Brukar göra en kontroll en gång per år och i år så vart det en tråkig överraskning. När jag upptäckte detta. Tror inte att det är taket som läcker utan verkar vara att det kondenseras där eller liknande. Där det är som värst, vid balken så syns ingenting i taket vilket är det som får mig att tro att det kanske inte är taket som läcker. Tror att det är mer eller mindre precis ovanför där köksfläkten rör går och kanske det är det som gör att det kondenserar där. Vad tror ni?

Bor i Stockholm, har ni någon rekommendation på firma som kan ta sig en titt och eventuellt sanera?

Känslan av panik börjar infinna sig. Suck

• Träbalk och takpanel med fuktskador, visar mögeltecken. Potentiella orsaker: kondens från köksfläktens rör eller läckage. Behöver professionell bedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar och möjliga fuktproblem på träbalk i huset, indikerar kondensation ovan köksfläktens utgång enligt texten.
    Skapa konto
  • Bild på vinden med träbjälkar och isolering, där fukt- eller mögelskador syns på en balk, eventuellt orsakat av kondens.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med isolering och mörka fläckar på taket, möjligt tecken på kondens eller fuktskada runt balken.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med träbalkar och isolering, synliga fuktfläckar och potentiellt mögel på en av balkarna.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar och möjliga vattenskador på en träbalk i ett byggprojekt med bristande ventilation.
    Skapa konto
Det lilla?
Du ser ut att ha det mer än lovligt stökigt gällande isoleringen. Har du en otät vindsurfa, badrum e.dy. Vid din lilla mögelpåväxt?
Olika år olika mögelförhållanden.

Intet Intet skrev:
Det lilla?
Du ser ut att ha det mer än lovligt stökigt gällande isoleringen. Har du en otät vindsurfa, badrum e.dy. Vid din lilla mögelpåväxt?
Olika år olika mögelförhållanden.
Vi har inte gjort något sedan vi flyttade in för 4 år sedan. Är precis som du säger uppriven och dant och vad jag förstår är det från att man satte spottar i taket i köket under. I de bästa av världar så hade jag rivit ut det och lagt nytt där.

Den där tvärslån I taket är rätt plöy och dry är fuktigt under så det droppar från den uppenbarligen. Körde fuktmätaren i den och de mörka partierna låg på ca 20-21.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.