7 404 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Råkat bli utsatt för asbest i rörböj
Nej jag skulle väl inte säga att det revs kontinuerligt i 15 min, det var två fingrar upp i t-böjen och särade på den varpå det trillade ut något som såg ut som vitt gips i hans huvud. Mycket satt fortfarande kvar med nån glasull innanför.K Krabbeluring skrev:Självklart, har bifogat tabellen jag avsåg som bild.
Där ser du att vid okontrollerad rivning av gurmassa ("lagging") i endast en kvart har man andats in mellan 135 tusen till 135 miljoner fibrer. På en kvart. Just riva rörisolering ligger på plats 2 i jävlighetsfaktor enligt den tabellen, finns säkert fler data om man är intresserad.
Du däremot hävdade att man fick i sig fler fibrer av att spatsera runt en dag in en storstad. Det finns data på att människor i genomsnitt andas in mellan 250-5000 asbestfibrer normalt på ett dygn.
En kvart av rivande utan skydd och annan utrustning innebär alltså över 7 år av normal exponering av asbest. Det blir ganska fort en livstidsdos man får i sig om man bearbetar asbest, och särskilt sprutisolerad asbest och rörisolering.
Så det du skrev är direkt felaktigt och återigen så jag är överens med dig om att "en gång är ingen gång" och jag tror inte att man ska noja upp sig alltför mycket om man stått bredvid en klump gurmassa som trillat ner. Då hade det dött tusentals varje år av asbest, så vanligt som det är.
Men man ska verkligen inte förminska det heller.
Du undrade hur jag kunde veta att det spridits massa fibrer när deras polare var där och grävde med fingrarna i en böj, du tyckte det lät konstigt, men jag får snarare bolla över frågan till dig. Varför skulle det inte spridits hundratusentals fibrer vid det tillfället, när det finns mätningar på liknande situationer. Sen kan vi inte så klart veta hur många av de fibrerna som är i den farliga storleken, inte heller kan vi veta hur många av den farliga längden på de fibrerna som hamnade i någons lunga. Eller hur fort de farliga fibrerna ventilerades bort. Men det är helt absurt att anta att inga fibrer hade frigjorts då eftersom gurmassa är ren asbest blandat med magnesium eller kisel till en smet.
Jag fattar att du är orolig. Du är ännu ett bevis på människans ologiska beteende när han har mer fritid än vad som är nyttigt.D DanneB92 skrev:
Själv har jag rivit asbest när det har behövts, från och till hela mitt liv. Vilket blir nästan femtio år. Har aldrig använt skydd av något slag. Känner en del rörläggare och bilmekaniker som stått i asbestdamm i årtionden utan att drabbas.
Jobbade på SJ tidigare och där blev det stor kalabalik när elloksreparatörerna ville få lokens gnistskärmar utbytta till asbestfria diton.
Företaget vägrade med motiveringen att någon ökad dödighet bland dom inte fanns, samt att loken var på väg att utrangeras inom några år.
Det blev en vild strejk som slutade med ett massivt slöseri avskattepengar. Nya skärmar i tusental specialtillverkades till den kjedjerökande verkstadspersonalens glädje.
Skrevs en bok om den strejken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis.Intet skrev:
Vi är MÅNGA som levt med asbest i ALLT runt oss under met än 50 år men ändå klarat oss utan problem.
Man måste sätta saker i proportion till risk..
Jag är 69 år gammal och har slipat asbesthaltiga bromsbelägg på både moppen och bilen på70 talet.
Jag har slipat betonggolv med svartlim..helt utan skyddsutrustning och rivit eternit både tak och ventilationskanaler.
Dessutom har jag under merparten av den tiden varit storrökare.
Kontentan av min "rant" är att det är extremt osannolikt att man drabbas överhuvudtaget av en liten exponering av asbest.
Däremot kan man drabbas av oro som fräter på själen helt obefogat.
Om det var glasull innanför så var det nog just gips som lossnade.D DanneB92 skrev:
Det är inte ofarligt men måste sättas i relation till allt annat du exponeras för.D DanneB92 skrev:
Jag är snart 70 och har hobby/intresse-mekat mest hela livet och då var det asbest i alla bromsar och kopplingar.
När man bytte blåste man rent med tryckluft så dammet stod som ett moln omkring en, alla som var ute och åkte eller gick på en gata eller efter en väg sög i sig asbestfibrer varenda sekund, och ska man tro domedagsprofeterna vad gäller asbest borde ingen som är född före 1990 leva idag.
Själv är jag mera störd över att jag så många gånger hållt på med Gullfiber och Rockwool på trånga vindar utan andningsskydd och satan vad sånt skit jag sugit i mig i onödan där ett enkelt andningsskydd hjälpt.
Din noja över asbesten är betydligt farligare för dig än de fibrer du kanske fick i dig vid det enstaka tillfället, du drar fortfarande i dig asbestfibrer varje gång du går på en gata eller är ute.
Kan man vid arbete överhuvudtaget när det gäller byggnation eller renovering använda andningsskydd så gör det, byggdamm är inget kul oavsett.
Och att 1177 skriver så är närmast oansvarigt då det bara skrämmer upp folk i onödan.
Kan ge eller ger är helt väsensskilt, är lika smart som att skriva att du dör om du går på vägen då du kommer ett bli påkörd med säkerhet och därför aldrig ska gå ut.
Internet är banne mig mera en förbannelse än en välsignelse.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan fönsterremsor bli dåliga?
Fönster & Dörrar -
Kan kryp-/torpargrund bli bättre än betongplatta om förutsättningar finns och skapas?
Grund & Markarbeten -
Gulnar linoljefärg som först blivit utsatt för solljus?
Byggnadsvård -
blivit utsatt för fuskbygge
Juridik -
Gammal panel skall bort, blir plankstommen utsatt?
Fasad