Igår påträffade jag följande på baksidan av en gipsskiva:

"Flamsäkert ytskikt klass 1"

Huset är från början av 70-talet och jag tänker så klart osökt på asbest. Är det någon som vet om någon av beteckningarna/sifforna på den här skivan anger något slags årtal för när skivan tillverkades?

• Gipsskiva med märkning "Glasfiberarmeret danogips", "Flamsäkert ytskikt klass 1", typgodkännande nr. 2311/75 och "HOBRO".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1982. Det står ju "glasfiber", således inte asbest.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Glasfiberarmerad gips har ingen asbest, gipsen är flamsäker i sig. "82 3" är troligen mars 1982.

• Gilla
citadel
  • Laddar…
Tack för svar. Mitt önsketänkande vill tro att 82 är 1982 och att det därmed är låg asbestrisk. Ordet flamsäker gör mig dock osäker.

När det gäller glasfiberarmering så handlar väl det om gipskärnan och inte om ytskiktet?

C citadel skrev:
När det gäller glasfiberarmering så handlar väl det om gipskärnan och inte om ytskiktet?
JA

• Gilla
citadel
  • Laddar…
Att det står flamsäker beror nog antagligen mest på att det då började bli vanligt att använda gips som brandskyddsbarriär. Man kanske med dåtida regler var tvungen att ha det med på skivan så att man såg vilket material det handlade om utan att ta förstörande prover och då punktera "brandskyddet"

• Gilla
citadel
  • Laddar…
Skicka bilden till Knauf (nuvarande Danogips) så får du kanske ett definitivt svar.

• Gilla
citadel
  • Laddar…
C
C citadel skrev:
Det är nog inte ytskiktet (pappen) på gipsskivan som avses, utan gipsskivan i sig som ytskikt på en vägg.

• Gilla
citadel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skicka bilden till Knauf (nuvarande Danogips) så får du kanske ett definitivt svar.
Bra ide, jag ska nog ta och göra det.

C cpalm skrev:
Det är nog inte ytskiktet (pappen) på gipsskivan som avses, utan gipsskivan i sig som ytskikt på en vägg.
Det är faktiskt en rimlig tolkning, dvs att hela gipsskivan avses som ytskikt och inte just bara ytskiktet på gipsskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.