Jag har tagit bort några meter rörisolering med 3-4 böjar i källaren på min 50-talsvilla, efter positivt svar på asbestanalys. Tyvärr tänkte jag aldrig på att analysera raksträckor och böjar separat, men eftersom böjarna dammar på ett annorlunda sätt så tror jag raksträckorna är asbestfria.

Utrymmet med rörisolering består av ett pannrum och en tvättstuga med dörr emellan. I pannrummet finns även en dörr som går till ett litet utrymme med råa betongväggar där jag håller på att bygga ett badrum. Ytterligare en dörr från pannrummet leder till resten av källaren.
Den sista dörren tejpades noggrannt med silvertejp på båda sidor. Den andra dörren tejpades också, fast bara från ena sidan.
I tvättstugan finns även en ytterdörr som användes för in/utpassage.

Arbetet utfördes med engångs ffp3-mask, engångsoverall och vanliga diskhandskar. Som skoskydd användes vanliga 5l plastpåsar med overallbenen överdragna och tejpade.
För att skapa undertryck stängde jag av ventilationen i huset och vred på en frånluftsfläkt som finns i tvättstugan.
Efter avslutat arbete tog jag av mig skyddskläderna utomhus och la i sopsäck. Ingen sluss användes.

Isoleringen skars upp med brytbladskniv.
Trots all planering med att blöta ner isoleringen och lägga fuktiga trasor under, så lyckades jag förstås damma ner inklädnaden av mdf som löper under rören, framförallt vid böjarna.
Vis som jag är så hade jag införskaffat en (vanlig) dammsugare med hepa14-filter, så jag sög upp allt(?) damm. Därefter våttorkades alla ytor så gott det gick med vanlig trasa. Golvet våttorkades med vanlig svabb. Tyvärr finns det skrymslen och vrår där det är svårt att komma åt.

Nån kommentar om fortsättningen?
Tänkte skaffa städservetter och moppservetter imorgon och använda dem istället, när det är dags för städrunda två.

På dammsugaren tänkte jag slänga alla filter + påse. Om jag därefter låter den stå och gå utan påse och filter utomhus en kvart och i övrigt torkar den med våtservetter, borde inte fibrerna vara urblåsta då eller borde jag kassera den?

När vågar jag köra igång ventilationen eller köksfläkten?
När vågar jag flytta in prylar i tvättstugan igen och ta bort förseglingen till övriga utrymmen?

Är det lönt att ställa in en billig Biltema luftrenare med hepa13-filter och borde jag i så fall kassera luftrenaren efteråt? Eller göra samma sak som med dammsugaren och därefter sätta i nytt filter?

När kan jag stänga av frånluftsfläkten i tvättstugan?

Bilder med isoleringen kvar:
Rör under tak med isolering i en källare, belysning ovanför, del av ett renoveringsprojekt med asbestanalys i en 50-talsvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarutrymme med isolerade och oisolerade rör, elektriska kopplingar, ventilationssystem och en termometer på väggen.
Skapa konto
Källarutrymme med synliga rör under tak, dörr, vägguttapp, och vit väggskåp.
Skapa konto

Jag hade inte ens orkat göra hälften av allt du gjort

• Gilla
Snubben123 och 4 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag hade inte ens orkat göra hälften av allt du gjort
Vad är det du inte skulle orka göra? Tejpa igen ett par dörrar, starta en fläkt och stänga av en annan, eller använda skyddsutrustning? Dammsuga och dammtorka efteråt?
Sanering eller kassering av dammsugaren?
Allt som allt tog det ungefär en dag och nu är jag förhoppningsvis av med skiten.

Det är ju inte för egen del jag gör så gott jag kan, utan för resten av familjen och de hantverkare som eventuellt så småningom ska ta sig an badrumsbygget.

R Revälg skrev:
Vad är det du inte skulle orka göra? Tejpa igen ett par dörrar, starta en fläkt och stänga av en annan, eller använda skyddsutrustning? Dammsuga och dammtorka efteråt?
Sanering eller kassering av dammsugaren?
Allt som allt tog det ungefär en dag och nu är jag förhoppningsvis av med skiten.

Det är ju inte för egen del jag gör så gott jag kan, utan för resten av familjen och de hantverkare som eventuellt så småningom ska ta sig an badrumsbygget.
Dammsuga och våttorka hade jag gjort.
Det finns en hysteri med asbest,om man gör ett litet jobb under kort tid så är det ingen fara. De som blev sjuka jobbade med detta dagligen i många år.
Värre med rökning tex

Kloge Kloge skrev:
Dammsuga och våttorka hade jag gjort.
Det finns en hysteri med asbest,om man gör ett litet jobb under kort tid så är det ingen fara. De som blev sjuka jobbade med detta dagligen i många år.
Värre med rökning tex
Haha, jo, nog vet jag att det är hysteri, men jag gillar att vara försiktig. Hade jag varit så hysterisk så hade jag nog inte gett mig in i det.
Lite anekdoter:
Min morfars föräldrars hem kläddes med eternitskivor 1950. Det var morfar som sågade till skivorna för hand och min då 5-åriga mamma agerade bärhjälp. Vi tillbringade varje sommar i den kåken under min uppväxt på 70-talet och början av 80-talet.
För något år sedan hittade jag en eternitskiva i min morfars källarförråd när han gått bort, 101 år gammal.
Jag la den i en sopsäck som tejpades igen och åkte till lokala kretsloppscentralen och stegade in i boden där gubben satt och fikade. När han fick klart för sig att det var en eternitskiva i påsen skrek han "Ut härifrån! Det där är asbest och det är livsfarligt!" 😄
När han lugnat ner sig så sa han att de inte tar hand om asbest där, men eftersom det var så liten mängd så kunde han ta den i alla fall, bara jag la den i en extra plastpåse och tejpade den också.

• Gilla
Kloge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.