Hej!

Varning för långt inlägg.

Jag och min sambo råkade ut för en incident 2019 där vi skulle göra en renovering utav tvättstugan i källaren i vårt hus från slutet av 50-talet.

Vi skulle få hjälp av en bekant med att dra in ett nytt vattenrör och när vi gick runt och letade efter ett lämpligt ställe att koppla in på så körde han upp fingret i närmsta rörböj och särade på isoleringen så det damp ner något som liknade gips rätt i huvudet på honom. Efter det var vi kvar där nere i kanske en kvart.



Varken jag eller min sambo hade någon direkt erfarenhet av hus vid tillfället men jag misstänkte att det kunde vara gurmassa så jag gick tillbaka ner i källaren med p3 filter efter ca en timme och höll en plastpåse under samtidigt som jag blötte upp det som var kvar i böjen med en blomspruta och lät det rinna ner i påsen. Våttorkade sedan röret och golv och plana ytor runtomkring. Öppnade sedan källardörren och vädrade.

Så här i efterhand när man har skaffat sig lite mer erfarenhet så gjorde jag förmodligen en alldeles för dålig sanering utav rummet då det även var öppet in till andra rum i källaren.

Har nu insett att det ofta är Amosit i rörböjar vilket verkar vara en farligare variant av asbest så min fundering är hur mycket man lyckades få i sig? Kan det finnas fiber kvar i luften?

Har knappt sovit någonting på flera veckor och fått mycket ångest och oro för både mig själv, min sambo och våran son på 6 mån (som visserligen inte var född då) sen jag förstod hur farligt det är att andas in asbest och då speciellt amosit.

Skulle uppskatta lite input från er som kanske har lite mer erfarenhet.

Mvh Danne
 
  • Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Sluta oroa dig, det är större risk att du mår dåligt av oro än att denna ynka lilla del av pulver skadar er som familj. Försök slappna av och titta inte bakåt. Gjort är gjort.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 13 till
  • Laddar…
Du andas in mer asbest när du vistas längs en trafikerad gata i en större stad. Den där engångsgrejen, som kanske inte ens innebar några fria fibrer, har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Herre du milde, kan inte sova? Nu får du lugna ner dig.
Vad har du för belägg för att man bara tvärdör vid enstaka exponering? Du har garanterat fått i dig mer asbest när du spatserar till jobbet.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
En enstaka exponering ger ingen mätbar risk. De som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar har i de flesta fall varit arbetare i eternitfabriker, där de stått och sågat, borrat, och fräst i eternitskivor 8h / dag i åratal, helt utan skyddsutrustning. Den kategorin har drabbats med hög sannolikhet.

Sedan har man arbetare som också mer eller mindre dagligen utsatts för asbest på byggen, bromsbyten (asbest fanns i bromsbelag) osv. där hittar man enstaka drabbade.

Det finns i statistiken några enstaka drabbade (typ en på 50 miljoner, friska) där man inte kunnat hitta ett samband med direkt asbestarbete, men det kan vara personer som ovetande har utsatts för asbest (ex, maka till asbestarbetare som dagligen tvättat kläder med höga halter asbestdamm).

En enstaka exponering är i praktiken helt ofarlig. Man skall ha respekt för asbest, och minimera exponeringen, men en enstaka miss ger ingen fara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D DanneB92 skrev:
Hej!

Varning för långt inlägg.

Jag och min sambo råkade ut för en incident 2019 där vi skulle göra en renovering utav tvättstugan i källaren i vårt hus från slutet av 50-talet.

Vi skulle få hjälp av en bekant med att dra in ett nytt vattenrör och när vi gick runt och letade efter ett lämpligt ställe att koppla in på så körde han upp fingret i närmsta rörböj och särade på isoleringen så det damp ner något som liknade gips rätt i huvudet på honom. Efter det var vi kvar där nere i kanske en kvart.



Varken jag eller min sambo hade någon direkt erfarenhet av hus vid tillfället men jag misstänkte att det kunde vara gurmassa så jag gick tillbaka ner i källaren med p3 filter efter ca en timme och höll en plastpåse under samtidigt som jag blötte upp det som var kvar i böjen med en blomspruta och lät det rinna ner i påsen. Våttorkade sedan röret och golv och plana ytor runtomkring. Öppnade sedan källardörren och vädrade.

Så här i efterhand när man har skaffat sig lite mer erfarenhet så gjorde jag förmodligen en alldeles för dålig sanering utav rummet då det även var öppet in till andra rum i källaren.

Har nu insett att det ofta är Amosit i rörböjar vilket verkar vara en farligare variant av asbest så min fundering är hur mycket man lyckades få i sig? Kan det finnas fiber kvar i luften?

Har knappt sovit någonting på flera veckor och fått mycket ångest och oro för både mig själv, min sambo och våran son på 6 mån (som visserligen inte var född då) sen jag förstod hur farligt det är att andas in asbest och då speciellt amosit.

Skulle uppskatta lite input från er som kanske har lite mer erfarenhet.

Mvh Danne
Antagligen har din sömnbrist förkortat ditt liv mer nu än asbesten.

Det är bra att du har respekt för den, men det finns tusen andra saker i världen som är värre för dig, din sambo och din son.
 
  • Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
MrJay
Du överlever.
 
Någonstans har informationen kring asbest fallerat fullkomligt. Du är tyvärr långt ifrån ensam om denna oro, efter att ha påträffat asbest.
Men ska sanningen fram, så bör du oroa dig lika mycket som att för två år sedan vistats i samma rum som någon rökte en cigarett.
De som fick cancer av asbest hade jobbat 10-50år på fabrikt. De hade dagligen sågat i asbestmaterial, helt utan andningsskydd.
 
  • Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
De som fick cancer av asbest hade jobbat 10-50år på fabrikt. De hade dagligen sågat i asbestmaterial, helt utan andningsskydd.
...och var rökare.
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
...och var rökare.
Min mosters man dog av asbestrelaterad cancer när han var 80+ någonting, var rökare och jobbade på SJ hela livet med lokunderhåll och reparationer. där sög han i sig asbestfibrer dagarna i ända så de stod härliga till.
Där fanns ett samband, dock fick inte hans hustru och barn följder trots att de var väldigt exponerade när han drog hem det efter jobbet.

Alla som växt upp fram till säkert 00-talet har varit exponerade för asbestfibrer från järnväg och trafik i större eller mindre grad, bromsbelägg och kopplingar innehöll asbest och finns nog fortfarande överlevande examplar av fordon där det sitter äldre grejor.
Och som övriga skriver, räcker med att gå ut och andas för att få i sig fibrer.

Vad är det som skapat denna noja och hysteri, är det internets förbannelse?

Och till TS, glöm det där och koncentrera på livet och det som är betydligt farligare.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
...och var rökare.
Också en kombination som absolut inte ska glömmas.
Som nämnt finns det ju en grupp människor som dagligen utsattets asbest i betydligt högre mängder än TS blev, varje dag. Av dessa har jag knappt hört någon med cancer. Jag tänker på alla bilmekaniker, fram till 90-00-talet.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Av dessa har jag knappt hört någon med cancer. Jag tänker på alla bilmekaniker, fram till 90-00-talet.
Eller alla som åkt tunnelbana regelbundet förr i tiden när bromsbeläggen innehöll asbest (och ytterligare några tiotal år efter att de försvunnit). Det är väl där man har mätt upp de högsta halterna utanför asbestindustrin?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vad är det som skapat denna noja och hysteri, är det internets förbannelse?
Lobbyverksamhet...det finns många företag som tjänar mycket pengar på folks rädsla.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Lobbyverksamhet...det finns många företag som tjänar mycket pengar på folks rädsla.
D DanneB92 skrev:
Hej!

Varning för långt inlägg.

Jag och min sambo råkade ut för en incident 2019 där vi skulle göra en renovering utav tvättstugan i källaren i vårt hus från slutet av 50-talet.

Vi skulle få hjälp av en bekant med att dra in ett nytt vattenrör och när vi gick runt och letade efter ett lämpligt ställe att koppla in på så körde han upp fingret i närmsta rörböj och särade på isoleringen så det damp ner något som liknade gips rätt i huvudet på honom. Efter det var vi kvar där nere i kanske en kvart.



Varken jag eller min sambo hade någon direkt erfarenhet av hus vid tillfället men jag misstänkte att det kunde vara gurmassa så jag gick tillbaka ner i källaren med p3 filter efter ca en timme och höll en plastpåse under samtidigt som jag blötte upp det som var kvar i böjen med en blomspruta och lät det rinna ner i påsen. Våttorkade sedan röret och golv och plana ytor runtomkring. Öppnade sedan källardörren och vädrade.

Så här i efterhand när man har skaffat sig lite mer erfarenhet så gjorde jag förmodligen en alldeles för dålig sanering utav rummet då det även var öppet in till andra rum i källaren.

Har nu insett att det ofta är Amosit i rörböjar vilket verkar vara en farligare variant av asbest så min fundering är hur mycket man lyckades få i sig? Kan det finnas fiber kvar i luften?

Har knappt sovit någonting på flera veckor och fått mycket ångest och oro för både mig själv, min sambo och våran son på 6 mån (som visserligen inte var född då) sen jag förstod hur farligt det är att andas in asbest och då speciellt amosit.

Skulle uppskatta lite input från er som kanske har lite mer erfarenhet.

Mvh Danne
Ja det stämmer att din vän har frigjort enorma mängder fibrer när han fingrade loss i gurmassan. Den är jävlig på det viset, på grund av att den dammar så och innehåller upp till 50% asbest. Men jag tror inte du begriper hur vanligt det är med trasiga rörböjar med asbest, de flesta kåkar i Sverige som har rör dragna under asbestguldåldern har gurmassa påkletat i varenda böj. Eftersom det inte sitter någon papp där som förstärkning är böjarna sköra och går lätt sönder.

Det tog nog inte lång tid innan dina asbestfibrer var undanstädade eller bortventilerade. I källaren där du knappt vistades heller. Men faktum kvarstår att du exponerat dig för en väldigt stor fiberkoncention, flera tusen procent mer än i vanlig urban luft. Men det var inte länge som den koncentrationen var hög, och verkligrn inte länge som du befann dig i den miljön. Det är extremt osannolikt att just du skulle utveckla cancer på grund av det.

Detta är 4 år sen och det bästa råd vi kan ge dig är att prata om detta med någon. Jag har själv varit djupt nere i asbestnojan och pratat med fler som befunnit sig där, och jag skulle säga att oron som sådan är långt mer ohälsosam än exponeringen.
 
K Krabbeluring skrev:
Ja det stämmer att din vän har frigjort enorma mängder fibrer när han fingrade loss i gurmassan. Den är jävlig på det viset, på grund av att den dammar så och innehåller upp till 50% asbest. Men jag tror inte du begriper hur vanligt det är med trasiga rörböjar med asbest, de flesta kåkar i Sverige som har rör dragna under asbestguldåldern har gurmassa påkletat i varenda böj. Eftersom det inte sitter någon papp där som förstärkning är böjarna sköra och går lätt sönder.

Det tog nog inte lång tid innan dina asbestfibrer var undanstädade eller bortventilerade. I källaren där du knappt vistades heller. Men faktum kvarstår att du exponerat dig för en väldigt stor fiberkoncention, flera tusen procent mer än i vanlig urban luft. Men det var inte länge som den koncentrationen var hög, och verkligrn inte länge som du befann dig i den miljön. Det är extremt osannolikt att just du skulle utveckla cancer på grund av det.

Detta är 4 år sen och det bästa råd vi kan ge dig är att prata om detta med någon. Jag har själv varit djupt nere i asbestnojan och pratat med fler som befunnit sig där, och jag skulle säga att oron som sådan är långt mer ohälsosam än exponeringen.
Word! oro kan förkorta livet…

https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/psykiatri/studie-hypokondriker-dor-oftare-i-fortid/
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.