Patrik_Swe
Hej !

Jag har beslutat mig för att köpa en avfuktare till min krypgrund där det avfukade vattnet per automatik leds ut ur grunden. Har en mobil avfuktare nu som jag måste tömma. Bor i 50-tals hus på 120kvd.

Jag är väldigt novis här.

Om någon har möjlighet och ge mig tips omkring vilken avfuktare man bör investera i samt hur man man går till väga när man ”installerar ” den skulle jag vara otroligt tacksam 🧡

Med vänlig hälsning, Patrik

Var i landet pratar vi om nu? Ser lite olika ut om man bor i Skåne eller Norrbotten om man säger som så. Börja med att rensa marken och lägg ut markisolering eller åldersbeständig plast i krypgrunden.

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
J Josth skrev:
Var i landet pratar vi om nu? Ser lite olika ut om man bor i Skåne eller Norrbotten om man säger som så. Börja med att rensa marken och lägg ut markisolering eller åldersbeständig plast i krypgrunden.
Bor i Göteborg ☺️ vi har lagt ut åldersbeständig plats när vi flyttade in för sex månader sedan - använde som komplement en pump vi behov när det regnar mycket i kombination med en avfuktare som vi måste tömma när den är full - är intresserad av att installera en avfuktare som hanterar avdunstningen automatiskt

Ok, då klarar ni er med kondensavfuktare. Är det berg under huset eller går det att gräva ur och göra en stenkista för vattnet under plasten på något bra ställe i grunden?

Patrik_Swe
J Josth skrev:
Ok, då klarar ni er med kondensavfuktare. Är det berg under huset eller går det att gräva ur och göra en stenkista för vattnet under plasten på något bra ställe i grunden?
Det går troligen och gräva ut ☺️ursäkta frågan men vad innebär en stenkista?

Japp jag är dålig på detta ☺️

Stenkista innebär att man gräver ur en grop i marken, normalt ner till frostfritt djup, och lägger stora stenar i en hög där. Sedan drar man dit en avloppsslang eller ett avloppsrör för dagvattnet från huset och täcker med markduk och fyller igen gropen. Då slipper man skicka ut dagvattnet i kommunala avloppsnätet i gatan. I krypgrunden behöver stenkistan inte alls ligga särskilt djupt i ditt fall.

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
J Josth skrev:
Stenkista innebär att man gräver ur en grop i marken, normalt ner till frostfritt djup, och lägger stora stenar i en hög där. Sedan drar man dit en avloppsslang eller ett avloppsrör för dagvattnet från huset. Då slipper man skicka ut dagvattnet i kommunala avloppsnätet i gatan. I krypgrunden behöver stenkistan inte alls ligga särskilt djupt i ditt fall.
Tack vad sjysst av dig och svara på mina knasiga frågor

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Patrik_Swe
N najaden skrev:
[länk]
Tack

Eftersom du bor där det är ett relativt milt klimat är det inte nödvändigt med sorbtionsavfuktare utan man kan klara sig med kondensavfuktare som inte kostar lika mycket och är billigare i drift. Men det är ju roligt om det ibland går att hitta sorbtionsavfuktare till ett bra pris. Nackdelen med kondensavfuktare är då att man måste ha ett litet avlopp/stenkista. https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
Grymt denna skall jag kika på

Patrik_Swe
J Josth skrev:
Eftersom du bor där det är ett relativt milt klimat är det inte nödvändigt med sorbtionsavfuktare utan man kan klara sig med kondensavfuktare som inte kostar lika mycket. Nackdelen med kondensavfuktare är då att man måste ha ett litet avlopp/stenkista. [länk]
Kan man kopla denna till typ en ”slang” som man drar ut i väg från huset ut på tomten ?

Behöver isf slangen ligga i en sluttande / lutande del för att fukten skall kunna dirigeras ut ?

Patrik_Swe
Eller är det stenkista som gäller ? ☺️

Om du drar ut slangen utanför krypgrunden är det risk för att fryser omväxlingsvis på vintern. Inte bra med stopp i slangen alls. I så fall stenkista på frostfritt djup utanför grunden och sedan en avloppsslang på frostfritt djup ut från krypgrunden... Då är det nog bättre du väljer en dyrare sorbtionsavfuktare och skickar ut vattenånga istället.

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
J Josth skrev:
Om du drar ut slangen utanför krypgrunden är det risk för att fryser omväxlingsvis på vintern. Inte bra med stopp i slangen alls. I så fall stenkista på frostfritt djup utanför grunden och sedan en avloppsslang på frostfritt djup ut från krypgrunden... Då är det nog bättre du väljer en dyrare sorbtionsavfuktare och skickar ut vattenånga istället.
Tack 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.