Hej!

Installerade ny värmepump och hantverkarna drog rör delvis genom en existerande ventilationstrumma. Nu undrar jag om det inte är så att ventilationstrumman är av eternit. Jag pratade med en av hantverkarna som påstod att det var det nog inte, man jag är inte så säker. Huset är byggt 58.

• Rördragning genom ventilationstrumma med träblock och kopparrör i äldre hus, misstänkt eternitmaterial syns i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal ventilationstrumma där nya rör dragits, misstänkt vara tillverkad av eternit i ett hus byggt 1958.
    Skapa konto
Tycker inte det ser ut som eternit. Hönsnätet och det som är utanför det är helt klart inte eternit. Det är puts. Men det som är innanför nätet är ju något annat. Men det liknar inte eternit. Fast jag är osäker.

Tack för svar. Det är den inre delen jag är oroad över, det yttre är sannolikt puts eller liknande som du säger.

Nog tycker jag att det ser ut som eternit med puts på.

De välvda hörnen är klassisk eternit.
Leta efter mönstret också.

• Bild av ett rör eller pelare med välvda hörn täckt av grått, mönstrat material som ser ut som eternit, omgiven av trä och byggnadsmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag säger också putsad eternitkanal.

Inget tydligt mönster tycker jag inte, men ganska svårt både att se och ta bilder. OBS att detta alltså är insidan av röret, då utsidan är täckt av puts

• Insidan av ett rör, med släta väggar i betong. Rörväggen är täckt av en tunn beläggning och svagt ljus fyller utrymmet. Utsidan är kalkputsad.
    Skapa konto
Med 100% säkerhet en eternitkanal.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Skulle också sätta en hundring på att det är eternit.

Hoppas inte kanalen används längre.

S Småbrukaren skrev:
Hoppas inte kanalen används längre.
Det är/har varit en frånluftskanal, normalt sett, så det bör inte vara någon hälsofara.

TS kan måla på något på eternitkanalens brottytor för att få ner risken för asbestdammspridning från mycket låg till ett minimum.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Menade mer att luften nu kommer ut på helt fel ställe.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för alla svar. Blir till att ta ett nytt snack med hantverkarna då. Antar att det är jag som blir ansvarig för att betala för kalaset?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är/har varit en frånluftskanal, normalt sett, så det bör inte vara någon hälsofara.

TS kan måla på något på eternitkanalens brottytor för att få ner risken för asbestdammspridning från mycket låg till ett minimum.
Det stämmer. Röret ansluter till skorsten. Tänkte försöka spackla eller på annat sätt få igen hålet så gott det går då det inte direkt är supersnyggt som det är nu. Det ser också till att luften går ut som den ska tänker jag.

Så dom tog sönder en kanal som används?

useless useless skrev:
Så dom tog sönder en kanal som används?
Ja, på min inrådan/godkännande ska erkännas. Jag tänkte att det kvittar så länge man sätter igen hålet efteråt.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Efter att ha sett bilden från insidan av kanalen så säger jag också eternit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.