Hej,
Har på sistone märkt av en avvikande lukt hemma. Det luktar när man kommer in men sätter sig också väldigt mycket i kläder och annat organiskt.
Var uppe på vinden idag och kollade och då såg jag att det var blött i isoleringen(sågspån) samt en hel del svarta fläckar i träet över/runtomkring.
Lukten har blivit värre de senaste månaderna, vi har bott i huset sedan augusti 2022 så andra vintern här nu.
Ventilationen är självdrag men vi har installerat en frånluftsfläkt i badrummet. Vi har även satt in spaltventiler i alla rum i fönsterkarmen.
Det blöta området var precis över badrummet/köket. Även där som träet var mörkast.
Är det någon expert som kan se vad boven i dramat är och rekommendera en lösning?
Tack på förhand
Har på sistone märkt av en avvikande lukt hemma. Det luktar när man kommer in men sätter sig också väldigt mycket i kläder och annat organiskt.
Var uppe på vinden idag och kollade och då såg jag att det var blött i isoleringen(sågspån) samt en hel del svarta fläckar i träet över/runtomkring.
Lukten har blivit värre de senaste månaderna, vi har bott i huset sedan augusti 2022 så andra vintern här nu.
Ventilationen är självdrag men vi har installerat en frånluftsfläkt i badrummet. Vi har även satt in spaltventiler i alla rum i fönsterkarmen.
Det blöta området var precis över badrummet/köket. Även där som träet var mörkast.
Är det någon expert som kan se vad boven i dramat är och rekommendera en lösning?
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Problemet är att ni har för dålig ventilation, för hög fuktpåverkan.
Självdrag är ett missbrukat ord av mäklare för hus som saknar ventilation.
För att få självdrag måste man ha en skorsten och nått som värmer den, olje/pellets/vedpanna eller nån typ av kamin så det blir drag i skorstenen "Självdrag"
En Paxfläkt i badrummet är ingen ventilation för ett hus.
Självdrag är ett missbrukat ord av mäklare för hus som saknar ventilation.
För att få självdrag måste man ha en skorsten och nått som värmer den, olje/pellets/vedpanna eller nån typ av kamin så det blir drag i skorstenen "Självdrag"
En Paxfläkt i badrummet är ingen ventilation för ett hus.
Tack för svar!Isakare skrev:
Problemet är att ni har för dålig ventilation, för hög fuktpåverkan.
Självdrag är ett missbrukat ord av mäklare för hus som saknar ventilation.
För att få självdrag måste man ha en skorsten och nått som värmer den, olje/pellets/vedpanna eller nån typ av kamin så det blir drag i skorstenen "Självdrag"
En Paxfläkt i badrummet är ingen ventilation för ett hus.
Har en ventilationsgubbe som kommer på fredag, förhoppningsvis så kan han erbjuda en helhetslösning som ger fixar ventilationsproblemet.
Det är en sak att öka luftflödet men vad behöver man göra åt svartmöglet och den blöta isoleringen? Torkar det och då försvinner lukten eller behöver man saneras?
Lite oklart om det är fuktspecialister eller ventilationsfirmor som åtgärdar det eller om man behöver kombinera det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Ovanför badrum/kök tyder på hög fuktbelastning därifrån, fukten läcker upp på vinden och kondenserar mot kall yta.
Ja om det inte läcker från taket då.
1. Skapa mindre fukt (duscha kort, laga mat med lock, häng tvätt utomhus) se till att eventuell torktumlare är kondenstorktumlare. skrapa väggar och golv efter dusch
2. Ventilera bort fukt från källan
3. Minska uppträngningen, dvs täta taket med ångbroms.
4. Öka temperaturen på vinden
5. Minska fukthalten på vinden (avfuktare/ventilation)
Påväxten avstannar när det blir torrt men Blöt isolering kan ni behöva ta bort, och de där plasten på vinden bör nog inte vara där
Ja om det inte läcker från taket då.
1. Skapa mindre fukt (duscha kort, laga mat med lock, häng tvätt utomhus) se till att eventuell torktumlare är kondenstorktumlare. skrapa väggar och golv efter dusch
2. Ventilera bort fukt från källan
3. Minska uppträngningen, dvs täta taket med ångbroms.
4. Öka temperaturen på vinden
5. Minska fukthalten på vinden (avfuktare/ventilation)
Påväxten avstannar när det blir torrt men Blöt isolering kan ni behöva ta bort, och de där plasten på vinden bör nog inte vara där
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tjärpapp finns under spånet.Rabbithole skrev:
Ovanför badrum/kök tyder på hög fuktbelastning därifrån, fukten läcker upp på vinden och kondenserar mot kall yta.
Ja om det inte läcker från taket då.
1. Skapa mindre fukt (duscha kort, laga mat med lock, häng tvätt utomhus) se till att eventuell torktumlare är kondenstorktumlare. skrapa väggar och golv efter dusch
2. Ventilera bort fukt från källan
3. Minska uppträngningen, dvs täta taket med ångbroms.
4. Öka temperaturen på vinden
5. Minska fukthalten på vinden (avfuktare/ventilation)
Påväxten avstannar när det blir torrt men Blöt isolering kan ni behöva ta bort, och de där plasten på vinden bör nog inte vara där
Taket sticker ut över fasaden så tror inte att det regnar in, just där är inte det mest utsatta stället på taket så det hade varit konstigt om det regnade in där.
Plasten är sopsäckar med isolering, kan tömma dem
Upplever att luften står still hemma. Tror du det räcker att utöka/fixa ventilationen vilket då indirekt löser fuktproblemet eller bör man ha en åtgärd för enbart fuktproblemet också?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Tveksamt om det räcker med ventilation. Troligtvis har ni då ingen ventilation alls. Så börja med att ha föntret öppet på glänt konstant? Tills ni får installerat ventilation.
Jag hade nog kollat om det går att täta innertaket underifrån hjälpligt
Sen även fixa så det inte är några köldbryggor där fuktbelastningen är hög.
Jag hade nog kollat om det går att täta innertaket underifrån hjälpligt
Sen även fixa så det inte är några köldbryggor där fuktbelastningen är hög.
En tanke bara. Är vinden för tät kanske? Brukar ju finnas ventilationsavstånd (10 cm eller så) längst ner där tak möter isolation. Om det inte finns någonstans där luft kan cirkulera fritt så kommer all fukt som vandrar upp genom taket och sågspånet att fastna på vinden och kondensera mot taket. Om sågspånen dessutom ligger hela vägen ut så kan ju kanske fukt tryckas in under tak och sugas upp av isoleringen, när vind och regn ligger på.IlTotoRiina skrev:
Hej,
Har på sistone märkt av en avvikande lukt hemma. Det luktar när man kommer in men sätter sig också väldigt mycket i kläder och annat organiskt.
Var uppe på vinden idag och kollade och då såg jag att det var blött i isoleringen(sågspån) samt en hel del svarta fläckar i träet över/runtomkring.
Lukten har blivit värre de senaste månaderna, vi har bott i huset sedan augusti 2022 så andra vintern här nu.
Ventilationen är självdrag men vi har installerat en frånluftsfläkt i badrummet. Vi har även satt in spaltventiler i alla rum i fönsterkarmen.
Det blöta området var precis över badrummet/köket. Även där som träet var mörkast.
Är det någon expert som kan se vad boven i dramat är och rekommendera en lösning?
Tack på förhand
eller så kommer det utifrån. trasig tak papp eller liknande under teglet. Kanske några spikhål för mycket eller en massa barr under takpannorna eller nått annat skoj som samlar fukt.
Sen en pax I badrumet skapar undertryck i huset, vilket gör att det sugs in frisk luft (lite som en kamin), inte för att få fuktig luft att åka ut (förutom när man duschar då så klart).
Får ta mig en noggrannare titt och återkomma!Biggle skrev:
En tanke bara. Är vinden för tät kanske? Brukar ju finnas ventilationsavstånd (10 cm eller så) längst ner där tak möter isolation. Om det inte finns någonstans där luft kan cirkulera så kommer all fukt som vandrar upp genom taket och sågspånet att fastna på vinden och kondensera mot taket.
Skulle dock också ha gissat på att det kommer utifrån, trasig tak papp eller liknande under teglet. Kanske några spikhål för mycket eller liknande... eller en massa barr under takpannorna eller nått annat skoj som samlar fukt.
Sen en pax I badrumet skapar undertryck i huset, vilket gör att det sugs in luft (lite som en kamin), inte för att få fuktig luft att åka ut (förutom när man duschar då så klart).
Hade firma på besök
De kom fram till att bristfällig ventilation var orsaken. Varma luften inifrån stiger och satte sig på vinden, träet var så mättat att det började rinna och blöta ner isoleringen.
Träet på vinden var fuktigt när man kände på det, fukthalten uppmättes till mellan 28-31%.
Imorgon skall en sorptionsavfuktare sättas in som tuggar i 8 veckor innan ventilationen åtgärdas.
Fick offert på(efter rot):
Hyra av sorptionsavfuktare + montering/avmontering - 11'
Mekanisk frånluft - 34'
FTX Komfovent FTX Domekt 400 - 88'
Rimligt?
De kom fram till att bristfällig ventilation var orsaken. Varma luften inifrån stiger och satte sig på vinden, träet var så mättat att det började rinna och blöta ner isoleringen.
Träet på vinden var fuktigt när man kände på det, fukthalten uppmättes till mellan 28-31%.
Imorgon skall en sorptionsavfuktare sättas in som tuggar i 8 veckor innan ventilationen åtgärdas.
Fick offert på(efter rot):
Hyra av sorptionsavfuktare + montering/avmontering - 11'
Mekanisk frånluft - 34'
FTX Komfovent FTX Domekt 400 - 88'
Rimligt?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är nog vad man kan förvänta sig.
Jag hade övervägt att täta innertaked i badrummet också bara för att minska fuktbelastningen ytterligare
Jag hade övervägt att täta innertaked i badrummet också bara för att minska fuktbelastningen ytterligare
Har dividerat lite kring att ta hit en firma som suger ur sågspånet, tar bort tjärpappen och sätter fuktspärr och sprutar ut isolering på vinden. Är det det du syftar på?Rabbithole skrev:
Vad är en enklare/tillfällig åtgärd man kan göra? Behöver jag dra ut sågspånet oavsett och sätta fuktspärr under?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du kommer inte åt att sätta en ordentlig ångbroms ovanifrån om du inte täcker in hela bjälklaget och "lyfter" innertaket. Helst ska det göras på hela våningsplanet för att bli bra. En nödlösning är att sätta en "huva" på insidan av badrummet så fukten stannar kvar i det fuktigaste utrymmet tills det ventileras bortIlTotoRiina skrev:
Jag tänker att innan man lägger 88 papp på att lufta vinden, så testa att öppna två ventiler i gavlarna. Ta sen och öppna upp vid takfoten så att det luftar den vägen och åk på en semester för resterande 85papp.IlTotoRiina skrev:
Hade firma på besök
De kom fram till att bristfällig ventilation var orsaken. Varma luften inifrån stiger och satte sig på vinden, träet var så mättat att det började rinna och blöta ner isoleringen.
Träet på vinden var fuktigt när man kände på det, fukthalten uppmättes till mellan 28-31%.
Imorgon skall en sorptionsavfuktare sättas in som tuggar i 8 veckor innan ventilationen åtgärdas.
Fick offert på(efter rot):
Hyra av sorptionsavfuktare + montering/avmontering - 11'
Mekanisk frånluft - 34'
FTX Komfovent FTX Domekt 400 - 88'
Rimligt?
Grundproblemet är ju att vinden är för tät, inte att ni skapar för mycket fukt .
Tänker lite högt här.IlTotoRiina skrev:
Du kan så klart sätta in en fläkt som suger ut luft vid ett av ventilationshålen, då kommer du skapa ett undertryck på vinden och det sugs in luft från någonstans. Utifrån eller inne från, beroende på vad som är enklast. Detta funkar ju fint om luften ute är mindre fuktig än den luft du vill ventilera bort. Är den mer fuktig så hjälper det ju knappast.
Om fukten kommer från ett specifikt rum, t.ex kök eller badrum så är en ventilering i dom rummen antagligen en bra ide. En modern pax fläkt som kör automatiskt efter luftfuktighet samt i långsamt grundläge kommer hjälpa husets klimat och förhoppningsvis minska mängden fukt upp på vinden.
Att kutterspånen är fuktiga och trät är "mättat" tyder ju på antigen onormalt mycket fukt i rumen under, eller för lite ventilation på vinden. Om du gräver längst in under taket och tar bort isoleringen där, är det då öppet ut under taket? Eller har någon satt en skiva/planka och sen skyfflat ut kutterspån hela vägen?
Baserad på vad jag förstått av dina bilder mm så det du behöver göra är
1: gräv bort det fuktiga kutterspånet
2: öppna upp så det kan blåsa in luft vid samtliga takfötter.
3. Lägg på nytt torrt kutterspån.
Jag kan ha fel, men så tänker jag..
Vi har samma konstruktion i vårt hus med badrum mm utan fuktbromsar eller spärrar, och det är snustorrt där uppe.




