648 läst ·
3 svar
648 läst
3 svar
Radonvärdet varierar mycket
Vi har skaffat en apparat som mäter radonet kontinuerligt. Vi har tidigare mätt upp ett årsmedelvärde på ca 120 Bq, så det känns lugnt. Vi bor i en tvåplansvilla med källare från tidigt 1800-tal. Lite blå lättbetong finns i källaren, men bara några m2 vägg. Men vi ser nu att radonvärdet på bottenvåningen varierar från ca 60 Bq och ibland peakar upp mot 400. Vi ser ingen koppling till hur vi vädrar och går i dörrar, kan vara högt/lågt under något dygn. Är det någon som har kunskap om vad det beror på? Skulle kännas bra att få bort peakarna över 300. En gissning är att det blir högre när marken är frusen så att inte lika mycket försvinner utanför huset, men ingen tydlig koppling. Vi har bergvärme och eldar ganska sällan i öppna spisen. Som har en braskassett så det går inte ut speciellt mycket luft där.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Alla riktvärden som finns för radon är för långtidsmätningar, så att det ”känns” bra att komma under ett visst värde vid en snabbmätning är ganska meningslöst.
Ungefär som att det skulle ”kännas” bättre om det körde förbi lite färre blå bilar utanför huset. Det finns inget som säger att det är farligt med blå bilar, så det finns ingen anledning att förhindra dem att köra förbi, det skulle bara kosta en massa pengar att bygga hinder, hyra in väktare och sätta upp övervakningskameror.
Ligger du under 200 så är det ju godkänt, även om det pratas om att sänka till 100.
Är det en känd vägg som läcker radon kan man ju överväga att täcka den med spärrfärg eller folie eller vad som nu blir bäst, så kanske du tom. kommer under 100 i långstidsvärde.
Ungefär som att det skulle ”kännas” bättre om det körde förbi lite färre blå bilar utanför huset. Det finns inget som säger att det är farligt med blå bilar, så det finns ingen anledning att förhindra dem att köra förbi, det skulle bara kosta en massa pengar att bygga hinder, hyra in väktare och sätta upp övervakningskameror.
Ligger du under 200 så är det ju godkänt, även om det pratas om att sänka till 100.
Är det en känd vägg som läcker radon kan man ju överväga att täcka den med spärrfärg eller folie eller vad som nu blir bäst, så kanske du tom. kommer under 100 i långstidsvärde.
Undrade mest om någon visste varför det varierar så mycket.F fredrik.johansson skrev:Alla riktvärden som finns för radon är för långtidsmätningar, så att det ”känns” bra att komma under ett visst värde vid en snabbmätning är ganska meningslöst.
Ungefär som att det skulle ”kännas” bättre om det körde förbi lite färre blå bilar utanför huset. Det finns inget som säger att det är farligt med blå bilar, så det finns ingen anledning att förhindra dem att köra förbi, det skulle bara kosta en massa pengar att bygga hinder, hyra in väktare och sätta upp övervakningskameror.
Ligger du under 200 så är det ju godkänt, även om det pratas om att sänka till 100.
Är det en känd vägg som läcker radon kan man ju överväga att täcka den med spärrfärg eller folie eller vad som nu blir bäst, så kanske du tom. kommer under 100 i långstidsvärde.
Klicka här för att svara