6 890 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Borttagning av ventilationsrör med asbest / eternit, rimlig kostnad?
Det är väl ungefär samma tanke som vatten+glycerin misstänker jag. Alltså att binda damm/fibrer i någon form av vätska som inte torkar så fort.P Paxman skrev:Jag följer en snubbe på YouTube som renoverar gamla redskap, verktyg och små maskiner. Han stöter ofta på misstänkta asbestgrejer typ packningar och isolering. Hans metod är att dränka dessa grejer i WD40 innan han börjar pilla med dem. Om det är en effektiv metod eller inte har jag ingen aning om...men jag funderar på att använda den när (om) jag ger mig på böjarna i våra rör för inkommande vatten som misstänks innehålla asbest.
Det du ersätter med kanske visar sig giftigt om 30 år. Du vet vad du har... Fungerar det och du inte rör det är det dumt att riva (tycker jag)M matthiask skrev:
Det tar storleksordningen 20 år att få problem efter att ha exponerats för asbest. Det kanske finns någon äldre släkting som inte räknar med att leva så länge ändå, som kan göra jobbet?
Svärfar erbjöd sig på eget initiativ att göra ett liknande jobb hos oss, med motiveringen "Jag kommer vara död av andra anledningar innan det där ens teoretiskt blir ett problem.".
Han fick rätt.
Se till att vädra och städa ordentligt så det inte finns kvardröjande fibrer som ni andra andas in, bara.
Svärfar erbjöd sig på eget initiativ att göra ett liknande jobb hos oss, med motiveringen "Jag kommer vara död av andra anledningar innan det där ens teoretiskt blir ett problem.".
Han fick rätt.
Se till att vädra och städa ordentligt så det inte finns kvardröjande fibrer som ni andra andas in, bara.
Stål har funnits i några år och även om rosttrögt stål är yngre så är det ganska många som exponersts för den varianten.Farstatjej90 skrev:
Att använda asbeströr för nyinstallation är ingen bra idé på något sätt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det måste vara en amerikan.P Paxman skrev:Jag följer en snubbe på YouTube som renoverar gamla redskap, verktyg och små maskiner. Han stöter ofta på misstänkta asbestgrejer typ packningar och isolering. Hans metod är att dränka dessa grejer i WD40 innan han börjar pilla med dem. Om det är en effektiv metod eller inte har jag ingen aning om...men jag funderar på att använda den när (om) jag ger mig på böjarna i våra rör för inkommande vatten som misstänks innehålla asbest.
För dem är WD40 lösningen på alla världens problem.
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden