla kallingar/tuggummi (nåja, ni förstår vad jag menar...)
Tack för svaret och tipset.

Vad tycker du om att jag behandlar mögel med mögel-fri från jape?

D
P Pawel76 skrev:
Tack för svaret och tipset.

Vad tycker du om att jag behandlar mögel med mögel-fri från jape?
Tror inte att det är någon mening att mögelbehandla innan orsaken till dess framväxt är borta. Finns det plast mellan innertak och vind (gissar inte)?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bra fråga! Var inte rädd för plastfolie på rätt ställe, inte i gamla hus heller!! Hade man haft och använt det rätt på 1800-talet...

Vissa preparat luktar starkt (annars ok). Jobba förebyggande i första hand!

Hålls virket tillräckligt torrt så kommer inte angreppet att växa, att hålla fuktnivån tillräckligt lågt tillräckligt länge och ofta är viktigare än att försöka bekämpa med kemikalier då kemikalier inte når överallt eller tränger in tillräckligt djupt även om man gör seriösa försök..

Som redan skrivet med tomma elrör - även väldigt små spalter på enstaka mm tex. efter murstocken/skorstensröret där luften kan blåsa igenom till vinden kan ge rejäla fuktskador på vinden om inte huset är tillräckligt mycket undertryck-satt med sin ventilation.

Vet inte om det är bra sätt - men en väg som jag skulle prova i det läget är att en person går med en röksticka/patron modell man kolla skorstens täthet (om man inte vill använda cigarett... eller något annat kraftigt rökande som tex. en glödande bit av myggspiral), efter lister i rummet, runt eldstad överkant i taket och skorstensstock/rökrör, speciellt då ovanför där man fått fuktpåslagen i vinden samt att någon är samtidig uppe på vinden och med stark strålande ficklampa sveper runt efter vind-golvytan och letar efter om någon rök börja singla upp och var i så fall och kommunikation med personen under var denne står samtidigt

- även näsa (om man inte är rökare vill säga) kan vara till hjälp vid användning med cigarett/myggspiral då om det börja lukta det minsta i vinden så vet man att luft tar sig upp på vinden från bodelen under.

Jag skulle kolla specifikt runt skorstensrör och efter taklister i aktuella rummet och i anslutning till rummet som har fuktproblemen ovanför sig på vinden. Sovrum - förutom tvättstugor och där man torkar tvätt är typiskt ställe där det går ut ganska så mycket fukt under lång tid per dygn från den sovandes andningsluft och ev. svettning.

Börja med att det är tillstängt precis som vanligt och se om det ryker upp, därefter om det är kyligt ute, öppna någon fönster så att ev undertryck minskar och det ger mer kraft på varmluften som vill pressa upp sig på vinden.

Därefter när man hittat läckan blir det att fundera på hur man skall täta upp det hela med mer eller mindre omfattande åtgärder - eller att man väljer lösning så att det skapar mer undertryck såpass att det börja suga luft från vinden och ned i bodelen

- det sistnämnda är den tänkta normalstatusen i gamla hus att varma skorstensstockar suger så mycket luft att det är undertryck i hela huset - även i övervåningens undertak och så mycket att det är ett märkbart drag in i rummet genom vindsluckans springa om man öppnar den en smula, när sådan fins inomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.