heheaa
heheaa: [citat] Tack för svar, det lugnar mig en del. känns på något sätt skönt att jag inte tog ner kaklet som var bakom det nya som såg ut att vara från 1960 eller så utan lät allt vara kvar samt linolium mattan i sovrummet som såg ut att sitta väldigt bra la golv över den. Har en släkting som haft lägenhet i samma byggnad och bytt kakel osv men inte renoverat allt som jag då. Får
8 svar · 1,0k läst
·
D
datja: [citat] Slipersarna är säkerligen tämligen urlakade vid det här laget och jag skulle inte rädas dem även om de är fula. Men jag skulle inte vilja odla mina rabarber vid dem heller.
3 svar · 879 läst
·
M
Marika Ogrelius: [citat] Tack 😀
4 svar · 1,1k läst
·
O
Odi et Amo: Kan du sätta in en tilluftsventil i ytterväggen så är det bra.
6 svar · 629 läst
·
Intet
Intet: Det är som sagt var bockade rör. De fylldes med torr sand. Pluggades med tillyxade träpluggar. Spändes fast i skruvstäd och sedan värmde man med allt vad tygen höll. På så vis fick man snygga, långa, skarvfria böjar vilket gav mindre motstånd vid självcirkulation. Troligen är det samma isolering i bögarna som på rakorna, för de är lite knögliga på grund av den styva pappen.
6 svar · 2,8k läst
·
M
Mattheus: Hej, Jag håller på att undersöka radon i mitt hus och behöver råd från er som har erfarenhet av detta. Jag har nyligen öppnat upp en vägg där ett garderobsskåp stod, och bakom den finns en delvis exponerad blåbetongvägg. Bakom några rör (se bilden) finns gammal murbruk som har slitits bort med tiden, vilket gör att blåbetongen är direkt synlig på vissa ställen. En radontekniker
0 svar · 668 läst
·
mikethebik
mikethebik: [citat] Korrekt, men i trådar som denna där den Internet-drivna asbestnojan frodas hjälper det inte att påpeka sådana fakta. Nästan alla som skriver och frågar om asbest i sådana här trådar vill bara ha bekräftat hur farligt det är och är oftast inte mottagliga för sakargument, huruvida denne TS är det vet jag inte. Och det hjälper ju inte heller när det i en del trådar om
21 svar · 2,7k läst
·
X
xxargs: Det ser klart ut som en svamp och är det vit hussvamp så blir det att riva mycket för att få bort all mycel som finns i träet även långt utanför de med ögonen synliga angreppen - kan du titta runt den skadade områdena och se om mycelet har nåt något som liknar kalk eller cement som mycelet söker sig till och försöker omsvepa och det bygger på en massa avlagringar. Just vit
2 svar · 895 läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Har ni provat att sätta upp en skylt med förbjudet att låta hundarna kissa där? Här där jag bor var det tidigare en person som hade med sig små svenska flaggor (på tandpetare) när han gick sin morgonpromenad och stack ner en liten flagga i varje hundbajshög han såg. Osäker på hur effektivt det var dock. 😬
2 svar · 729 läst
H
Hogebo: Jag har en gnagare i min nedervåning med gille, tvättstuga mm. Något odjur har gnagt både på dörren ut och dörren till tvättstugan. Jag har satt ut musfällor med Snickers samt ett råttfälla/bur med ost och en bit kött. Gnagaren flyttar bara undan fällorna och fortsätter gnaga. Vad kan det vara och vad kan man göra - har ingen katt
0 svar · 435 läst
·
Lordmaxvader
Lordmaxvader: Hej! Bor i ett halvsuterräng hus med en trappa i mitten av huset. Trappan är en spaljetrapp med stängda steg men öppen hela vägen mot tak på övervåningen. Upplever enorma ljudproblem via denna trapp, vilket ljud som helst som kommer från nedervåningen låter exakt lika mycket på övervåningen, finns det några smarta idéer på hur man skulle kunna lösa detta ? Mvh
0 svar · 405 läst
N
Niclas Alfsvåg: Förra ägaren har haft balkongdörren öppen (som öppnas inåt) när det regnat. Vi tog bort ”fönsterbrädan” som är innanför den franska balkondörren och där var det både svart och vitt mögel på undersidan av fönsterbrädan och på gipset som var under. När vi tog bort gipset så var det även mögel där. Hur sanerar man detta? Finns det något bra medel? Har tagit bort det som
0 svar · 417 läst
·
S
Shoja: Jag tänkte bara kolla lite här med folk som har lite koll och erfarenhet, testen skickar jag klart nu på måndag
5 svar · 995 läst
·
M
MalinC1: Tack för tipsen! Jag ska se om det går att tvätta bort. Det är ett förråd ovanmark. Det har stått mycket grejer här så nu ska vi försöka ha det luftigare. Det stora mögelområdet ska jag be en firma om hjälp. Det är kanske enklare att se vad som orsakat det om man tar bort delar av väggen. Jag kan inte se något konstigt på andra sida väggen. Det sitter en ventilationsventil
3 svar · 510 läst
·
D
Daniel Eriksson1: [citat] Ja, jag antar det. Är svart och ser ut som takpapp ungefär.
2 svar · 494 läst
S
Sunken8b: [citat] Håller tummarna :)
10 svar · 944 läst
Jiji
Jiji: Det är ingen där längre. Det är trämask, eller strimmig trägnagare som gör de där hålen när de är vuxna baggar. I en modern, uppvärmd och torr bostad kan de inte leva. Dvs det är endast en estetisk fråga. Själva har vi ett äldre hus där inte alla rum är uppvärmda. Vi har ett och annat aktivt angrep och får dammsuga upp lite spån emellanåt. Just strimmig trägnagare är inte
4 svar · 1,4k läst
·
Ninhow
Ninhow: Hej, vi köpte ett hus från 1967 som hade för höga fuktvärde i källaren. I besiktnings protokollet sa besiktningsman att troligen är golvet och väggen byggt fel och noterade: Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot. Akuellt fuktvärde uppmättes till över 30% Konstruktion nedifrån räknat: Betongplatta, golverege, träläkt trägolv och
0 svar · 1,2k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Vad innebär teknisk analys? Att någon tycker sig känna en lukt är långt ifrån lika säkert som en labbanalys. Vad har skadeutredaren för kompetens?
7 svar · 2,1k läst
·
B
Byggare_90: Tack!
2 svar · 802 läst
·
B
2 svar · 802 läst
·
H
hapazard: Tryckt AB virke tillverkat i Sverige har väldigt lågt miljöavtryck. Men i en fristående konstruktion bör obehandlat virke fungera bra i många år med, så länge det står torrt och luftigt. Tjärvitrol gör antagligen varken till eller från som skydd, utom på ändarna där tjäran kan skydda mot fuktinträngning (men jag skulle hellre ta grundolja för lite extra rötskydd).
3 svar · 849 läst
Pjosk75
Pjosk75: Försök ta en tydligare bild på skalbaggen, så blir det lättare att artbestämma den.
3 svar · 855 läst
·
Walle85
Walle85: [citat] "Det förekommer även kackerlackor från olika icke svensktalande och skidåkande nationer." När jag läser detta så får jag det till att det är icke svensktalande men det åks skidor, annars bör man väll rimligen skriva icke framför även skidåkande nationer? Just my 5 cents 😉
24 svar · 2,8k läst
·
O
ollehedstrom: [citat] Låter fint! Jag lät ta prov på golvet i vårat 78-hus för asbest och det var inget. (Pfew) I vårat hus så är det störigt lim kvar när vi skrapat bort golvet, hur tog ni bort det? Mvh Olle
13 svar · 5,8k läst
·
E
Elmakko: [citat] Hej! Sitter med samma….hur gick det för er med luften i sovrummet? Skillnad på sommaren? Med vänlig hälsning, M
37 svar · 3,6k läst
·
E
Ettglasoboy: [citat] 👍
8 svar · 667 läst
·
H
huggan: Det ser inte ut att vara asbest men ska du veta 100% måste du skicka på analys.
1 svar · 555 läst
·
A
Avemo: Att blöta fibrerna är ju ett vanligt sätt att få dem ur luften. Så den biten är ingenting att oroas över. Om du har orsak att tro att det finns asbestdamm där du röjer skulle inte jag nöja mig med ett mjukt munskydd dock. En halvmask med riktiga filter är inte heller speciellt dyrt.
2 svar · 565 läst
robbannnnn
robbannnnn: Hade fukttekniker här och han mätte 0% fukt och sa till mig att det inte var några problem att bygga in!
5 svar · 918 läst
·
L
Lucas Bergkvist1: Yes ska göra det samt rödcederträd:/ Tack så mycket för hjälpen!..:)
6 svar · 777 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.