Hej!
I december 2023 renoverade vi vårt hus. Vi slipade bland annat upp gammal fiskbensparkett i vardagsrummet. La in ny fiskben i två angränsade sovrum och slipade upp det ursprungliga plankgolvet i ett tredje sovrum.

I ett av sovrummen har golvet nu börjat lukta kemiskt. Lite ättikslikt eller någon rengöringsprodukt.

Vi har haft ocab här som säger att det luktar material. Kanske likt ny betong. Men inte att det är en farlig lukt. Vill också lägga till att de få identifierade träskyddsmedel i en utbyggnad från 1975 som vi nu åtgärdad. Det aktuella sovrummet är i den del av huset som byggdes 1945. Jag tycker inte att dessa två lukter liknar varandra.

Främst känner jag lukten om exempelvis en kudde legat mot golvet ett tag. Doften i kudden försvinner snabbt. Och det luktar oftast inget i själva rummet, bara om jag luktar mot golvet. Detta rum som har ny parkett och luktar så är parketten lagd direkt på det ursprungliga brädgolvet (som slipades rent innan). Det andra sovrummet som har ny parkett ligger på typ masonit, osäker på vad det är (och luktar inget). Rummet där det gamla brädgolvet slipades luktar inget. Vardagsrummet med gammal uppslipad parkett luktar inget. Varför tror ni att det nya parkettgolvet luktar? Är det någon reaktion mot det gamla brädgolvet? Under detta rum ligger ett nyrenoverad gillestuga. Det är isolerat med spån. Vore otroligt om det var fukt i golvet. Bifogar lite bilder. En bild visar när parkettgolvet läggs på brädgolvet. En bild visar när parkettgolv läggs i rummet som inte luktar. Och en bild visar brädgolvet som vi behöll i ett sovrum = lika golv som under den parkett som luktar.

Tacksam för råd! Orolig för att det är farligt!
Med vänlig hälsning, Emma

• Installation av fiskbensparkett på ursprungligt brädgolv, med dammsugare och ouppackade parkettbrädor synliga i ett halvfärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett nyligen slipat trägolv i ett sovrum, som också fungerar som bas för parkettläggning. Golvbrädor är synliga och ljusa i färgen.
    Skapa konto
  • En person lägger fiskbensparkett på ett äldre plankgolv; lim och verktyg syns också i bilden.
    Skapa konto
Har du kvar burken med lim? I så fall är det den lukten? Det kan ta lång tid för lösningsmedel i limmet att försvinna.

L Leif i Skåne skrev:
Har du kvar burken med lim? I så fall är det den lukten? Det kan ta lång tid för lösningsmedel i limmet att försvinna.
Nej burken är inte kvar. Det var en firma som la golvet. Menar du att det är en burk som skulle lukta eller att jag skulle ha läst på burken?

Allt lim luktar i burken och det stryks ut på golvet för att limma parkettgolvet, det tar tid för den lukten att försvinna (diffundera) genom trämatrialet och försvinna molekyl för molekyl.

L Leif i Skåne skrev:
Allt lim luktar i burken och det stryks ut på golvet för att limma parkettgolvet, det tar tid för den lukten att försvinna (diffundera) genom trämatrialet och försvinna molekyl för molekyl.
Okej! Varför tror du att det luktar i bara ett av rummen som har nytt golv och inte i båda? Kan det ha med underlaget att göra?

Kanske firman har använt olika lim. Första burken tog slut, sedan hade dom en annan burk. Kanske.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske firman har använt olika lim. Första burken tog slut, sedan hade dom en annan burk. Kanske.
Så kan det vara förstås, men tycker det låter konstigt. Jag får väl koppla av och hoppas på att lukten försvinner med tiden. Ett år har gått nu!

E EmmSj skrev:
Så kan det vara förstås, men tycker det låter konstigt. Jag får väl koppla av och hoppas på att lukten försvinner med tiden. Ett år har gått nu!
Hej Emma! Hur har det gått med lukten? Vilken firma är det som lagt era golv? Vi har också problem med lukt i ett rum, och vi misstänker att det kan vara från golven. Även vi har cirka ett år gammal fiskbensparkett.

O Olivia.D skrev:
Hej Emma! Hur har det gått med lukten? Vilken firma är det som lagt era golv? Vi har också problem med lukt i ett rum, och vi misstänker att det kan vara från golven. Även vi har cirka ett år gammal fiskbensparkett.
Hej! Lukten är kvar. Vet inte om jag vill outa ett företag här. Kan vi höras på något annat sätt?

Hej nej jag förstår! Kan vi kanske lägga till varandra på Facebook och höras på messenger? Jag heter Olivia Dahlholm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.