1 744 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Nybyggd villa - Radonmättning för hög
Hej
Familjen flyttade nyligen i nybyggd villa.
Resultat av radonmätning är för höga och oro samt rädsla är extremt.
Långtidsmätning med 3 radondosor (med spårfilm).
Uppmätta värden är på 900, 1310 och 860 Bq/m3 !!
Årsmedelvärde - Radongashalt 1100 Bq/m3 !!
Vi ska kontakta kommun förstås men.
Vi har frånluftsvärmepump och jag tänkte att öka fläkt hastighet från låg till hög samt öppna bredare ventilationsöppningar.
Skulle vi öppna fönster varje dag?
Skulle jag köpa en digital mätare för att kontrollera effekten av min åtgärder närmare?
Kan de vara fel och kanske göra om mättingen? Om den eventualla nya mätningen är låg skulle vi kunna tro på den?
Måste vi flytta ut?
Tacksam för er rådgivning.
Vi har frånluftsvärmepump och jag tänkte att öka fläkt hastighet från låg till hög samt öppna bredare ventilationsöppningar.
Skulle jag köpa en digital mätare för att kontrollera effekten av min åtgärder närmare?
Kan de vara fel och kanske göra om mättingen? Om den eventualla nya mätningen är låg skulle vi kunna tro på den?
Måste vi flytta ut?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Nybyggd villa? Hur klarade den besiktningen?
Antar att det är från marken radon kommer upp. Vad är det för grund?
Antar att det är från marken radon kommer upp. Vad är det för grund?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Vill vara tydlig med att jag inte menar en vanlig okulär besiktning. Mäter man inte radon vid nybyggnation innan man får okej att flytta in?
Detta är inte min kopp te direkt. Men när vi byggde hus lades det ned en perforerad slang under grundplattan där man skall kunna koppla på en fläkt för att suga bort radongas. Detta var 2015 och vi la ner den trots att vi inte byggde i ett riskområde. Har ni slang? Är huset byggt på ett riskområde?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns ju regler vid nybyggnation som leverantören av hus skall följa. Det låter som att det är leverantören du skall kontakta hellre än kommunen. Om inte leverantören är intresserad av diskussionen är väl kanske kommunen en bra väg att gå till för vägledning. Oavsett finns det ingen anledning att flytta. Radonet kan ju åtgärdas. Det är heller inget som är farligt eller som ni påverkas av under perioden ni bor där tills ni hittar åtgärder som fungerar.E EfKy skrev:Hej
Måste vi flytta ut?
Kan ju vara så enkelt som att fläkt kan kopplas på befintliga rör under huset för att blåsa igenom, alternativt ett sugsystem som drar ut en del luft under plattan och skickar ut ur huset.
Tidigare ägare av mitt hus födde sina barn i det här huset. Årsmedelvärdet var drygt 1000. Därtill levde dom med rätt höga halter av uran i 18 år. (85, man brukar rekommendera åtgärder/filter om man har över 15).
Alla lever fortfarande
Sen jag flyttade in är givetvis allt åtgärdat. Jag kunde helt enkelt inte acceptera tanken på att ha självlysande ungar.
För övrigt kommer ni snart in i en period där era värden troligtvis ramlar ner till kring 100-200 då det blir varmare ute. Även om ökad ventilation tillfälligt löser problemet drar uppvärmningskostnaderna iväg. Spara de pengarna till radonåtgärder framåt istället.
Men visst, drar du upp frånluftsvärmepumpens fläkthastighet lär problemet minska. Oavsett kan det ju vara bra att kolla så den är rätt inställd. Vi har vår på 60% om jag inte minns fel och den är inmätt av ventilationsföretag som givetvis skruvat alla venitlationsdon korrekt per rum.
Brukar generellt tipsa om att köpa en radonmätare som gör att man kan ha lite koll på egen hand. De är inte så fasligt dyra. Jag har kört Airthings Wave i många år och tycker de funkar riktigt bra. Då kommer du dessutom se vilka effekter olika åtgärder ger över tid.
Jag kollade mina egna mätare mot spårfilmsdosorna man köper för långtidsmätning. De stämde väldigt bra överens över tid.
HejS Småbrukaren skrev:
Tack för ditt svar.
Vid kommunens besiktning protokoll är skrivit:
Förutsättningar finns för interimistiskt (tillfälligt) slutbesked med följande kvarstående
brister och/eller kontroller:
….
Radonmätning (mäts i 2-3 månader mellan sept-april, lämnas in inom två år)
…
Vet vi inte. Vi ska kontrollera detta med entreprenörer. Tack för tipsenS surfarn skrev:
Verkligen tacksam om din detaljerad svar.H henlin431 skrev:Finns ju regler vid nybyggnation som leverantören av hus skall följa. Det låter som att det är leverantören du skall kontakta hellre än kommunen. Om inte leverantören är intresserad av diskussionen är väl kanske kommunen en bra väg att gå till för vägledning. Oavsett finns det ingen anledning att flytta. Radonet kan ju åtgärdas. Det är heller inget som är farligt eller som ni påverkas av under perioden ni bor där tills ni hittar åtgärder som fungerar.
Kan ju vara så enkelt som att fläkt kan kopplas på befintliga rör under huset för att blåsa igenom, alternativt ett sugsystem som drar ut en del luft under plattan och skickar ut ur huset.
Tidigare ägare av mitt hus födde sina barn i det här huset. Årsmedelvärdet var drygt 1000. Därtill levde dom med rätt höga halter av uran i 18 år. (85, man brukar rekommendera åtgärder/filter om man har över 15).
Alla lever fortfarande
Sen jag flyttade in är givetvis allt åtgärdat. Jag kunde helt enkelt inte acceptera tanken på att ha självlysande ungar.
För övrigt kommer ni snart in i en period där era värden troligtvis ramlar ner till kring 100-200 då det blir varmare ute. Även om ökad ventilation tillfälligt löser problemet drar uppvärmningskostnaderna iväg. Spara de pengarna till radonåtgärder framåt istället.
Men visst, drar du upp frånluftsvärmepumpens fläkthastighet lär problemet minska. Oavsett kan det ju vara bra att kolla så den är rätt inställd. Vi har vår på 60% om jag inte minns fel och den är inmätt av ventilationsföretag som givetvis skruvat alla venitlationsdon korrekt per rum.
Brukar generellt tipsa om att köpa en radonmätare som gör att man kan ha lite koll på egen hand. De är inte så fasligt dyra. Jag har kört Airthings Wave i många år och tycker de funkar riktigt bra. Då kommer du dessutom se vilka effekter olika åtgärder ger över tid.
Jag kollade mina egna mätare mot spårfilmsdosorna man köper för långtidsmätning. De stämde väldigt bra överens över tid.
Vi kommer att kontakta entreprenören och kommun.
Radon skall mätas när man bor och lever normalt i huset därför svårt att mäta innan inflytt. Normalt utförs det till energideklarationen som skall lämnas in senast 2 år efter inflytt.S Småbrukaren skrev:
Uppdatering
Det är ju lagt radonventilation under grunden och ett stigarrör är förberett för installation av radonfläkt.
Fick erbjuden fast pris för montering och inkoppling av radonfläckt.
Arbetet består av att demontera och återmontera nödvändiga trallbrädor för åtkomst (det stå under altanen), montera anslutningsrör och fläkt (Östberg CK), eldragning och fast anslutning till befintligt eluttag bredvid altandörr samt montering skyddsrör för elkabel på fasad.
Arbete & resa inkl elektriker: 14 280kr exkl moms
Material: 6700kr ex moms
Villkor i övrigt enligt Hantverkarformuläret -17
Hoppas att det ska fungera bra.
Tycker ni att det kommer att minska radonhalten under rekommenderad nivå?
Jag har ingen uppgift för ljudnivå men det verkar som att det kommer att bli ”låg”!
Har någon erfarenhet med detta?
Det är ju lagt radonventilation under grunden och ett stigarrör är förberett för installation av radonfläkt.
Fick erbjuden fast pris för montering och inkoppling av radonfläckt.
Arbetet består av att demontera och återmontera nödvändiga trallbrädor för åtkomst (det stå under altanen), montera anslutningsrör och fläkt (Östberg CK), eldragning och fast anslutning till befintligt eluttag bredvid altandörr samt montering skyddsrör för elkabel på fasad.
Arbete & resa inkl elektriker: 14 280kr exkl moms
Material: 6700kr ex moms
Villkor i övrigt enligt Hantverkarformuläret -17
Hoppas att det ska fungera bra.
Tycker ni att det kommer att minska radonhalten under rekommenderad nivå?
Jag har ingen uppgift för ljudnivå men det verkar som att det kommer att bli ”låg”!
Har någon erfarenhet med detta?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden