Hej!
Jag ska överta en lokal för att använda som kontor/studio. Under linoleummattan finns det här och jag undrar vad det kan vara? Är det mögel?
Den grå mattan är ca. 15 år gammal så det är inte asbest under just den.
Det verkar vara någon sorts spånskiva under den gråa linoleummattan. Längre in under en del av golvet som inte är täckt av grå matta och spånskiva så ser man lite av nån annan typ av linoleummatta som är gul. Byggnaden är från 1963.
Allt detta är vid pentrydelen.
Jag ska överta en lokal för att använda som kontor/studio. Under linoleummattan finns det här och jag undrar vad det kan vara? Är det mögel?
Den grå mattan är ca. 15 år gammal så det är inte asbest under just den.
Det verkar vara någon sorts spånskiva under den gråa linoleummattan. Längre in under en del av golvet som inte är täckt av grå matta och spånskiva så ser man lite av nån annan typ av linoleummatta som är gul. Byggnaden är från 1963.
Allt detta är vid pentrydelen.
Det där svarta, smular det sig mellan fingrarna?
Det är inte farligt, vad det än är. Asbest använde man inte på det sättet, och mögel är bara att tvätta bort från händerna. Så använd fingrarna du.r.a.h skrev:
Smular det sig och känns torrt så är det gammal beläggning från under korkmattan som dött av ålderdomssvaghet. ”Bara” att skrapa dän, men det är inte så ”bara” heller, för det brukar vara tids- och tålamodskrävande. Är det mögel eller bara smuts så känns det mer smetigt, men det märker du.
Känns det plastigt så kan det vara gammalt lim, men jag tycker inte att det ser ut som det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden