2 673 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Fuktskador på vind (kallvind)
Jag undrar om det finns någon ångbroms ens.X xxargs skrev:Hålls virket tillräckligt torrt så kommer inte angreppet att växa, att hålla fuktnivån tillräckligt lågt tillräckligt länge och ofta är viktigare än att försöka bekämpa med kemikalier då kemikalier inte når överallt eller tränger in tillräckligt djupt även om man gör seriösa försök..
Som redan skrivet med tomma elrör - även väldigt små spalter på enstaka mm tex. efter murstocken/skorstensröret där luften kan blåsa igenom till vinden kan ge rejäla fuktskador på vinden om inte huset är tillräckligt mycket undertryck-satt med sin ventilation.
Vet inte om det är bra sätt - men en väg som jag skulle prova i det läget är att en person går med en röksticka/patron modell man kolla skorstens täthet (om man inte vill använda cigarett... eller något annat kraftigt rökande som tex. en glödande bit av myggspiral), efter lister i rummet, runt eldstad överkant i taket och skorstensstock/rökrör, speciellt då ovanför där man fått fuktpåslagen i vinden samt att någon är samtidig uppe på vinden och med stark strålande ficklampa sveper runt efter vind-golvytan och letar efter om någon rök börja singla upp och var i så fall och kommunikation med personen under var denne står samtidigt
- även näsa (om man inte är rökare vill säga) kan vara till hjälp vid användning med cigarett/myggspiral då om det börja lukta det minsta i vinden så vet man att luft tar sig upp på vinden från bodelen under.
Jag skulle kolla specifikt runt skorstensrör och efter taklister i aktuella rummet och i anslutning till rummet som har fuktproblemen ovanför sig på vinden. Sovrum - förutom tvättstugor och där man torkar tvätt är typiskt ställe där det går ut ganska så mycket fukt under lång tid per dygn från den sovandes andningsluft och ev. svettning.
Börja med att det är tillstängt precis som vanligt och se om det ryker upp, därefter om det är kyligt ute, öppna någon fönster så att ev undertryck minskar och det ger mer kraft på varmluften som vill pressa upp sig på vinden.
Därefter när man hittat läckan blir det att fundera på hur man skall täta upp det hela med mer eller mindre omfattande åtgärder - eller att man väljer lösning så att det skapar mer undertryck såpass att det börja suga luft från vinden och ned i bodelen
- det sistnämnda är den tänkta normalstatusen i gamla hus att varma skorstensstockar suger så mycket luft att det är undertryck i hela huset - även i övervåningens undertak och så mycket att det är ett märkbart drag in i rummet genom vindsluckans springa om man öppnar den en smula, när sådan fins inomhus.
fuktspärr eller ångspärr har man så den varma och fuktiga inomhusluften inte sipprar igenom innertaket och upp i takkonstruktionen (där det är kallare och fukten i luften kondenserar), utan går ut via frånluft.P Pawel76 skrev:Vi gör barn i sovrummet
Jag såg igår att en sån grej som jag har på fönstret som har i uppgift att släppa ut luften (heter det fuktspärr?) var stängd. tänkte aldrig på det tidigare, tyvärr..
Helt ärligt så hade jag även, idiot som jag är, snålat på att ventilationen hemma var igång 24/7. Jag förstod inte vikten av det och nu fick jag lära mig det hårda vägen :/
Mellan innertaket och vinden borde alltså finnas någon form av ångspärr i plast. Kanske dags att kolla så den är hel. Har ni någon vindslucka kanske det är bra att kolla så den är tät.
Kolla så ångspärren sluter tätt vid skorstenen..P Pawel76 skrev:Ventilationen funkar.
Glömde skriva att det största fukt problematiken är exakt ovanpå ett sovrum där skorstenen från kaminen också går. Med andra ord det är otroligt varmt i sovrummet när vi eldar. Kan vara 35 grader.
På andra sidan av vinden är det inte fukt allas eller i mycket mindre omfattning.
på den sidan av innertaket där skorstenen finns så finns det bara svarta fläckar men träet är inte fuktigt. Troligtvis just för att det torkar när vi eldar. Värmen räcker dock inte till andra sidan av taket och där är träet väldigt blott.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden