Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Carl Ekström1: [citat] Allt det där är tanken ja då jag fortfarande håller på att riva lite grejer i huset och mer asbest som ska bort samt väggar så kör en ordentlig sanering i slutet av rivningen innan allt nytt ska upp tänker jag. Även rivit gammalt kakel i köket som verkar vara kakelfog med asbest i samt lite asbest plattor som råkat gå sönder samt ska bort fler när vi river väggar.
pegrd: [citat] Så är det. Man oroar sig säkert lite för mycket.. Har aldrig tidigare haft dessa tankar kring asbest, fast än jag jobbat inom betongbranschen i ett antal år. Det var först nu som jag började nojja mig då man ständigt läser om skiten i olika forum. Edit: Det som är kvar att "sanera som är ev asbest är 3 lager plastmatta som ligger i hela hallen...
GabrielS: [citat] Stort tack för svaret. Jag mätte på grannarnas nu också och det verkar vara samma. Jag kanske målar som du sa och lämnar det som den är
Eansson: [citat] Hej! Chansar och ställer en fråga såhär flera år senare. Vi har samma situation i vår källare från 60-talet. Vad gjorde ni med golvet? Tog ni bort det svarta materialet eller la ni nytt ovanpå?
Lucas Bergkvist1: Hitta denna i gillestugan i källaren vad är detta är det en fuktbagge ?.Men den är så stor 1 cm och har avfuktare står nere i källaren så inte för hög luftfuktighet enligt mätaren:s
EfKy: Uppdatering Det är ju lagt radonventilation under grunden och ett stigarrör är förberett för installation av radonfläkt. Fick erbjuden fast pris för montering och inkoppling av radonfläckt. Arbetet består av att demontera och återmontera nödvändiga trallbrädor för åtkomst (det stå under altanen), montera anslutningsrör och fläkt (Östberg CK), eldragning och fast anslutning till
Gamle Julius: Kontakta uthyraren. Om du bott där två månader och torrmoppar är det uthyrarens sak att hitta var vattnet kommer ifrån.
Stefan1972: känns som nåt patent av nån pensionerad snickare........dylika kan ha alla möjliga saker för sig. Känns inte som ett bra underlag för nå ytskikt iallafall............
mikethebik: [citat] Det är inte ofarligt men måste sättas i relation till allt annat du exponeras för. Jag är snart 70 och har hobby/intresse-mekat mest hela livet och då var det asbest i alla bromsar och kopplingar. När man bytte blåste man rent med tryckluft så dammet stod som ett moln omkring en, alla som var ute och åkte eller gick på en gata eller efter en väg sög i sig asbestfibrer varenda
MatsBengtsson89: Medlemmen «Swebigmac« vet exakt hur du går till väga. Rådfråga honom.
HSP: Ett par funderingar, tar fläkten in ny ute luft eller blåser den ut gammal luft? Eller är det en fläkt som blåser runt befintlig luft inomhus?
BiFuel: Du behöver inte göra något. I eternit är asbesten bunden i cement. Det är värre om man har trasiga rörböjar med pulvrig asbestinnehållande massa. Jag har själv båda varianterna i källaren.
Olivia.D: Hej nej jag förstår! Kan vi kanske lägga till varandra på Facebook och höras på messenger? Jag heter Olivia Dahlholm
Bennyboy4ever: [citat] En liten uppdatering för er som va nyfikna: Hade en riktig man med mustasch från Anticimex här idag och bekräftade att det va en liten råtta. Härligt...
plåtrickard: [citat] Bara tills man provar en ordentlig krypolja....
Mahhee: [citat] Tack så mycket för hjälpen! Inte lätt och äga hus när man inte kan sånt men jag håller på och lära mig😉👌
BirgitS: Jourhavande biolog brukar kunna svara på den typen av frågor, här: https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-biolog
Testarn: Ja, masoniten/fiberboarden brukar vara spikad rejält tätt längs kanterna med korta dyckert. Går det att riva skivorna utan att ta bort mattan så är ju det ett moment mindre.
eplgh: Om det är impregnerad syll (tyvärr vanligt i 70-talshus) som blivit fuktig brukar lukten bli lite vassare, lite mer "kemisk". Är det en mer "mjuk" jordkällarlukt beror det oftast på mikrobiell tillväxt (dvs mögel i nån form). Tror man att det är syllen så går det att byta ut den. Tyvärr inte så billigt, då man måste öppna typ den nedersta halvmetern av ytterväggarna, antingen
Ljusa: [citat] Nej, alltså allergisk är jag men det är hanterbart för det är så milt ändå. Men såklart det kanske är andra sake än björk, men mina värsta allergier var i en lägenhet 4e våningen och där ute stod björken och knackade på fönstret precis bredvid sängen. Så antog att det var en björk, då min bror är väldigt allergisk mot björk (och annat iofs). Men sedan är det
Selves: Vi är en BRF som är missnöjda med vårt mattbolag (HR Björkman) för de är sena och annat, och jag är glad för rekommendationer på matt-tvätt/bytesbolag som servar till Stockholm city. Har ni någon som ni gillar?
myrstack: När du har sådan isolering på raksträckorna har du risk för asbest i böjarna. Ser det tex ut som någon blött en gasbinda i gips och lindat runt en manuellt isolerad bit så är det en stark misstänkt område.
Hep: Finns det några mer tecken på att det är mögel i huset än de där testerna? Luktar det mögel? Har ni några symptom på att det är för mycket mögel? Mögel finns överallt. Att det är förhöjda värden av ett test kan bero på en massa saker, varav rätt många inte är något att bry sig om ett dugg.
Lunda123: [citat] Hej, Nyfiken hur det har gått? Jag har allergi i vårat nyköpta hus, gammalt hus, och misstänker det gamla golvbjällaget. Också sugen att riva upp allt och hoppas på det bästa.
TRJBerg: [citat] Min moster dog av mesoteliom. Hon jobbade på kontor hela livet, mesta tiden på nuvarande SEB. Hade inte haft kontakt med något asbestrelaterat i sitt liv vad jag vet. (Tror inte hon hade större plågor men hon var mentalt ganska tuff, när vi fick beskedet när vi (hon och jag) var hos läkaren tog hon det med "en klackspark" s a s. Hon klagade aldrig. Hon var 86 år när dog 2011.)
Oliver 278: [citat] Filtermassan byts nog högst varje år. Får avvakta och ser hur det blir helt enkelt