D
Du och 19till: Skulle tro att myror byggt bo där. Troligtvis är det fuktigt där eller i närheten.
1 svar · 780 läst
·
Intet
Intet: [citat] Det måste dessutom vara regält svårt att avgöra det 50 år senare.
15 svar · 4,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ser ut som vanliga akustikplattor. Generellt, om du inte har sönder dom är det nog inga problem alls. Asbest har jag svårt att se att det skulel vara tex, lite beroende på årtionde, men som innertak har jag inte hört om den användningen. Men om det dammar är det alltid bra att ha en mask på sig förstås
1 svar · 801 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Svar Ja. Ni ska kräva riktig skyddsutrustning om det är risk för eller konstaterad asbest.
11 svar · 7,8k läst
·
S
SiggeEklund: Aha är det så det heter. Okej, tack för svar 👍
2 svar · 725 läst
·
L
Liljeros: [citat] Den klargör ju inte om det är mattan eller det under som innehåller asbest. Misstänker man asbest så ta ett prov, kostar typ 1000kr och man får svar på ett par dagar. Är det negativt blir det ju betydligt lättare att riva så tycker det är värt det alla dagar i veckan.
5 svar · 2,2k läst
·
O
Odi et Amo: Och hur är tilluften? Det handlar mer om att få in frisk luft och späda ut ev radon än att suga ut den.
7 svar · 1,3k läst
Intet
Intet: [citat] Jag håller med. Men med brist på en bättre förklaring? Flickor påstår ju att nylonstrumpor värmer och de är ju inte kända för att vara tjocka. Samma sak med en T:skirt.
19 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Med plast och tätat enligt konstens alla regler så långt det går. så markluft sugas under den. Sen hur mycket som kommer genom annat är inte skrivet i sten. Med krypgrund, då är det säkert inte så stor del som är under marknivå och då kommer det upp under huset. Några dränentonnigsslangar i 50 mm, som lägges som en solfjäder till gemensam kopplingspunkt och där en fläkt ut i
127 svar · 53,3k läst
·
X
xxargs: Om det är så mycket råttor och möss i hus/tomt så låter det som ett läge för en eller ett par ute-gående huskatter, det gör att rörelsefriheten för mössen minskar drastiskt när de blir medvetna att de inte längre kan springa fritt utan att riskera sina liv samtidigt. .
1 svar · 397 läst
M
Maledictus: [citat] Nej, förvisso inte. Men jag har däremot sett både råttor och rävar hemma runt och på tomten. Men det behöver ju inte betyda att de försökt gräva sig in.
20 svar · 3,8k läst
·
D
Dilato: [citat] Varför tror du det? Asbest var inte gratis när det begav sig, så vilken egenskap skulle asbest tillföra som inte vanlig cement tillfredsställer?
1 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Nu måste till mer info 1-kammare, septitank som tömms, eller vad. toa i huset, hade det inte brunnit ner.
7 svar · 1,1k läst
Centano
Centano: Här är tabellen för Gann Hydrommete Uni 1 [bild] och det här är tabellen för Elma DT-128 [bild] Sen finns det så klart andra mätare också med andra tabeller.
8 svar · 817 läst
·
M
Magnus_Anderssonn: Kan också intyga att det är relativt förekommande i äldre fönster, man ser det inte så mycket nuförtiden då en hel del är utbytt i kommunala verksamheter och dylikt, men äldre fastigheter, främst privata, kan ha detta kitt. Brukar inte vara någon jättefara att få dän det och renovera fönsterna, om man nu inte ska totalrenovera bågarna med slipning ner till träytan. Ingen
58 svar · 21,5k läst
L
Plupp 175561: Det kan vara bra att ta reda på vad för slags mus det är. En husmus är där för att stanna. En skogsmus är oftare på "tillfälligt besök".
4 svar · 1,4k läst
·
A
Ankaret83: Grymt, tack för snabba svar 🙏
4 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det vanliga asbesthaltiga limmet är svart. Det där limmet ser inte svart ut.
1 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Har dom lyckats med att spackla en tretexvägg, så har dom varit exstremt duktiga. Det lossnar då lätt. Men någon asbets är det inte.
3 svar · 1,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Ja, det är ju frågan om någon form av plastdamm, så det är absolut inte nyttigt att andas in. Det är nog ingen större fara att "äta" i rimliga mängder, jämfört med att äta random damm från golvet. :)
18 svar · 9,0k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Förmodligen mus, ja. Enligt min ringa erfarenhet är det lättare att skydda enskilda matvaror från musangrepp än att göra hela köket mustätt. Glas- och metallburkar är bäst, plast kan möss gnaga igenom hur lätt som helst.
5 svar · 972 läst
·
M
Mjärn: [citat] Jag nojar inte överdrivet. Jag är nyfiken. Jag förstod inte vad han menade. Därav frågan.
73 svar · 8,7k läst
·
M
mariedal: [citat] Nej det är innervägg sovrum. Huset har 3 ingångar och lgh är belägen i mitten ingången högst upp. Den är en våning högre än de andra två ingångarna. Så du har sluttande tegeltak på andra sidan, omlagt 2019. Man känner i hörnet att det är rätt kallt på vägg. Men det är å andra sidan längst från elementet. Upplever att rumstemperaturen är hög. Kan inte uppleva
4 svar · 858 läst
·
D
davgim: Hittade info. Elementet är en HE Radiator från Gustavsberg Man kan ha en termostat där, alternativt en passiv (och inkalibrerad) Strypventil. D.
3 svar · 574 läst
·
BirgitS
BirgitS: Just det, sånt som innehåller asbest t.ex. trasor som man har torkat med, ska lämnas in som miljöfarligt på återvinningscentralen, kolla deras krav på förpackning.
6 svar · 1,5k läst
·
P
Posselosse: Pälsmal? https://www.alamy.com/stock-photo/case-bearing-moth.html?sortBy=relevant
4 svar · 671 läst
·
V
Anonymiserad 405730: Nej man brukar inte bygga in tryckimpregnerat virke i väggar, den är inte torr när den levereras så ni bör fuktmäta balken innan byggaren sätter igen väggen..
1 svar · 366 läst
·
A
Anonym728: [citat] Okej, men då vet jag tack för svaret! [/QUOTE]
6 svar · 1,0k läst
·
M
Maya333: [citat] Hej, jag vet att detta inlägg var flera år sedan men jag vill verkligen veta hur det gick och om du hittade ljudkällan? Det du beskriver låter väldigt likt det jag utsatts för i 6 år. Ren terror! Får sova med öronproppar men vibrationerna går ändå igenom. Låter exakt som att det står en bil eller lastbil utanför och brummar. Gick vidare med ärendet till
44 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.