Hej,

Har på sistone märkt av en avvikande lukt hemma. Det luktar när man kommer in men sätter sig också väldigt mycket i kläder och annat organiskt.

Var uppe på vinden idag och kollade och då såg jag att det var blött i isoleringen(sågspån) samt en hel del svarta fläckar i träet över/runtomkring.

Lukten har blivit värre de senaste månaderna, vi har bott i huset sedan augusti 2022 så andra vintern här nu.

Ventilationen är självdrag men vi har installerat en frånluftsfläkt i badrummet. Vi har även satt in spaltventiler i alla rum i fönsterkarmen.

Det blöta området var precis över badrummet/köket. Även där som träet var mörkast.

Är det någon expert som kan se vad boven i dramat är och rekommendera en lösning?

Tack på förhand
 
  • Träbjälkar med fukt och svarta mögelfläckar på vinden, omgivet av isolering och gul plast, ovanför badrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blött isoleringsmaterial på vind med svarta fläckar på träet, kan indikera fuktrelaterad skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blött sågspån och svarta fläckar på vindens träbjälkar, eventuellt mögelproblem ovanför badrum/kök i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, vått sågspån, svarta fläckar på träet och en kartong. Möjligen fuktproblem med mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att ni har för dålig ventilation, för hög fuktpåverkan.
Självdrag är ett missbrukat ord av mäklare för hus som saknar ventilation.
För att få självdrag måste man ha en skorsten och nått som värmer den, olje/pellets/vedpanna eller nån typ av kamin så det blir drag i skorstenen "Självdrag"
En Paxfläkt i badrummet är ingen ventilation för ett hus.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Problemet är att ni har för dålig ventilation, för hög fuktpåverkan.
Självdrag är ett missbrukat ord av mäklare för hus som saknar ventilation.
För att få självdrag måste man ha en skorsten och nått som värmer den, olje/pellets/vedpanna eller nån typ av kamin så det blir drag i skorstenen "Självdrag"
En Paxfläkt i badrummet är ingen ventilation för ett hus.
Tack för svar!

Har en ventilationsgubbe som kommer på fredag, förhoppningsvis så kan han erbjuda en helhetslösning som ger fixar ventilationsproblemet.

Det är en sak att öka luftflödet men vad behöver man göra åt svartmöglet och den blöta isoleringen? Torkar det och då försvinner lukten eller behöver man saneras?

Lite oklart om det är fuktspecialister eller ventilationsfirmor som åtgärdar det eller om man behöver kombinera det.
 
Ovanför badrum/kök tyder på hög fuktbelastning därifrån, fukten läcker upp på vinden och kondenserar mot kall yta.

Ja om det inte läcker från taket då.

1. Skapa mindre fukt (duscha kort, laga mat med lock, häng tvätt utomhus) se till att eventuell torktumlare är kondenstorktumlare. skrapa väggar och golv efter dusch
2. Ventilera bort fukt från källan
3. Minska uppträngningen, dvs täta taket med ångbroms.
4. Öka temperaturen på vinden
5. Minska fukthalten på vinden (avfuktare/ventilation)


Påväxten avstannar när det blir torrt men Blöt isolering kan ni behöva ta bort, och de där plasten på vinden bör nog inte vara där
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ovanför badrum/kök tyder på hög fuktbelastning därifrån, fukten läcker upp på vinden och kondenserar mot kall yta.

Ja om det inte läcker från taket då.

1. Skapa mindre fukt (duscha kort, laga mat med lock, häng tvätt utomhus) se till att eventuell torktumlare är kondenstorktumlare. skrapa väggar och golv efter dusch
2. Ventilera bort fukt från källan
3. Minska uppträngningen, dvs täta taket med ångbroms.
4. Öka temperaturen på vinden
5. Minska fukthalten på vinden (avfuktare/ventilation)


Påväxten avstannar när det blir torrt men Blöt isolering kan ni behöva ta bort, och de där plasten på vinden bör nog inte vara där
Tjärpapp finns under spånet.

Taket sticker ut över fasaden så tror inte att det regnar in, just där är inte det mest utsatta stället på taket så det hade varit konstigt om det regnade in där.

Plasten är sopsäckar med isolering, kan tömma dem :)

Upplever att luften står still hemma. Tror du det räcker att utöka/fixa ventilationen vilket då indirekt löser fuktproblemet eller bör man ha en åtgärd för enbart fuktproblemet också?
 
Tveksamt om det räcker med ventilation. Troligtvis har ni då ingen ventilation alls. Så börja med att ha föntret öppet på glänt konstant? Tills ni får installerat ventilation.

Jag hade nog kollat om det går att täta innertaket underifrån hjälpligt

Sen även fixa så det inte är några köldbryggor där fuktbelastningen är hög.
 
  • Gilla
IlTotoRiina
  • Laddar…
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Hej,

Har på sistone märkt av en avvikande lukt hemma. Det luktar när man kommer in men sätter sig också väldigt mycket i kläder och annat organiskt.

Var uppe på vinden idag och kollade och då såg jag att det var blött i isoleringen(sågspån) samt en hel del svarta fläckar i träet över/runtomkring.

Lukten har blivit värre de senaste månaderna, vi har bott i huset sedan augusti 2022 så andra vintern här nu.

Ventilationen är självdrag men vi har installerat en frånluftsfläkt i badrummet. Vi har även satt in spaltventiler i alla rum i fönsterkarmen.

Det blöta området var precis över badrummet/köket. Även där som träet var mörkast.

Är det någon expert som kan se vad boven i dramat är och rekommendera en lösning?

Tack på förhand
En tanke bara. Är vinden för tät kanske? Brukar ju finnas ventilationsavstånd (10 cm eller så) längst ner där tak möter isolation. Om det inte finns någonstans där luft kan cirkulera fritt så kommer all fukt som vandrar upp genom taket och sågspånet att fastna på vinden och kondensera mot taket. Om sågspånen dessutom ligger hela vägen ut så kan ju kanske fukt tryckas in under tak och sugas upp av isoleringen, när vind och regn ligger på.

eller så kommer det utifrån. trasig tak papp eller liknande under teglet. Kanske några spikhål för mycket eller en massa barr under takpannorna eller nått annat skoj som samlar fukt.

Sen en pax I badrumet skapar undertryck i huset, vilket gör att det sugs in frisk luft (lite som en kamin), inte för att få fuktig luft att åka ut (förutom när man duschar då så klart).
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
En tanke bara. Är vinden för tät kanske? Brukar ju finnas ventilationsavstånd (10 cm eller så) längst ner där tak möter isolation. Om det inte finns någonstans där luft kan cirkulera så kommer all fukt som vandrar upp genom taket och sågspånet att fastna på vinden och kondensera mot taket.

Skulle dock också ha gissat på att det kommer utifrån, trasig tak papp eller liknande under teglet. Kanske några spikhål för mycket eller liknande... eller en massa barr under takpannorna eller nått annat skoj som samlar fukt.

Sen en pax I badrumet skapar undertryck i huset, vilket gör att det sugs in luft (lite som en kamin), inte för att få fuktig luft att åka ut (förutom när man duschar då så klart).
Får ta mig en noggrannare titt och återkomma!
 
Hade firma på besök
De kom fram till att bristfällig ventilation var orsaken. Varma luften inifrån stiger och satte sig på vinden, träet var så mättat att det började rinna och blöta ner isoleringen.

Träet på vinden var fuktigt när man kände på det, fukthalten uppmättes till mellan 28-31%.

Imorgon skall en sorptionsavfuktare sättas in som tuggar i 8 veckor innan ventilationen åtgärdas.

Fick offert på(efter rot):
Hyra av sorptionsavfuktare + montering/avmontering - 11'

Mekanisk frånluft - 34'
FTX Komfovent FTX Domekt 400 - 88'

Rimligt?
 
Det är nog vad man kan förvänta sig.

Jag hade övervägt att täta innertaked i badrummet också bara för att minska fuktbelastningen ytterligare
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är nog vad man kan förvänta sig.

Jag hade övervägt att täta innertaked i badrummet också bara för att minska fuktbelastningen ytterligare
Har dividerat lite kring att ta hit en firma som suger ur sågspånet, tar bort tjärpappen och sätter fuktspärr och sprutar ut isolering på vinden. Är det det du syftar på?

Vad är en enklare/tillfällig åtgärd man kan göra? Behöver jag dra ut sågspånet oavsett och sätta fuktspärr under?
 
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Har dividerat lite kring att ta hit en firma som suger ur sågspånet, tar bort tjärpappen och sätter fuktspärr och sprutar ut isolering på vinden. Är det det du syftar på?

Vad är en enklare/tillfällig åtgärd man kan göra? Behöver jag dra ut sågspånet oavsett och sätta fuktspärr under?
Du kommer inte åt att sätta en ordentlig ångbroms ovanifrån om du inte täcker in hela bjälklaget och "lyfter" innertaket. Helst ska det göras på hela våningsplanet för att bli bra. En nödlösning är att sätta en "huva" på insidan av badrummet så fukten stannar kvar i det fuktigaste utrymmet tills det ventileras bort
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Hade firma på besök
De kom fram till att bristfällig ventilation var orsaken. Varma luften inifrån stiger och satte sig på vinden, träet var så mättat att det började rinna och blöta ner isoleringen.

Träet på vinden var fuktigt när man kände på det, fukthalten uppmättes till mellan 28-31%.

Imorgon skall en sorptionsavfuktare sättas in som tuggar i 8 veckor innan ventilationen åtgärdas.

Fick offert på(efter rot):
Hyra av sorptionsavfuktare + montering/avmontering - 11'

Mekanisk frånluft - 34'
FTX Komfovent FTX Domekt 400 - 88'

Rimligt?
Jag tänker att innan man lägger 88 papp på att lufta vinden, så testa att öppna två ventiler i gavlarna. Ta sen och öppna upp vid takfoten så att det luftar den vägen och åk på en semester för resterande 85papp. :).

Grundproblemet är ju att vinden är för tät, inte att ni skapar för mycket fukt .
 
Biggle Biggle skrev:
Jag tänker att innan man lägger 88 papp på att lufta vinden, så testa att öppna två ventiler i gavlarna. Ta sen och öppna upp vid takfoten så att det lufter den vägen och åk på en semester för 85papp. :)
Hej,

Jag har ventil på gavlarna, 20x20 på varje sida men det hjälper icke
 
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Hej,

Jag har ventil på gavlarna, 20x20 på varje sida men det hjälper icke
Tänker lite högt här.

Du kan så klart sätta in en fläkt som suger ut luft vid ett av ventilationshålen, då kommer du skapa ett undertryck på vinden och det sugs in luft från någonstans. Utifrån eller inne från, beroende på vad som är enklast. Detta funkar ju fint om luften ute är mindre fuktig än den luft du vill ventilera bort. Är den mer fuktig så hjälper det ju knappast.

Om fukten kommer från ett specifikt rum, t.ex kök eller badrum så är en ventilering i dom rummen antagligen en bra ide. En modern pax fläkt som kör automatiskt efter luftfuktighet samt i långsamt grundläge kommer hjälpa husets klimat och förhoppningsvis minska mängden fukt upp på vinden.

Att kutterspånen är fuktiga och trät är "mättat" tyder ju på antigen onormalt mycket fukt i rumen under, eller för lite ventilation på vinden. Om du gräver längst in under taket och tar bort isoleringen där, är det då öppet ut under taket? Eller har någon satt en skiva/planka och sen skyfflat ut kutterspån hela vägen?

Baserad på vad jag förstått av dina bilder mm så det du behöver göra är

1: gräv bort det fuktiga kutterspånet
2: öppna upp så det kan blåsa in luft vid samtliga takfötter.
3. Lägg på nytt torrt kutterspån.

Jag kan ha fel, men så tänker jag.. :)

Vi har samma konstruktion i vårt hus med badrum mm utan fuktbromsar eller spärrar, och det är snustorrt där uppe.
 
  • Skiss av kallvind från 50-talet med lager av kutterspån, råspont och takpapp samt pil som visar luftströmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.