Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
saiter: Tack för svar. Håller på att bygga om krypgrunden och sätta in avfuktare. //AA
ACE51: [citat] Vi har i vårt renoverade och tillbyggda hus haft rätt många, någon varje vecka. De klättrar t.o.m. på tapeten och en gång i sängen. 😬 Mest dock på golvet. Men nu har det varit lugnt ett tag, har inte sett någon på någon månad. Tror också att de kom när vi flyttade in för några år sen och hade en del möbler magasinerade. Och förstås kartonger och byggmaterial.
Intet: [bild] Såhär ser det ut I mitt pannrum och i övriga källaren med. Har rivit en del i samband med ny rördragning. Där fanns asbest i böjar och T-rör. Som vanligt var det kliig glasull överallt annars. De skadade delarna fixade jag med eltejp. Så låter du det vara, sprids ingenting. [bild] Ser nu att det var stenull i wellpapp istället. 😁
Maledictus: [citat] Med såpass mycket radon hade jag inte gjort någon hemmafixarbudgetlösning utan valt att faktiskt installera ett filter avsett för att få bort radonet.
hnra: Tack för hjälpen, kanske får anledning att krypa ner igen om ett tag och kolla om det ser annorlunda ut. Funderar på om det är bös från när man lade pappen. Det är nog syllpapp som är själva materialet man ser på bilden också.
Intet: [citat] Sluta genast Googla på mögel och asbest så går det nog bra.
arasmus: [citat] Japp, fattade det :) Det är inte att polystyren bryts ner till styren genom en kemisk reaktion med PVC, utan att mjukgörare migrerar mellan materialen så att de blir spröda. Om du är orolig så dra en fog längs med listerna så att inget damm kommer ut. Inte för att jag tror det behövs, men det är jobbigt att vara orolig.
Harald Blåtumme: Vore intressant med fördelningen av kostnader för rivning etc, det är ju miljöfarligt avfall vi pratar om.
imported_Benno: Har det tapetserats om efter byggåret kan det vara renoveringstapet av typen easy cover, som består av glasfiber. Håll fibrerna mot en låga. Glasfiber smälter medan asbest glöder utan att smälta. Så vitt jag känner till har man inte tapetserat med asbest i svenska bostäder.
rickardk: I sommarstugan har vi en gammal plastmatta i hallen som luktar lite surt. Misstänker att det är limmet som luktar så jag tänkte riva ut den. Men frågan är hur det är med spånskivan under? Vill helst inte behöva riva ut den också. Kan man måla den med någon spärrfärg innan man lägger nytt golv? Är rädd att spånskivan ska fortsätta att lukta även om jag lägger nytt golv
sblixten: Brunråtta eller större skogsmus. Skogsmusen har skarp gräns mot vit undersida och svans som är minst lika lång som kroppen. Brunråttan har ingen skarp gräns, kortare svans än kropp och blir större.
SågspånPappspikEternit: För att skydda sig mot exempelvis asbestdamm ska filtret till masken vara av klass P3.
Nicklas92: [citat] Hur blev det med lukten?
Marvin1: [citat] Hej igen, Fick inte så mycket vägledning här än så länge, men jag öppnade i vart fall mitt Bosch-verktyg och mätte i 3 syllar som jag kom åt under tvättstugan. Dessa låg på 13-14% vilket känns OK. Kände inte heller någon särskild lukt. Radhusen i området har en del problem med fukt eftersom de är byggda på 60-talet då konstruktionen med betongplatta inte gjordes
Ugj234: [citat] Jag trodde att det var den vanliga tills igår då jag såg en på köksbäken som jag fångade under ett glas och kunde studera. Nu vet jag till 110% att det är den långsprötade... Känns riktigt jobbigt. Men då kanske jag iallafall kan sluta oroa mig för en ny vattenskada...
Grundlös: Oj det var ett komplett svar, tack för det!
byggfamlare: Aboslut! Men förrådet tänkte vi göra om till något slags gym / relax med bastu och tänkte att vi kunde passa på att lägga ventgolv där också i samband med detta. Men frågan är om ventgolvet kan ersätta radonsugarna... vet inte hur effektivt ventgolv är mot markradon riktigt. Såklart svårt att svara på men det kanske finns andra som har erfarenhet av detta.
Peter48: Jag har ett FTX aggregat på kallvinden ett Villavent från 2005 med korsvärmeväxlare. Ventilerar cirka 150 kvm . Nu har en fläkt gått sönder så jag tänker att jag istället byter hela aggregatet med roterande växlare och helt andra möjligheter att styra med . Hur mycket effektiv er är dagens aggregat för villamarknaden jämfört med de för 20 år sedan ?
Alexn72: Ingen "kanel" på golvet är positivt. Vill du anstränga dig minimalt så byt utsidan så det blir tätt. Är det äkta hs så växer den vidare.är det inte de så torkar angreppet upp
renovering01: Tack för svar. Googlade Bergmannrör. Ser ut exakt så, skarvar och allt. Verkar finnas på museum, kanske lämnar in dem på ett sådant👌😄
jonaserik: Säkert är det som förgående säger, Karbamidskum. på 70 talet var det mycket och populärt att tilläggsisolera med det. Det borrades en massa hål i tak på källare och i ytterväggarna och sprutades in där och exapanderade där, fyllde alla hål i golv och väggar. Det var mest på äldre hus, som hade spån/koks som isolering och det sjönk i väggar och golv. Var kanske inte så där
M/S Röj: Stort tack för era svar! Det lugnar själen. Funderar på att blåsa in cellulosa med borsalt för att slippa lägga skivor samt slippa eventuella möss. Synpunkter? Gällande andningsskydd vill jag slå ett slag för det jag har. 3M versaflo hjälm med adflo friskluftaggregat för svetsning. Detta ska ta i stort sett all skit man kan utsättas för. Asbest är oklart. Svindyrt om man köper
anders07: Så länge du inte äter från den så är det absolut ingen fara att använda... :) Köp lite svart matt rostskyddsfärg (gärna då en sprayburk) och så tejpar du runt där färgen är hel och målar/sprayar på rostskyddsfärg. Se till att välja en rostskyddsfärg som kan målas på rosten så behöver du inte ens slipa, bara torka bort lös rost med en blöt trasa, låt det torka och måla
Ewald: Beror lite på vilken typ av byggnad det är och var i landet byggnaden är belägen (t.ex. Stockholm, Eskilstuna, Göteborg, Östersund). I vissa fall behöver byggnaden inte besiktas på plats, t.ex. om den är ny. Men kolla här t.ex. www.termisk-analys.se
BirgitS: Inget som ser ut som något som brukar innehålla asbest.
AG A: Först är det väl masonit, sedan tretex. Men sen kan man undra vad som är innanför det. Det liknar inte betong.
TONYEFTERNAMN: [citat] byggt under 70-talet. vinden är full av dessa material som jag inte visste vad det är och rören är isolerade av dessa. tack för ditt svar.