Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Vi har rivit en bastu i källaren. Ventilen på källarväggen hade ett rör som jag är till 99,9% säker på är asbest som gick ner till en ventil långt ner på bastuväggen.
Största delen av röret ifråga gick att lyfta bort när vi tog bort väggen men denna stumpen sitter fast. Vad tror ni om möjligheten att få bort den kvarvarande biten själv utan att den går sönder? Och när det ska lämnas på tippen, måste det vara inplastat och uppmärkt med asbest eller kan vi lämna in det som det är?
Största delen av röret ifråga gick att lyfta bort när vi tog bort väggen men denna stumpen sitter fast. Vad tror ni om möjligheten att få bort den kvarvarande biten själv utan att den går sönder? Och när det ska lämnas på tippen, måste det vara inplastat och uppmärkt med asbest eller kan vi lämna in det som det är?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garanterat eternitrör. Det borde gå att få bort den om du bilar försiktigt, kanske till och med handbilar, runt den. En annan variant är glovebox, att du klistrar fast en plastpåse runt hela rasket och sedan knäcker röret inuti plastpåsen. Googla på glovebox asbestsanering så tror jag att du kan hitta lite filmer.
Hur den lämnas in regleras av din lokala miljöstation men troligen ska den vara rejält inplastad och märkt ja.
Hur den lämnas in regleras av din lokala miljöstation men troligen ska den vara rejält inplastad och märkt ja.
Milde tid, såna har vi också. Är det farligt att ha dem kvar? Får vi asbest i inomhusluften?
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Precis. Med asbest är det antingen "hands off" eller "all in" med sanering. Det trista är att det kan finnas i allt möjligt, typ kakelfix, mattlim osv. Så länge man inte petar i det är det dock ingen fara.
hej ! finns nåt färg eller något annat att måla så minska möjlighet asbest i luften?
Klicka här för att svara
