Hej!

Jag ska överta en lokal för att använda som kontor/studio. Under linoleummattan finns det här och jag undrar vad det kan vara? Är det mögel?
Den grå mattan är ca. 15 år gammal så det är inte asbest under just den.

Det verkar vara någon sorts spånskiva under den gråa linoleummattan. Längre in under en del av golvet som inte är täckt av grå matta och spånskiva så ser man lite av nån annan typ av linoleummatta som är gul. Byggnaden är från 1963.

Allt detta är vid pentrydelen.

• Golv med avsliten linoleummatta, synlig spånskiva och mörka fläckar som kan indikera mögel, i pentrydelen av en äldre byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett golv med svart yta och fläckar som kan likna mögel, under en äldre linoleummatta i en lokal från 1963.
    Skapa konto
  • Uppvikt grå linoleummatta visar fuktfläckar och mörka märken på spånskiva under pentrygolv i gammal byggnad från 1963.
    Skapa konto
  • Pappershandduk med mörka fläckar på, eventuellt mögel, undersöks efter att ha legat under en grå linoleummatta i en äldre byggnad.
    Skapa konto
  • Närbild av skadat golv med synlig linoleummatta och spånskiva under det. Finns fläcker som kan vara misstänkt för mögel, vid pentrydel.
    Skapa konto
Det där svarta, smular det sig mellan fingrarna?

4774
Ser mer ut som sot

ricebridge ricebridge skrev:
Det där svarta, smular det sig mellan fingrarna?
Var osäker på om jag borde peta i det så gjorde inte det. Får gå tillbaka med handskar och testa. Drog lite bara med papper.

Om det smular sig, vad skulle det då kunna vara?

4774 4774 skrev:
Ser mer ut som sot
Kanske det, men det kan det inte vara i det här fallet.

r.a.h r.a.h skrev:
Var osäker på om jag borde peta i det så gjorde inte det. Får gå tillbaka med handskar och testa. Drog lite bara med papper.

Om det smular sig, vad skulle det då kunna vara?
Det är inte farligt, vad det än är. Asbest använde man inte på det sättet, och mögel är bara att tvätta bort från händerna. Så använd fingrarna du.

Smular det sig och känns torrt så är det gammal beläggning från under korkmattan som dött av ålderdomssvaghet. ”Bara” att skrapa dän, men det är inte så ”bara” heller, för det brukar vara tids- och tålamodskrävande. Är det mögel eller bara smuts så känns det mer smetigt, men det märker du.

Känns det plastigt så kan det vara gammalt lim, men jag tycker inte att det ser ut som det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.