2 326 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Tar varmt emot Tips på automatiskt avfuktare i krypgrunden …
Hej !
Jag har beslutat mig för att köpa en avfuktare till min krypgrund där det avfukade vattnet per automatik leds ut ur grunden. Har en mobil avfuktare nu som jag måste tömma. Bor i 50-tals hus på 120kvd.
Jag är väldigt novis här.
Om någon har möjlighet och ge mig tips omkring vilken avfuktare man bör investera i samt hur man man går till väga när man ”installerar ” den skulle jag vara otroligt tacksam 🧡
Med vänlig hälsning, Patrik
Jag har beslutat mig för att köpa en avfuktare till min krypgrund där det avfukade vattnet per automatik leds ut ur grunden. Har en mobil avfuktare nu som jag måste tömma. Bor i 50-tals hus på 120kvd.
Jag är väldigt novis här.
Om någon har möjlighet och ge mig tips omkring vilken avfuktare man bör investera i samt hur man man går till väga när man ”installerar ” den skulle jag vara otroligt tacksam 🧡
Med vänlig hälsning, Patrik
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bor i Göteborg ☺️ vi har lagt ut åldersbeständig plats när vi flyttade in för sex månader sedan - använde som komplement en pump vi behov när det regnar mycket i kombination med en avfuktare som vi måste tömma när den är full - är intresserad av att installera en avfuktare som hanterar avdunstningen automatisktJ Josth skrev:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Stenkista innebär att man gräver ur en grop i marken, normalt ner till frostfritt djup, och lägger stora stenar i en hög där. Sedan drar man dit en avloppsslang eller ett avloppsrör för dagvattnet från huset och täcker med markduk och fyller igen gropen. Då slipper man skicka ut dagvattnet i kommunala avloppsnätet i gatan. I krypgrunden behöver stenkistan inte alls ligga särskilt djupt i ditt fall.
Tack vad sjysst av dig och svara på mina knasiga frågorJ Josth skrev:Stenkista innebär att man gräver ur en grop i marken, normalt ner till frostfritt djup, och lägger stora stenar i en hög där. Sedan drar man dit en avloppsslang eller ett avloppsrör för dagvattnet från huset. Då slipper man skicka ut dagvattnet i kommunala avloppsnätet i gatan. I krypgrunden behöver stenkistan inte alls ligga särskilt djupt i ditt fall.
Eftersom du bor där det är ett relativt milt klimat är det inte nödvändigt med sorbtionsavfuktare utan man kan klara sig med kondensavfuktare som inte kostar lika mycket och är billigare i drift. Men det är ju roligt om det ibland går att hitta sorbtionsavfuktare till ett bra pris. Nackdelen med kondensavfuktare är då att man måste ha ett litet avlopp/stenkista. https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/
Kan man kopla denna till typ en ”slang” som man drar ut i väg från huset ut på tomten ?J Josth skrev:
Behöver isf slangen ligga i en sluttande / lutande del för att fukten skall kunna dirigeras ut ?
Om du drar ut slangen utanför krypgrunden är det risk för att fryser omväxlingsvis på vintern. Inte bra med stopp i slangen alls. I så fall stenkista på frostfritt djup utanför grunden och sedan en avloppsslang på frostfritt djup ut från krypgrunden... Då är det nog bättre du väljer en dyrare sorbtionsavfuktare och skickar ut vattenånga istället.
Tack 🙏J Josth skrev:Om du drar ut slangen utanför krypgrunden är det risk för att fryser omväxlingsvis på vintern. Inte bra med stopp i slangen alls. I så fall stenkista på frostfritt djup utanför grunden och sedan en avloppsslang på frostfritt djup ut från krypgrunden... Då är det nog bättre du väljer en dyrare sorbtionsavfuktare och skickar ut vattenånga istället.